• Anonym (Pluggis?)

Hur skriva överklagan till CSN?

Ska börja plugga på Komvux till hösten.
    Jag läste en sväng där innan för några år sedan men hoppade av alltihopa.. fick inga betyg eller liknande.
    Nu ska jag göra ett nytt försök men CSN är inte så sugna på att gå in å betala...
    Hur ska jag skriva till dom för att överklaga??
    Innan var jag lat, hade inget mål och det var bara självstudier. Idag vet jag vad jag vill och vad jag ska plugga vidare till. Jag gör inte detta längre bara för min skull utan även för min sons, så att jag ska få ett fast arbete i framtiden å slippa vrida å vända på varenda krona. Dessutom vet jag nu att det är lärarledda lektioner jag behöver, INGA självstudier!
    Hjälp!!!

• Svar på tråden Hur skriva överklagan till CSN?
  • Pop84

Ungefär så men mer formellt skrivet så ordnar det sig säkert, dte viktigaste är nog att de ser att du nu är motiverad och kommer att genomföra studierna. Lycka till

• Anonym (Pluggis?)
    Pop84 skrev 2009-06-16 19:21:38 följande:
    Ungefär så men mer formellt skrivet så ordnar det sig säkert, dte viktigaste är nog att de ser att du nu är motiverad och kommer att genomföra studierna. Lycka till
    Tack! Det var lite så jag tänkte också, fast på finare svenska såklart.
  • Honeymother

Jag tycker inte alls att du ska skriva formellt, utan skriv från ditt hjärta och förklara ärligt hur du var då och hur du är nu. Vilka visioner du har och varför du nu är värd att få bli betrodd.

Jag har överklagat till csn själv och jag tror att de har lättare att känna "sympati" för en människa som är ärlig och inte bara "tigger". Jag hade visserligen en sjukdom i bakgrunden som ledde till "slarv i studierna", men jag tror också att du kan få rätt. Men var ärlig och våga öppna dig.

Formellt skriven text blir bara opersonlig och de på csn vet att de har att göra med "vanliga" människor. Deras beslut fattas ju inte utifrån rent juridiska termer, så då behöver du inte vara formell. Det blir bara trist och , som sagt ,opersonligt.

Lycka till.

• Anonym (liknande)

Fick avslag på min CSN ansökan fattas 5 poäng eller 7,5 poäng nya systemet.

Hade de bara gått efter de 2 senaste terminerna jag pluggade HT 2006 och VT 2007 hade det inte varit några problem.

Nu sitter jag och funderar vad jag kan skriva. Pluggade mellan HT 2004-VT 2007. Började lärarprogramet hösten 2005 vilket jag pluggade på innan jag hoppade av efter VT 2007.

Ska plugga på folkhögskola i höst "skrivarlinje". Visserligen skulle kunna skriva att jag valde fel utbildning, men att jag valde att hoppa av då det inte kändes rätt men kan det räcka med att skriva så????

eller nån som har något tips???

Svar på tråden Hur skriva överklagan till CSN?