• Anonym (Vad göra??)

ska jag avliva våra katter??

Vi har 2 katter. Varje vår och sommar drar dom in fästingar och vårloppor eller vad det nu är, jag vet inte. Men i allafall så blir våran dotter biten av något. Får bett på kroppen(försöker hålla dörrarna stängda till sovrum osv. men det är omöjligt att hålla ständig koll. (har en liten bebis också.)
    Dottern har även förra året haft en fästing som senare blev borrelia(hon fick pencellin och allt gick bra)

Nu när vårt andra barn föddes så har tanken kommit flera ggr om vi inte ska ta bort katterna. Dom är 11 år

Känner mej så jävla hemsk bara. Vi köper fästingmedel och så men det hjälper inte helt.

Känner bara att jag orkar inte ta hand om dom,vakta så dom inte går in dit och dit osv. Sen att dottern får bett varje vår...måste ju tänka på mina barn

Hur hade ni gjort??

Jag ger inte bort dom...det anser jag som grymt.

• Svar på tråden ska jag avliva våra katter??
  • Eliin80

Varför skulle det vara mer grymt att ge katterna ett nytt hem än att avliva dem?

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Anna 2009

Är det inte troligare att din dotter får fästingarna utifrån än från katterna?

När fästingen redan sitter på ett värddjur är den ju inte intresserad av att byta, däremot kan man ju hitta proppmätta fästingar på golvet när de har släppt från djuret. Äckligt men bara att ta rätt på.

Vad gäller andra parasiter, typ loppor, så finns det ju schampon och sånt att hålla efter katterna med.

• LuMa

Är du rädd för fästingar så bör du hålla barnen inomhus.
    Risken att barnen får fästingarna från katterna är minimal. Högst troligtvis kommer dom utifrån.

Vi har också katter och båda barnen har haft borrelia.
    Dock skyller jag det inte på katterna utan det är sånt som kan hända då man bor i ett fästingrikt område och låter barnen vara utomhus.

• Nettan 80

Jag håller med ovanstående, fästingar hoppar inte från katter till barnen utan stannar på katten till de är mätta. Loppor finns det medel att köpa, tvätta katterna i det nga gånger per år så ska det säkert oxå gå bra.
    Det som kanske behövs är att ni verkligen städar ut alla loppor som finns i huset nu (nu menar jag inte att ni har skitit hemma men loppor krävs mycket jobb för att få bort) i samband med att ni tvättar kissarna så bör de också försvinna.

Inte ska du avliva dem, hellre lämna bort dem då. Jag var just hos vetrinären med min kise och där i väntrummet satt ett par med en katt som skulle avlivas, och den jamade såååå hela tiden. Usch va hemskt det lät. Försök att ha det som sista utväg.

Skam den som ger sig........ Theo 080718, Nr 2 BF 100118 Vilken lycka!!
  • Anonym

Som någon sagt, fästingar får barnen lika bra från att vara ute på sommaren.

Jordloppor kan ge hemska bett, har själv råkat ut för det med kissarna men det är mest på våren. Bädda sängen med överkastet på morgonen och låt inte kissarna sova med barnen så brukar det lösa sig. Med ljusa lakan kan du med ett skarpt öga faktiskt se dem.

• Anonym (Vad göra??)

Konstigt...har ni aldrig sett fästingar som har krypit i pälsen på era katter??

• Shorona
    Anonym (Vad göra??) skrev 2009-06-16 20:38:47 följande:
    Jag har men jag har aändå aldrig fått någon på mig.
    Antingen för att dem är intresserad av katten dem redan är på eller för att jag plockar bort dem direkt.
    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • LuMa

Anonym (Vad göra??) skrev 2009-06-16 20:38:47 följande:

Självklart, vi bor i ett högriskområde för TBE så vi har MYCKET fästingar här.
    Men risken att fästingen som klättrar på katten ska ta sej till någon annan är rätt liten.
    Visst, risken finns. Det är inte frågan om det men att skylla på katten och ta bort den verkar bara vara någon sorts orsak till att ta bort katten.
    Handlar det egentligen om nåt annat?
  • Anonym (Vad göra??)

dom lägger sig i hennes säng...kan ju inte börja låsa hennes rum precis.

Skitsvårt det här...hur man ska ställa sig. Det handlar ju om mina barn.

• Nettan 80
    Anonym (Vad göra??) skrev 2009-06-16 21:05:57 följande:
    dom lägger sig i hennes säng...kan ju inte börja låsa hennes rum precis. Skitsvårt det här...hur man ska ställa sig. Det handlar ju om mina barn.
    Vi stänger vissa dörrar till de rum som vi inte vill att våra katter ska vara i. Det kan faktiskt vara en idé trots allt.  Men det behöver inte vara så besvärligt som du beskriver. Det finns ju många som har utekatter och barn och det funkar för de flesta. Prova dessa råd nu är mitt tips, hade ju varit skönt om du sluppit avliva dem.
    Skam den som ger sig........ Theo 080718, Nr 2 BF 100118 Vilken lycka!!
  • Anonym (konstigt)

Måste säga att jag tycker att det verkar helt uppenbart att detta inte handlar om att barnen får några fästingar (som dessutom knappast lämnar ett varmt hårigt djur för en så gott som hårlös människa).

Vad ska du säga till veterinären när du går dit med katterna? Att de ger barnen fästingar och därför vill du att de ska dö? Tror inte att någon vettig veterinär avlivar katter på de grunderna. Det hoppas jag verkligen inte i alla fall, för då är det en oerhört oseriös veterinär!

Svar på tråden ska jag avliva våra katter??