• Mollie

Någon med recept på (äkta) Tabouleh?

Med reservation för stavningen!

Är det någon som har recept på den libanesiska(?) tomat/persiljesalladen Tabouleh?? Har ätit det flera gånger, men tänkte göra egen nu till midsommarhelgen och har googlat på recept men det vaerar vara hemsnickrade recept lite här och var... Hur ska en "äkta" Tabouleh tillagas?

~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Svar på tråden Någon med recept på (äkta) Tabouleh?
  • SweSprew

Tabbouleh skiftar en del beroende på var i världen man äter den, men rent generellt så innehåller den följande:
    Bladpersilja (INTE vanlig persilja)
    Lite bulgur
    Salladslök
    Lite mynta
    Hackade tomater
    Olivolja
    Pressad citron
    Salt & peppar

Engelska Wikipedia har en massa matnyttig info:
    en.wikipedia.org/wiki/Tabbouleh

• Mollie

Tack!

Vad ska man servera till detta? Bröd? Nått annat typiskt?

• GrodanSkrutt

Från min libanesiska vän fick jag detta recept =)

2-3 knippe bladpersilja
    2-3 tomater
    1 gul lök
    1/2 dl coscos
    1 citron
    1 par blad mynta
    salt
    kummin

Finns som sagt flera olika varrianter

Har bjudit med hembakt bondbröd, som tillbehör på picknick med div så rätter mm

• SweSprew

Oftast så är det antingen en förrätt eller en del av ett bord med en massa smårätter.

Jag tycker att det blir en utmärkt rätt om man har följande till:
    1. Pitabröd. Inte tefatsstora, vakuumförpackade skräpbröd utan de man köper färska, som är stora som pizzabottnar och kostar nada. Se till att de är färska och mikra dem gärna hastigt så att de blir mjuka.

2. Vinbladsdolmar: Antingen färska i butik eller på burk (de är helt OK)

3. Turkisk youghurt som man lägger i en skål och sen ringlar över en matsked flytande honung.

4. Svarta oliver av Kalamatamodell. Köp ALDRIG såna utan oliver eftersom de tappat i princip all smak.

Sen tar gästerna av brödet, lägger en liten klick youghurt i botten, på med oliver och en massa tabbouleh samt kanske en bit vinbladsdolme. Rulla ihop och ät.

Löjligt fräscht och väldigt, väldigt nyttigt. Eftersom det ska vara riktigt mycket bladpersilja i så är mängden järn samt C-vitamin nästan hysterisk.

• Mollie

Vi ska ha knytisbuffé till midsommar så det kommer nog bli massor av annan mat. Men jag tänkte på om det var nått speciellt som man serverar till, som att det hör ihop...
    Tack för mera recept och bra tips och ideér!

Mer...?

• Mollie
    Foodlover skrev 2009-06-16 21:59:47 följande:
    Jag brukar servera kycklingfileer till. Mycket gott!
    Ja, det var ju ett bra tips!
  • Joujou89

Vi är libaneser i min familj & vi äter ALLTID tabouleh i ett visst sorts salldsblad, knaprigt & mummsigt. Om du vill kan jag be min far om det äkta receptet?

Kram

• Mollie
    Joujou89 skrev 2009-06-17 15:49:15 följande:
    Vi är libaneser i min familj & vi äter ALLTID tabouleh i ett visst sorts salldsblad, knaprigt & mummsigt. Om du vill kan jag be min far om det äkta receptet?Kram
    Ja, JÄTTEGÄRNA!! Äter ni det i ett Romansalladsblad??
    Nu blir det dock försent med "äkta" receptet till helgen, men jag tar emrän görna emot det!!
  • Joujou89
    Mollie skrev 2009-06-18 00:00:18 följande:
    Ja, JÄTTEGÄRNA!! Äter ni det i ett Romansalladsblad?? Nu blir det dock försent med "äkta" receptet till helgen, men jag tar emrän görna emot det!!
    Han åker till libanon idag så ska försöka fixa det innan dem sticker:)
    Du kan ju göra det en annan gång! Hör av mig när det är fixat, kramar!
  • Mollie
    Joujou89 skrev 2009-06-18 08:23:02 följande:
    Han åker till libanon idag så ska försöka fixa det innan dem sticker:)Du kan ju göra det en annan gång! Hör av mig när det är fixat, kramar!
    Å vad gulligt av dig!
  • shithappens

SÅHÄR ÄR DET:

Ni som kokar eran bulgur; FEL.

Köp finmald bulgur, låt denna finmalda bulgur ligga och mysa in sig i citronsaften från citronerna (detta skapar ett helt annan typ av smak i hela maträtten). Rödlök, tomat och extremt mycket bladpersilja.
    Har ni mer mängd bulgur än persilja så har ni gjort fel.
    Sen lite olivolja, salt. INTE peppar.

Serveras med youghurtbaserade krämer (vitlök i, blir super), kalla! Hummus passar också utmärkt till.
    Självklart en brödbit. Ska det göras så ska det göras ordentligt, ta inte vad som helst.
    De använder väldigt mycket pitabröd (snälla köp inte, baka själv). Eller tunnare typer av bröd,
    plocka upp maten med brödet. Äta med händerna är en del av det hela.
    Finns miljoner typer på bra libanesiskt tunnbröd! 

• JL12
    shithappens skrev 2013-07-02 21:46:42 följande:
    SÅHÄR ÄR DET:

Ni som kokar eran bulgur; FEL.

Köp finmald bulgur, låt denna finmalda bulgur ligga och mysa in sig i citronsaften från citronerna (detta skapar ett helt annan typ av smak i hela maträtten). Rödlök, tomat och extremt mycket bladpersilja.

Har ni mer mängd bulgur än persilja så har ni gjort fel.

Sen lite olivolja, salt. INTE peppar.

Serveras med youghurtbaserade krämer (vitlök i, blir super), kalla! Hummus passar också utmärkt till.

Självklart en brödbit. Ska det göras så ska det göras ordentligt, ta inte vad som helst.

De använder väldigt mycket pitabröd (snälla köp inte, baka själv). Eller tunnare typer av bröd,

plocka upp maten med brödet. Äta med händerna är en del av det hela.

Finns miljoner typer på bra libanesiskt tunnbröd! 

Svar på tråden Någon med recept på (äkta) Tabouleh?