Frågor om Provera
(Är inte för närvarande i bebisgörartagen, men mot hösten börjar vi köra igång igen med förhoppningen att ett syskon till vår dotter inte ska låta vänta på sig lika länge som hon gjorde. Ställer en fråga om Provera i detta forum, då jag tror att det kan vara mer rätt än någon annanstans på FL iallafall.)
Har en tid haft "hoppiga" menstruationer som kommit tätt och varit sparsammare än min vanliga mens. Är inte gravid.
Var till gynläkare som skrev ut Provera som jag skulle ta i ca 3 månader för att försöka stabilisera upp det hela lite. Efter besöket där har några frågor poppat upp i huvudet som jag skulle vilja ha svar på nu när det närmar sig att jag ska börja med tabletterna.
Jag har inte ätit några piller på 1.5 år vilket innebär att risken/chansen finns att jag kan bli gravid. Ska ju ta tabletterna från dag 12-26 (tror jag det var) i cykeln. Om jag skulle vara gravid då utan att veta det, är det någon risk för ett ev foster? Eller gör det ingen skillnad, utan enda skillnaden är att ingen mens kommer vid dag 28?
Kan jag "styra" mensen lite genom att börja med provera en dag tidigare än det står på förpackningen (och då också få mensen en dag tidigare förhoppningsvis).
Någon som har koll på detta och kanske även egna erfarenheter av Provera?