• LillSkruttet

Frågor om Provera

(Är inte för närvarande i bebisgörartagen, men mot hösten börjar vi köra igång igen med förhoppningen att ett syskon till vår dotter inte ska låta vänta på sig lika länge som hon gjorde. Ställer en fråga om Provera i detta forum, då jag tror att det kan vara mer rätt än någon annanstans på FL iallafall.)

Har en tid haft "hoppiga" menstruationer som kommit tätt och varit sparsammare än min vanliga mens. Är inte gravid.
    Var till gynläkare som skrev ut Provera som jag skulle ta i ca 3 månader för att försöka stabilisera upp det hela lite. Efter besöket där har några frågor poppat upp i huvudet som jag skulle vilja ha svar på nu när det närmar sig att jag ska börja med tabletterna.

Jag har inte ätit några piller på 1.5 år vilket innebär att risken/chansen finns att jag kan bli gravid. Ska ju ta tabletterna från dag 12-26 (tror jag det var) i cykeln. Om jag skulle vara gravid då utan att veta det, är det någon risk för ett ev foster? Eller gör det ingen skillnad, utan enda skillnaden är att ingen mens kommer vid dag 28?

Kan jag "styra" mensen lite genom att börja med provera en dag tidigare än det står på förpackningen (och då också få mensen en dag tidigare förhoppningsvis).

Någon som har koll på detta och kanske även egna erfarenheter av Provera?

Mamma till underverket Tyra Linnea född 21 mars 2007
  • Svar på tråden Frågor om Provera
  • LillSkruttet

Ingen som kan hjälpa mig?

• Abrakadabra

Jag har aldrig tagit Provera men när jag åt Pergotime gjorde jag graviditetstest innan jag gick på en ny kur, även om jag hade fått mens, bara för att vara på den säkra sidan. Det skulle jag göra även med Provera.

FASS avråder från att använda Provera under graviditet (scrolla ner):
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3
    Om du scrollar ner här kan du läsa mer om de olika "kategorierna", Provera hamnar i kategori D:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp
    (På fass.se kan du skriva in ett läkemedelsnamn i sökrutan på första sidan och sedan klicka på någon av de länkar som dyker upp. I nästa läge kan du genom att klicka på olika flikar läsa bipacksedlar, patient-FASS med allmän "enkel" info samt FASS som egentligen är till för förskrivare (=läkare som skriver ut recept) men som enligt mig innehåller tydligast om mest fullständig information om läkemedlet.)

Enligt Janusinfo rekommenderar man i alla fall inte att diskutera avbrytande av graviditeten om du eventuellt skulle vara gravid då du äter medicinen:
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=289&contenttype=text/html
    (Janusinfo har överlag jättebra info om läkemedel och fosterskador, klicka in på den länken i menyn till vänster på förstasidan så får du fram en sökruta där du kan skriva in valfritt läkemedelsnamn. Den sökrutan ligger även överst på sidan i länken här ovan.)

• LillSkruttet

Tjing: Tack för svar!

Förstår hur du menar med graviditetstest efter mens för att vara säker. Men min undran var snarare vad som händer om jag blir gravid under en pågående pillerperiod. Alltså, jag börjar äta mina Provera dag 12, har äl dag 14 och blir gravid. Vad händer då? Jag vet ju inte att jag är gravid då, inte förrän en ev mens uteblir. Och med Provera får man ju som en p-pillermens om jag förstått det hela rätt. Knepigt det där.
    Bäst bara att undvika ev graviditet under tiden jag äter tabletterna. Så är jag på säkra sidan.

Tack för länken, ska kika in där.

ha det gott!

• Abrakadabra

Aha, så menar du. Jag tror inte att det skulle vara någon fara, vid det laget tar ju embryot ingen näring från dig ändå. Hur länge ska du äta tabletterna?

• LillSkruttet
    Abrakadabra skrev 2009-06-18 13:35:18 följande:
    Aha, så menar du. Jag tror inte att det skulle vara någon fara, vid det laget tar ju embryot ingen näring från dig ändå. Hur länge ska du äta tabletterna?
    Dag 12-26, mensen ska komma dag 28. Sen ska jag köra 2-3 kurer (cykler).
  • Skruttefia

Jag åt Provera under tre cykler för att "stabilisera" menscykeln efter första barnet. Jag fick besked om att det var helt OK att försöka bli gravid under tiden. Ta gravtest när det är dags "om vanligt" - i princip några dagar efter första omgången tabletter är slut, eller hur? Jag har för mig att jag tog tabletterna dag 16-25 i cykeln, det var kartor om 10 tabletter.

Provera är ett gulkroppshormon, "progesteron", dvs samma hormon som kroppen själv bildar under lutealfasen (dvs från ÄL fram till mens). Provera "stöjder" själva lutealfasen och så småningom kommer förhoppningsvis kroppen i balans. Jag fick faktiskt ingen mens efter första kuren (!) och efter kontakt med gyn fick jag rådet att ta ett gravtest (visade negativt) och sedan gå direkt på nästa karta. Mensen dök upp när jag tagit 8 av 10 tabletter på den andra kartan och då slutade jag (enligt ordination från gyn). Tog sedan den tredje kartan i nästa cykel och efter det så var mensen relativt regelbunden igen

Jag har dock ingen erfarenhet av att experimentera någon dag hit eller dit och skulle nog inte ge mig på det heller utan att stämma av med gyn.

KRam o lycka till!

Mamma til Amanda 060121 & lillasyster 090605
  • Trollmamma till 4
    LillSkruttet skrev 2009-06-18 15:01:19 följande:
    Dag 12-26, mensen ska komma dag 28. Sen ska jag köra 2-3 kurer (cykler).
    Du kan få räkna med att mensen kanske inte dyker upp på dag 28.. Den kan komma lite senare..

Min mens satte alltid igång 3-4 dagar efter avslutad kur..
Svar på tråden Frågor om Provera