• Zeraphia

Förstorad hjärtmuskel?

Vad innebär det? Hur farligt är det? Går det att operera?

Mängder av frågor, hoppas på svar...

/Emma

• Svar på tråden Förstorad hjärtmuskel?
  • MasterChief

Hej!

När jag var gravid fick vi diagnosen WPWsyndrome på min tjej i magen. Idag är hon fem månader gammal och medicineras för sitt hjärtfel.

WPW betyder att hennes hjärta slår alldeles för fort ibland (pga sk hjärtrusningar) och om hjärtat slår för fort under längre perioder så kan hjärtat bli för stort pga den ständiga överansträngningen, dvs hjärtmuskeln (hjärtat är ju en stor muskel egentligen) kan bli för stor.

Tyvärr så är det det enda jag vet om förstorad hjärtmuskel och det har säkert inget med vad du vill veta.

Men jag skulle GISSA (nu SPEKULERAR jag bara, ok?) att hjärtat varit överansträngt en tid, men det kan bero på olika orsaker. Gällande behandling, så tror jag att man i första hand vill lugna ner hjärtat, antingen med medicin (som för min tjej) eller eventuellt med operation. Men det beror helt och hållet på VAD det är som orsakar överansträngningen ... Farligt? Det beror också på VAD det är för fel i hjärtat som orsakar överansträngningen.

Men vad är det som har hänt? Kan du berätta lite mer???

Mvh, regine

• Zeraphia

Några av våra bästa vänner fick igår reda på att sonen har förstorat hjärta och flögs akut till sjukhuset i Lund för operation. Jag fick meddelande inatt kl.1 att de bestämt att operation kommer ske idag klockan 7, så här sitter vi nu vakna och håller tummarna för dem. Dock är inte den förstorade hjärtmuskeln allt utan hans klaffar är även under/felutvecklade... Lillgrabben är två månader och damen på bvc har hela tiden sagt att allting är ok - på en vanligt rutinkontroll (den som görs vid ca 8 veckor) såg läkaren att något var galet och skickade dem till sjukhuset direkt...

• MasterChief

Vad jobbigt för dina vänner. Det är hemskt när det kommer sådär oväntat. Men vad skönt att felet upptäcktes och att det ska bli åtgärdat omgående. Barnkardiologerna i sverige är väldigt bra och kompetenta. Det kommer säkert att gå bra.

Vill du prata med andra hjärtemammor/pappor som har varit i den situationen och för att få veta vad du kan göra som en god vän så rekommenderar jag följande tråd:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m4354118.html

Lycka till! till dina vänner och många kramar!!!

Regine

• Zeraphia

Tack för råd och stöd, ska kika in i den tråden senare (jag tjuvläste faktiskt igår, men eftersom det inte är mitt barn som är drabbat kändes det lite fel att skriva i den).

• MasterChief

Jag tror inte att det är någon fara om du skriver där ...

Men jag förstår vad du menar ... Eftersom min tjej inte ska op förrän hon blir 3-4 år så kändes det likadant för mig i början ...

Jag tror att syftet i första hand är att stötta varandra ... men jag tror också att det är bra för oss "hjärtemammor/pappor" att få dela med sig av våra egna erfarenheter.

Personligen tycker jag att det är viktigt/skönt att få dela med mig/skriva om vad jag har gått igenom. Det känns väldigt bra att kunna hjälpa någon annan oavsett om det är en anhörig/vän eller en annan förälder till ett hjärtebarn som undrar eller vill berätta något ...

Kram, Regine

Svar på tråden Förstorad hjärtmuskel?