• Ganidu

Lönar det sig att sälja Lingon & Blåbär-kläder?

Funderar på att börja som säljare av L & B - kläder. Skulle vilja veta lite mer om hur det är.

Är det svårt att boka visningar, eller vill folk gärna ha en visning hemma?
    Tjänar man vettigt på att sälja?
    Är kläderna eftertraktade?

Någon här som säljer, och som vill dela med sig av tips och goda råd?

• Svar på tråden Lönar det sig att sälja Lingon & Blåbär-kläder?
  • milla2

runt här jag bor är de inte eftertraktade yesya ett annat märke..

• Strawbaby

Jag har precis avslutat min första säsong som säljare av Lingon och Blåbär och jag ångrar inte att började! Men jag är "hobbykonsulent" vilket innebär att jag inte har samma säljkrav. Det är ett jättebra sätt att börja på! Det är inga krav på att genomföra ett visst antal visningar, jag hade bara 3 varav 2 hemma hos mig själv. Då får du chansen att prova om du gillar det och om det fungerar i ditt "område". samtidigt kan du köpa kläderna till förmånligt pris.

Jag rekommenderar dig att börja men kanske på hobbynivå till att börja med!

Har du fler frågor är det bara att du mailar mig!

• Ganidu

Tack för era svar så här långt!
    Vad innebär det att sälja L&B utan säljkrav?
    Var bor du milla2 där L&B inte är poppis?

Fler som har tips eller synpunkter att komma med? Alla råd mottages tacksamt!!!

• Ganidu

Ingen mer som har någon åsikt om L&B-kläder?

• Strawbaby
    Ganidu skrev 2009-06-17 21:28:32 följande:
    Tack för era svar så här långt!Vad innebär det att sälja L&B utan säljkrav?Var bor du milla2 där L&B inte är poppis?Fler som har tips eller synpunkter att komma med? Alla råd mottages tacksamt!!!
    Hobbykonsulenter har ett säljkrav på 8000/säsong (feb-jul och aug-jan), så det är inte helt kravlöst. Men en vanlig konsulent tror jag bör sälja för ca 80 000/säsong, annars får man betala för sin provkollektion. Däremot har en hobbyförsäljare inget krav på att ha visningar, det räcker med att bara ta upp enskilda beställningar från kompisar, grannar, dig själv etc.

Som hobbykonsulent har du en provision på 15 % av det du säljer. Du själv har också 15 % rabatt på det du köper. Är du vanlig konsulent tror jag det är 20 % i provision och rabatt.

I min stad (ca 50 000 inv.) är L&B ganska poppis, vi har varit 4 vanliga säljare och 2 hobby. Men några ska sluta av olika anledningar.

Jag har sålt för ca 11 000 och bara haft 3 visningar, så jag tycker inte det har varit svårt att uppfylla kravet. Jag har haft så mycket i skolan och på jobbet så jag har inte satsat så mycket. Nu till hösten är jag mammaledig och ska lägga mer krut på L&B, i augusti har jag 5 visningar bokade.

L&B har ganska mycket vuxenkläder också vilket är positivt eftersom man då kan vända sig till de som även inte har barn.
  • MINA GOA BARN

Jag har varit konsulent för l & B för några år sedan, det var givande och väldigt roligt. Liten extraslant blev det, men jag hade en förmåga att handla upp det, haha.
    det var tiden innan hobbykonceptet fanns.
    Nu ska jag nog börja sälja igen, men som hobby, jag har nämligen precis fått hem mina tvillingbarn så det går åt kläder vill jag lova!
    det jag upplevde som bland det bästa var vid säsongernas slut då jag sålde av säsongsplaggen på Tradera och fick in bra med slantar den vägen.
    Jag rekommenderar absolut att prova på. Plaggen håller hög kvalité, det var roligt med dem olika kurserna man blev inbjuden till. Ibland fick vi också tillfälle att åka till Åkersberga där dem hade lager som man fick handla av till bra penning.

• Ganidu

En fråga till om L&B, köper man in en ny visningskollektion varje säsong, eller fyller man bara på med säsongens plagg? Basutbudet är så vitt jag förstår det samma nästan hela tiden, eller?
    Hur funkar det säsong 2 och 3 osv?

Svar på tråden Lönar det sig att sälja Lingon & Blåbär-kläder?