Ganidu skrev 2009-06-17 21:28:32 följande:
Tack för era svar så här långt!Vad innebär det att sälja L&B utan säljkrav?Var bor du milla2 där L&B inte är poppis?Fler som har tips eller synpunkter att komma med? Alla råd mottages tacksamt!!!
Hobbykonsulenter har ett säljkrav på 8000/säsong (feb-jul och aug-jan), så det är inte helt kravlöst. Men en vanlig konsulent tror jag bör sälja för ca 80 000/säsong, annars får man betala för sin provkollektion. Däremot har en hobbyförsäljare inget krav på att ha visningar, det räcker med att bara ta upp enskilda beställningar från kompisar, grannar, dig själv etc.
Som hobbykonsulent har du en provision på 15 % av det du säljer. Du själv har också 15 % rabatt på det du köper. Är du vanlig konsulent tror jag det är 20 % i provision och rabatt.
I min stad (ca 50 000 inv.) är L&B ganska poppis, vi har varit 4 vanliga säljare och 2 hobby. Men några ska sluta av olika anledningar.
Jag har sålt för ca 11 000 och bara haft 3 visningar, så jag tycker inte det har varit svårt att uppfylla kravet. Jag har haft så mycket i skolan och på jobbet så jag har inte satsat så mycket. Nu till hösten är jag mammaledig och ska lägga mer krut på L&B, i augusti har jag 5 visningar bokade.
L&B har ganska mycket vuxenkläder också vilket är positivt eftersom man då kan vända sig till de som även inte har barn.