• Anonym

Cancer i ändtarmen

Fått reda på att en i min närhet har cancer högst upp i ändtarmen.
    Hon ska göra en magnetröntgen om några dagar för att se om det har spridit sig etc etc..

Är det någon som har erfarenhet om denna sorts cancer?
    För när vi sitter och spekulerar blir det bara fel då vi inte vet hur farligt/vanligt det är..

När man tänker på ordet cancer, tänker man ju på att håret trillar av och man dör pang boom, men så vet vi ju ändå innerst inne att det inte är.

• Svar på tråden Cancer i ändtarmen
  • Anonym

Googla på ämnet...finns massor.

Cancer behöver inte betyda döden, men jag håller med..man tänker automatiskt den tanken...

En släkting till mig hade i ändtarmen...han mår bra i dag =)

• Anonym

Jag skulle kunna googla, men vill komma i kontakt med folk som faktiskt varit med om det eller har någon aning om de.
    Att googla på nätet kan också vara farligt när man söker på sjukdomar.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-17 07:23:32 följande:
    Jag skulle kunna googla, men vill komma i kontakt med folk som faktiskt varit med om det eller har någon aning om de. Att googla på nätet kan också vara farligt när man söker på sjukdomar.
    Absolut! Man bör inte läsa för mycket..men jag tänkte mest på tex riktiga fakta sidor om just ändtarmsc. Min pappa fick cancer förra året, och då läste jag en massa , men jag hoppade också över en del del svammel..
  • Anonym (död)

en bekant till mig fick det.det började visa sig där. sen spred det sig o nu är hon död. var sjuk c 1½år. det gick ändå hemskt fort,måste ha varit en agrressiv form. hon blev 35år.

• Anonym

Det ar en av de vanligaste typerna av cancer och om den upptacks tidigt har man mycket goda mojligheter att bli helt frisk, jag tror att 80-90% av alla med tidig diagnos klarar sig.

Om man daremot inte upptacker cancern i tid brukar det vara svart att bli frisk eftersom cancern sprider sig till narliggande vitala organ tyvarr. Min svarmor diagnostiserades med andtarmscancer for 4 ar sedan, hon fick aggressiv chemotherapy men det var for sent, cancern hade spridit sig i bukhalan, och levern och hon levde 6 manader efter diagnosen.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-17 07:33:10 följande:
    Det ar en av de vanligaste typerna av cancer och om den upptacks tidigt har man mycket goda mojligheter att bli helt frisk, jag tror att 80-90% av alla med tidig diagnos klarar sig. Om man daremot inte upptacker cancern i tid brukar det vara svart att bli frisk eftersom cancern sprider sig till narliggande vitala organ tyvarr. Min svarmor diagnostiserades med andtarmscancer for 4 ar sedan, hon fick aggressiv chemotherapy men det var for sent, cancern hade spridit sig i bukhalan, och levern och hon levde 6 manader efter diagnosen.
    Okej du verkar veta lite i alla fall, vet du hur stor 'tumör' dem hittade först? För här har dem bara sett en hård liten kula högst upp i ändtarmen, och dem ska röntga igen för att se om det spridit sig, men det borde inte spridit sig om den var så liten va?
  • Anonym

Anonym (död) skrev 2009-06-17 07:27:03 följande:

en bekant till mig fick det.det började visa sig där. sen spred det sig o nu är hon död. var sjuk c 1½år. det gick ändå hemskt fort,måste ha varit en agrressiv form. hon blev 35år.
    tycker ditt sätt att skriva är lite okänsligt men tack ändå.
  • Anonym (död)

förlåt!
    men så var det! okänsligt eller ej.
    skrev ju dessutom att hon måste ha haft en aggressiv form,DET har ju inte alla.
    många blir så klart bra med.
    du frågade om nån hade "erfarenhet" av denna sorts cancer-detta ÄR "min erfarenhet"....

• Anonym (mamma)

Min mamma diagnostiserades för colon-cancer 2005. Hon opererades, fick påse på magen, behandlades med strålning mm. Det gick relativt bra, förutom lite andra komplikationer såsom tarmvred, inflammation i tunntarmen.

Hon anses som frisk idag. Peppar, peppar. Hon går nu på regelbundna kontroller.
    Hittas det tidigt finns goda chanser att det går bra.
    Hoppas det hittats tidigt i din kompis fall. {#lang_emotions_flower}
  • Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-06-17 07:42:53 följande:

Min mamma diagnostiserades för colon-cancer 2005. Hon opererades, fick påse på magen, behandlades med strålning mm. Det gick relativt bra, förutom lite andra komplikationer såsom tarmvred, inflammation i tunntarmen. Hon anses som frisk idag. Peppar, peppar. Hon går nu på regelbundna kontroller. Hittas det tidigt finns goda chanser att det går bra. Hoppas det hittats tidigt i din kompis fall. 
    ja tumören är lite större än en ärta och den är hård, och är den hård var det tydligen ett gott tecken sa dem.. men man är ju orolig ändå
  • Anonym

Det var en ganska stor tumor som hittades forst, jag vet dock inte hur stor exakt, hon hade gatt med besvar i ett halvar innan hon gick till doktorn, (ont att ga pa toaletten osv) sa tumoren fick vaxa ostort. Prognoserna ar som sagt goda om tumoren hittas tidigt, men ni maste sjalvklart stalla alla fragor ni har till lakare, ga garna med som stod om det ar mojligt och patienten sjalv vill.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-17 07:46:03 följande:
    Det var en ganska stor tumor som hittades forst, jag vet dock inte hur stor exakt, hon hade gatt med besvar i ett halvar innan hon gick till doktorn, (ont att ga pa toaletten osv) sa tumoren fick vaxa ostort. Prognoserna ar som sagt goda om tumoren hittas tidigt, men ni maste sjalvklart stalla alla fragor ni har till lakare, ga garna med som stod om det ar mojligt och patienten sjalv vill.
    Ja vi får se hur det blir, hon fick 'diagnosen' igår och de tog prover som skulle skickas till labbet och svaren om det spridit sig eller om det var en god- eller elakartad tumör får de inte reda på förän om 10 dagar.. så det är ju dessa 10 dagar som är värst, sen vet man ju iallafall hur läget är.
  • Anonym (mamma)

Jag valde att vara med så mycket som möjligt på läkarbesök och behandlingar. Det hjälpte att få se och veta. Läkarteam och alla runt ikring min mamma var helt underbara. Nu fattar jag att det kunde gå åt vilket håll som helst eg. det skrämmer mig. Kanske borde man prata med någon om det.

Nära anhöriga bör efter (jag minns inte riktigt om det var efter man fyllt 40 år el 50 år) gå på kontroller för att se och hålla koll på att man inte själv drabbas då det finns en förhöjd risk. I min släkt på min mors sida har flera av kvinnorna drabbats av just colon cancer.
  • Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-06-17 07:56:13 följande:

Jag valde att vara med så mycket som möjligt på läkarbesök och behandlingar. Det hjälpte att få se och veta. Läkarteam och alla runt ikring min mamma var helt underbara. Nu fattar jag att det kunde gå åt vilket håll som helst eg. det skrämmer mig. Kanske borde man prata med någon om det. Nära anhöriga bör efter (jag minns inte riktigt om det var efter man fyllt 40 år el 50 år) gå på kontroller för att se och hålla koll på att man inte själv drabbas då det finns en förhöjd risk. I min släkt på min mors sida har flera av kvinnorna drabbats av just colon cancer.
    Ja det är min svärmor det handlar om och hon är ju lite uppåt åldern..
    måste verkligen vara skönt nu när din mamma är frisk
  • Anonym (Svärson)

Min svärfar fick diagnosen tarmcacer för drygt ett år sedan. Efter undersökning konstaterade de att den inte spritt sig.

Hade den spritt sig hade det varit mycket svårbehandlat och troligen inte gått att bota. Däremot broma utvecklingen mha operation, cellgifter och strålning.

Istället fick han en stor operation där de tog bort en stor bit av ändtarmen. Tillfälligt, drygt 3 månader, fick han en stomipåse. Därefter koplade de ihop, ny operation, systemet igen. Rätt vanligt är att det inte går att ta bort stomin och då får man ha stomi resten av livet.

Operationen och perioden efter var jobbiga. Stor omställning och inte helt lätt att acceptera.

• Anonym

Anonym (Svärson) skrev 2009-06-17 08:23:02 följande:

Min svärfar fick diagnosen tarmcacer för drygt ett år sedan. Efter undersökning konstaterade de att den inte spritt sig. Hade den spritt sig hade det varit mycket svårbehandlat och troligen inte gått att bota. Däremot broma utvecklingen mha operation, cellgifter och strålning. Istället fick han en stor operation där de tog bort en stor bit av ändtarmen. Tillfälligt, drygt 3 månader, fick han en stomipåse. Därefter koplade de ihop, ny operation, systemet igen. Rätt vanligt är att det inte går att ta bort stomin och då får man ha stomi resten av livet. Operationen och perioden efter var jobbiga. Stor omställning och inte helt lätt att acceptera.
    Tack för att du skriver så utförligt så man vet lite mer om vad som KAN hända.. jätteuppskattat
  • Anonym (min mamma med)

Min mamma har oxå cancer i tarmen.

Det upptäcktes i september tror jag och opererades bort. Hon kollas nu var 3de månad ifall det har börjat växa igen(som tydligen är vanligt) men som tur var har det inte det.

Vad jag vet om den cancern är att det är hög överlevnadschans, att den är lätt att ta bort och därmed behöver patienterna sällan behandlas med cellgifter el strålning.

Svar på tråden Cancer i ändtarmen