• dendertina

Vad äter folk på midsommar?!

Med anledning av en annan tråd som handlade om huruvida 250:- per person är mycket att betala för midsommarmiddag började jag fundera på vad folk egentligen äter på midsommar...
    Jag är uppväxt med
    *Färskpotatis
    *Sill
    *Burkskinka (själv hatar jag burkskinka men andra i familjen gillade det)
    *Gräddfil
    *Grädde (äter inte gräddfil, riktig grädde ska det va vid midsommar!)
    *Gräslök

samt grönsaker/sallad till. Detta har vi ätit i alla år när vi firat med vänner till mina föräldrar, varje familj har också alltid tagit med sitt och sedan har någon stått för tårta.
    Har aldrig varit med om Jansson, köttbullar m.m. till midsommarlunch. Vi har alltid haft "enkel" midsommarlunch och sedan sjungit snapsvisor, haft lekar/stafetter, tipspromenad osv och sedan grillat på kvällen med "det vanliga" som också var och en tagit med, kött, sallad, potatissallad...
    Kan det vara olika beroende på var i landet man bor? Jag bor i Småland och har aldrig hört talas om nån som äter "jul/påskmat" vid midsommar...
    I år ska jag och sambon och bebisen i magen fira med vänner och vår midsommarmat kommer se likadan ut.

Hur ser er midsommarmat ut?

• Svar på tråden Vad äter folk på midsommar?!
  • linjes

Här äts det julmat på midsommar,kanske inte alla maträtter men korv och köttbullar skinka sill potatis gräddfil
    Bor i jämtland men det var samma fenomen när jag bodde i stockholm

• Tigra79

Vi kommer att ha sill, nypotatis, grädde, gräddfil, Bullens korv (för oss som inte äter sill) och gräslök på dagen. Jordgubbar med grädde och socker till efterrätt.

På kvällen ska vi grilla, helgrillad fläskfilé, potatissallad, sallad, vitlöksbröd...

Bor också i småland...

• Shorona

Eftersom maken är allergisk mot fisk och jag hatar det så blir det att vi grillar kött istället. Självklart färskpotatis! Vi kör inget traditionellt utan vi kör som en vanlig grillkväll hos oss. Sen måste jag ju alltid grilla färska championer och ha med tzatziki!

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Fruochmamma

Vi kommer äta:
    - olika sorters sillar
    - lax & makrilll
    - färskpotatis
    - gräddfil & hackad rödlök
    - småvarmt
    - bröd, smör & stark ost

och sedan lägger vi till en massa skaldjur eftersom det är så gott.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lysmasken

Nypotatis
    Hel grillad vildsvin
    Diverse olika kalla såser ex chili, pepparrot, bostongurka
    Sallad

Vi börjar grilla grisen runt 12-tiden. Folket brukar dyka upp runt 14-tiden och fikar vi sen börjar vi ta svålen på grisen runt 4-5 tiden. Runt 18-19 är den färdig.

Efter maten så är det någon som har gjort en tårta med jordgubbar. Lite senare så dyker det upp diverse olika flaskor och chips å godis.

• nomina

När vi va små åt alltid mamma o pappa sill o potäter till lunch. Vi barn gillade de inte så vi fick köttbullar och brunsås till.
    Det blir det fortfarande faktiskt! :)

På em firar vi midsommar med vår släkt + en till så vi är ca 80-100 pers
    Då börjar vi med tårta och senare på kvällen har alla med sig knytismat.
    Ännu senare brukar chipsen o nötterna dyka upp! :)

• vildaungarnasmamma

vi kommer att äta
    * sill (löksill, senapssill och matjessill)
    * nypotatis
    * gräddfil
    * gräslök
    * Grillspett
    * pasta sallad
    * jordgubbs tårta
    vi dukar upp allt som en buffé och sen får man välja vad man vill,
    vi gjorde så för att slippa laga olika alternativ.
    då varken jag eller mina ungar gillar sill men resten av släkten ääälskar sill...

• Analoga

Jag äter inte alls sill, och har egentligen inga måsten vad gäller midsommarmaten; men för mig är midsommar intimt förknippat med grillat och gärna en hemmagjord jordgubbstårta

Förstår ärligt talat inte varför folk ska ha så himla mykcet olika smårätter på midsommar, såväl som på påsken och julen, man blir ju illamående av att blanda såmycket mat!?

• Tinnys

Vi brukar ha picnic med vid midsommarstången, dans, lotter och mys.
    På kvällen blir det sill, lax, nypotatis, gräddfil, gräslök, ägg och grillad kyckling, sallad. Och självklart blir det jordgubbar

• annca

Färskpotatis, kokt med dill
    Sill av olika slag. Själv älskar jag all sill UTOM den där matjesillen som verkar var så populär till midsommar just...
    Gräslök
    Rökt skinka När jag var liten älskade jag burkskinka, men den har rationaliserats bort
    Gräddfil och vanlig grädde till pappa som vägrar gräddfilen
    Västerbottensost och gott bröd
    Rädisor
    och snabbsaltad gurka

Och detta är midsommarmiddag. Lunchen blir lite vad som finns till hands lita hipp som happ...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Vad äter folk på midsommar?!