• Anonym (mamma)

Skyldig at lämna ut pass?

Är jag som ensam vårdnadshavare sedan många år, skyldig att lämna ut banets pass till bio-pappan som inte haft mycket umgänge alls? Är orolig att jag inte kommer att få tillbaka passet...

• Svar på tråden Skyldig at lämna ut pass?
  • Anonym

Varför ska du lämna ut passet? Nej jag hadde inte gjort det. Tänk om han tar ungen och sticker.

• anzita

Jag förstår ingenting. Varför skulle du vara tvungen att lämna ut passet? Du är ensan VH och beslutar vad som är bäst för ditt barn. Anser du att barnet inte ska åka utomlands utan dig, för att du inte litar på personen så får du gå efter din känsla.

Svårt att ge dig ett bra svar utan att veta omständigheterna runt om. Visst KAN man lämna ut passet till någon som ska resa med barnet, men då måste det finnas ett tillit till personen i fråga.

• PetraAbbas

nej det behöver och SKA du inte göra.
    Vad ska han med de till===???? Iof kan det var svårt för dig att förhindra en semester för honom med barnen , men som sagt jag vet inget om dina omständigheter.

Men lämna ut pass för sakens skull , det ska du inte göra

• Anonym (mamma)

Kan det vara negativt för mig i en ev vårdnadstvist om jag inte lämnat ut passet? Nej, jag litar inte för fem öre på bio-pappan = lång historia.

• Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-06-17 09:05:44 följande:

Kan det vara negativt för mig i en ev vårdnadstvist om jag inte lämnat ut passet? Nej, jag litar inte för fem öre på bio-pappan = lång historia.
    Nej det tror jag inte. Varför skulle det bli problem om du inte vill lämna ut ett pass på någon du inte litar på!? Litar di inte på honnom så lita på din känskla och behåll passet för dig själv.
  • anzita

Det finns ju anledning till att ni är i vårdnadstvist. Desto större skäl att inte lämna ut passet.
    Fattar inte ens att du ställer frågan. Vem skulle tvinga dig! Hoppas du fått stöd i att inte begå några dumheter som du sedan får ångra.
  • Anonym

Passet är en värdehandling och den är du ansvarig för. Om du inte känner att han skulle ta väl hand om passet, eller skulle använda det "felaktigt" så ska du inte heller lämna ut det. Så enkelt är det.
    Ingen kommer att hålla det emot dig, SPECIELLT inte om ni ligger i vårdnadstvist. Då är det rent ut sagt korkat att ge honom passet.

• h8him

Ska pappan ha umgänge i sommar? Är det för umgänget han vill ha passet?

• Anonym (mamma)

Ja han ska ha umgänge i sommar, vill ha passet för en ev sista-minuten-resa. Mycket svår situation med en manipulativ och oberäknelig bio-pappa som inte går att prata med...

• Anonym (Mica)

Anonym (mamma) skrev 2009-06-17 10:38:18 följande:

Ja han ska ha umgänge i sommar, vill ha passet för en ev sista-minuten-resa. Mycket svår situation med en manipulativ och oberäknelig bio-pappa som inte går att prata med...
    NEJ absolut inte. Litar du inte på honnom så VARFÖR ska han då åka utomlands med erat barn. Son någon sa tidigare. Tänk om han inte kommer tillbaka utan drar med barnet.
Svar på tråden Skyldig at lämna ut pass?