• Vår stora lillbebis

Couscoussallad recept?

Vi ska grilla på midsommar och jag tänkte göra couscoussallad till, provade ett recept häromdagen men tyckte det var så svårt att få smak på själva couscousen?!

Har du nåt bra recept att dela med dig av, gärna länkar till recept eftersom jag inte är så duktig på att "höfta" i matlagning

Tack på förhand!

• Svar på tråden Couscoussallad recept?
  • petsod

Jag brukar koka couscousen i buljong och salt. Sedan har jag i fetaost, körsbärstomater, sparris , vårlök och rikligt med olikolja, salt,peppar.

• Vår stora lillbebis
    petsod skrev 2009-06-17 10:58:24 följande:
    Jag brukar koka couscousen i buljong och salt. Sedan har jag i fetaost, körsbärstomater, sparris , vårlök och rikligt med olikolja, salt,peppar.
    Tack, har du någon sås till?
  • petsod

Vår stora lillbebis skrev 2009-06-17 11:23:10 följande:

Tack, har du någon sås till?
    Ja, ibland har jag bara blandat matyoghurt/cream fraiche med lime och sweetchili sås, gått till både fisk och kött/kyckling.
  • Waldo

Couscous och bulgur har ingen egentlig smak i sig, därför gäller det att krydda upp det ordentligt.
    Det är bara fantasin som begränsar dig

Örter, chili, vitlök,
    Torra kryddor saffran
    Oljor, smaksatta oljor är perfekt
    Koka i en god fond osv osv.

Tänk att kryddningen ska gå ihop med det andra du serverar till eller de andra grönsakerna om du ska göra en sallad

• Lady Namárië

Jag gör också couscousen med buljong, salt och svartpeppar. Jag blandar den i sallad med t. ex tomat, gurka, haricôts verts, babyspenat, avocado och valnötter.

En "sås" jag gillar till är ranchdipen från OLW (tror jag, eller om det är Estrella), fast blandad med crème fraiche istället för gräddfil.

Hissa seglen! Skruva däcken! Kasta ankan! Borsta tänderna!
  • Fruochmamma

Japp håller med ovan skribenter om att lägga i lite buljong när couscousen/bulguren kokas upp!

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Vår stora lillbebis

Ja tack för tipsen ska prova med buljong!
    Babyspenat blev vi bjudna på i en sallad i helgen och det tyckte jag verkligen var supergott så det ska jag ha i, nötter var ju också en bra idé...

• pimpim3

Äpple och mynta är gott att blanda i. Jag gör ibland ngn kall sås på turkisk yoghurt och ibland en balsam/honungsvinegrett som jag blandar couscous och grönsaker med. Smarr!

• Sigrid

Använd passerade tomater istället för vatten när du gör couscous. Och ha i lite fond. Det blir jättegott.

• hallonsoda0

Jag brukar iofs göra med bulgur men funkar ju lika bra med couscous.
    Detta har jag i:
    bulgur, groddar, körsbärstomater, gurka, isbergssallad,majs,rödlök, fetaost. Och till det en burk med smaksatt creme fraisce "franska örter" tror jag den heter. Enkelt och riktigt gott!!
    Glad midsommar!

Svar på tråden Couscoussallad recept?