• Roxanne

Hur funkar det med att bli utbeordrad?

Har sommarjobb på hemtjänsten och går som ordinarie personal då jag var där förra sommaren också. Har fått reda på att dom kan beordra ut mig om det saknas personal och att jag får KVAL för dom timmar det gäller.

Nu idag ringde dom och frågade om jag kan jobba kväll för att det inte finns folk. Ja, sa jag, inga problem. Sen när jag lagt på började jag fundera om jag har blivit utbeordrad så jag ringde upp men dom visste inte, jag skulle ta det med chefen som inte är anträffbar idag och imorgon.  Så nu funderar jag, hur går det till när man blir utbeordrad? Måste dom som ringer säga tydligt att dom beordrar ut mig? Det fanns verkligen ingen annan att ringa så jag var sista utvägen.

Vill veta så inte chefen försöker bluffa mig sen.

Den 2 maj 2009 blev jag Fru Wistbacka
  • Svar på tråden Hur funkar det med att bli utbeordrad?
  • Tecken

Ja, din chef måste säga någonting i stil med "nu beordrar jag dig" - annars ställer du ju upp frivilligt, och behöver inte beordras. Vad har du för anställningsform? Tillsvidare?

• littlemisstrouble

menar du INbeordrad?

det funkar som så att ringer dom och frågar om du kan jobba och du svarar ja så får du inte KVAL. ringer chefen eller ombud för chefen och säger att du är inbeordrad får du KVAL

Planering är a och o......
  • Roxanne

Okej, det är alltså så det funkar. Har tjänst till 16:e Augusti så det är bara över sommaren. Spelar ingen roll för mig om jag hade fått KVAL eller inte men det är bra att veta. Nu var ju chefen borta och jag tror det var hennes ombud som ringde men hon frågade bara om jag kunde tänka mig att jobba ikväll och jag sa ja så jag ställde ju upp frivilligt.

Den 2 maj 2009 blev jag Fru Wistbacka
  • NoMercy

Jobbar du heltid ska du ha kval om det inte blir något uppgjort att du blir ledig någon annan dag. Men då blir det å andra sidan byte med kort varsel och skall också kompenseras på något vis (beror på avtal).
    Går du på timtid så är det nog svårare med kval övertid.
    Du är inte beordrad iom att du tackade ja. Men chansen till kval övertid finns ändå.

Svar på tråden Hur funkar det med att bli utbeordrad?