• lillabebben

Bebis med hett temperament!

Min lilla tjej, nu 5,5 månader gammal, har sedan hon föddes varit en mycket bestämd liten fröken. De första månaderna var hon en ganska missnöjd bebis och skrek väldigt mycket. Efter 2-3 månader lugnade skrikandet ner sig men hon är fortfarande väldigt bestämd och blir hon missnöjd kan hon bli så arg så jag häpnar varje gång. Hon vrålar som en besatt, blir alldeles röd i ansiktet och viftar med armar och ben så det är svårt att hålla henne. Det hjälper oftast att ta henne i famnen så lugnar hon ner sig men jag är ju redan nervös för hur det ska bli när hon blir äldre och kommer in i trotsen..... Fler som har bestämda temperamentsfulla bebisar?

• Svar på tråden Bebis med hett temperament!
  • Bellsam

Här hade jag en väldigt lugn bebis tills för ett par månader sedan då hans envisa och bestämda sida börjar visas. Så fort som han inte får som han vill eller som något inte går som han tänkt sig så spänner han hela kroppen och skriker. Här hjälper inte att ta upp honom utan jag låter honom vara, det går oftast över efter ett par minuter.

• lillabebben
    Bellsam skrev 2009-06-17 12:51:43 följande:
    Här hade jag en väldigt lugn bebis tills för ett par månader sedan då hans envisa och bestämda sida börjar visas. Så fort som han inte får som han vill eller som något inte går som han tänkt sig så spänner han hela kroppen och skriker. Här hjälper inte att ta upp honom utan jag låter honom vara, det går oftast över efter ett par minuter.
    Flera av mina kompisar har fått barn nu under våren och jag blir nästan lite avundsjuk för deras små är så lugna och harmoniska, skriker sällan längre stunder, finner sig i det mesta och sover dessutom bra på nätterna. Ava är motsatsen till detta. Visst är det bra att lillan vet vad hon vill men ibland blir man ju lite slut..... Men hon är så klart världens underbaraste ändå och jag skulle inte vilja att hon var på något annat sätt men det är ganska påfrestande ibland.
  • orgkemisten

Här är en till med hett temperament! Liten tjej på 4.5 mån som alltid vetat vad hon vill och inte. Det blir en hel del lirkande med henne och även om hon aldrig skriker särskilt mycket blir hon ofta arg och spänner sig och viftar med armar och ben när hon inte får som hon vill!

Hon har alltid sovit ganska bra på nätterna, mindre på dagarna och det är egentligen nattningen som är jobbigast. Som hon bråkar! Även här är ofta det enda som hjälper att lägga ner henne - hon blir ofta ännu vildare i famnen... Lägger jag ner henne kan hon börja leka med något istället ett tag, sen får jag försöka natta igen. Hon ammas till sömns, men till och med amning måste jag lirka med. Det vänstra bröstet vägrar hon helt enkelt ta ibland och det enda som hjälper är att mata henne i tvillingposition...

Hon är för det mesta världens gladaste, men jag måste verkligen försöka lura ut hur hon vill ha det för att vara det!

• Lantani

Sonen är fruktansvär bestämt om vad han vill. Helt galen kan han bli och viftar och sparkar precis som du beskriver. Han är 7 månader nu. Blir fruktansvärt arg om man tar något ifrån honom och skriker och skakar. Tar man något ifrån honom precis innan han ska äta så finns det inte en chans att få i honom något mat förrän säkert 30 minter, även om han är superhungrig. Ibland blir det bra när man tar honom ifamnen men ibland så blir han bara argare. Gillar inte heller att man pussar på honom. Men ofta är han helt underbar, bara man inte tar något från honom.

• Bellsam
    lillabebben skrev 2009-06-17 12:56:09 följande:
    Flera av mina kompisar har fått barn nu under våren och jag blir nästan lite avundsjuk för deras små är så lugna och harmoniska, skriker sällan längre stunder, finner sig i det mesta och sover dessutom bra på nätterna. Ava är motsatsen till detta. Visst är det bra att lillan vet vad hon vill men ibland blir man ju lite slut..... Men hon är så klart världens underbaraste ändå och jag skulle inte vilja att hon var på något annat sätt men det är ganska påfrestande ibland.
    Snart kommer även deras barn få lite mer personlighet och göra lite mer ljud av sig, tro mig. Tänk bara vad underbart det egentligen är att hon är en sån framåt tjej som vet vad hon vill :)
  • lillabebben
    Bellsam skrev 2009-06-17 13:10:01 följande:
    Snart kommer även deras barn få lite mer personlighet och göra lite mer ljud av sig, tro mig. Tänk bara vad underbart det egentligen är att hon är en sån framåt tjej som vet vad hon vill :)
    Jo, man får väl tänka så Ofta så är hon ju en liten solstråle men det kan förändras på en sekund... Har hört att släktingar tycker lite synd om oss för att vi har en såååå krävande bebis men det är mitt första barn och jag vet inget annat så jag tycker ju att det fungerar bra ändå Värre kanske om man haft en lugn och medgörlig bebis tidigare.
  • Tummelisa

Jepp, son med hett temperament. Ett exempel var när jag satt i soffan med honom i famnen. Bredvid oss låg en sån där spikmatta (som man kan ligga på som massage för ryggen tex). Han sträckte ut handen och skulle dra den till sig, men det stack så klart lite i handen. Han drog igen handen och grinade till lite. Provade igen och lyckades så klart inte ta tag i den för det gjorde ju ont. Provade 3-4 gånger innn han fattade att han inte skulle lyckas och då steg rödfärgen i ansiktet och det kom ett jättevrål. Ren frustration alltså

• Anubisa

Oh ja! Här har vi en 8 månaders med hett temperament. Han har i stort sett haft det hela tiden. Han vill helt enkelt ha det som han vill annars så gallskriker han som en besatt. Tyvärr kan jag inte tillmötesgå honom alltid men jag försöker så gott jag kan för humöret kan verkligen svänga fort!

Han vill exempelvis inte att jag byter blöjor på honom. Det GÅR om han får ligga på mage när jag gör det men om jag vänder honom så blir han vansinnig och håller ihop benen så det ändå inte går att varken ta bot blöjan eller sätta dit en ny.

Han vill typ inte äta heller och om han skulle råka tappa den sked eller vad det nu är som han håller i (för annars går det inte alls) så måste man blixtsnabbt ta upp den igen för han blir tokig annars.

Men det vanligaste orsaken till missnöje är ju att han vill saker han inte kan. Förut ville han krypa men kunde inte så då skrek han över det, nu vill han gå men kan bara stå och då är han arg över det ;)

I övrigt är han världens underbaraste :P

Svar på tråden Bebis med hett temperament!