• Floff

Bilbälte för gravida - bra eller onödiga?

I en babybutik såg jag nyligen en sorts speciellt bilbälte för gravida. Är det någon som vet om detta är bra eller totalt onödigt? Vi ska åka på bilsemester i sommar och tänkte inhandla ett sånt om det är värt att ha. Allt för att skydda lilla magen

• Svar på tråden Bilbälte för gravida - bra eller onödiga?
  • hhönan

Jag tycker det är lite onödigt, man drar ju ändå ner bältet så det sitter under magen. Men åker man långt är det kanske bra?!

• Hallonmun

onödigt. det är lika säkert med det vanliga. Det skulle vara om det inte räcker runt, men man har ju inte bältet över magen, utan under så jag tycker det verkligen är onödigt. Har varit gravid två ggr och vi åker mkt bil, bilbältet är det minsta problemet, sittandet är värre

• Sara och Henrik

När jag hade halkbanan i augusti/september 2007 så sa den läraren att ett sådant bälte som är till gravida, som man kan köpa i babyaffärer och dylikt är LIVSFARLIGT. Det bältet hjälper inte, snarare stjälper. Så hans råd var att strunta i att köpa ett sådant bält, ni förlorar bara pengar på det och kan dessutom råka mer illa ut.

sarajohanna.blogg.se** Älskar min dotter och sambo!!
  • isblomma83

Onödigt, men skönt att ha lite beroende på var i graviditeten man befinner sig och hur magen ser ut. En period tyckte jag att bältet tryckte jätteobehagligt över magen och då var jag glad åt mitt gravidbälte! Nu när magen är större så stannar bilbältet under av sig själv så nu behövs det inte.

Det ska dock sägas att de är INTE farliga!!! Oavsett vad någon körlärare sagt... NTF säger att de i själva verket inte påverkar bilbältets funktion alls - som tur är - utan är en ren komfortdetalj! De är alltså inte farliga varken för dig eller bebisen, men gör inte heller att det skulle vara säkrare för bebis vid en krock.
    www.ntf.se/konsument/fraga34.asp för mer info.

Mitt råd: om du tycker att det känns obekvämt med bilbältet, köp ett gravidbälte på blocket eller Tradera! Där är de inte så dyra och då är det ju inte heller någon big deal om du upptäcker att du inte trivs med det eller inte behöver det!!

• strojes
    Sara och Henrik skrev 2009-06-17 13:33:14 följande:
    När jag hade halkbanan i augusti/september 2007 så sa den läraren att ett sådant bälte som är till gravida, som man kan köpa i babyaffärer och dylikt är LIVSFARLIGT. Det bältet hjälper inte, snarare stjälper. Så hans råd var att strunta i att köpa ett sådant bält, ni förlorar bara pengar på det och kan dessutom råka mer illa ut.
    Hur skulle man kunna råka mer illa ut?
  • Delfinen

Det är nog ABSOLUT inte onödigt, för jag kan lova dig det är inte är skönt när man är höggravid att dra åt ett bälte.. hur man än gör sitter det ju trots allt inte riktigt bra. Man vill inte ens vea hur det känns om man skulle tvärnita.....

• Floff

Tack för alla synpunkter

Ska nog avvakta ett tag och se hur det känns när vi åker bil på vanliga rundor så att säga. Är ju inte höggravid ännu, så klarar mig säkert med det vanliga bilbältet.

• Sara och Henrik
    strojes skrev 2009-06-17 13:43:33 följande:
    Hur skulle man kunna råka mer illa ut?
    Nu var det halkbanelärare som sa detta till oss elever att detta bälte är farligt. Det han sa var att det bältet ger ett mer tryck mot den gravida magen än vad det vanliga bältet gör.
    Men nu var detta år 2007 som jag gjorde halkbanan, så saker och ting kan ha ändras.

Jag rekommenderar iaf inte att köpa ett sådant bälte då ett vanligt funkar precis lika bra, lite onödiga pengar för denna produkt.
    sarajohanna.blogg.se** Älskar min dotter och sambo!!
  • MsMe

Jag har ett sådant bälte, och jag tycker att det är SÅ skönt att slippa ha remmen precis över magen nu när den börjat bli stor. Ångrar inte för en sekund att jag köpte det. :)

Svar på tråden Bilbälte för gravida - bra eller onödiga?