• Nevarg

6-årig kille med dålig självkänsla?

Säkert fler här med samma erfarenhet. Vill gärna ha råd och tips om hur jag ska hantera honom. Till det hela hör också att han har en 1,5 år äldre syster som "tar mycket plats". Vi är oroliga för att han inte har fått den tid och kärlek han behöver från oss. Eftersom det är så tätt mellan barnen, så blir det ett ständigt rättvisetänkande, om hon får, måste han få. Han är väldigt rädd för nya situationer, gråter lätt. Vill inte gå hem till kompisar, då måste jag vara med. Kalas är det inte tal om. Han gråter när vi lämnar på dagis. Till hösten börjar han förskoleklass. Kan bli jätttebra för honom, men just nu oroar jag mig mest inför detta. På dagis säger dom att han leker väldigt bra med de andra barnen och är väldigt social, så upplever ju inte jag honom. När jag pratar med andra vuxna och han är med, så ska han prata med mig samtidigt; titta vad jag kan, kan du gör så här...Tröttsamt, jag vet inte hur jag ska hantera det. Berömmer jag storasyster eller något annat barn, reagerar han direkt och undrar varför han inte får beröm. Jag säger att nu var det nån annan som gjorde nåt bra, när du gör nåt bra får du beröm. Spelar ingen roll hur mycket vi förklarar för honom, det händer inget. Nån som känner igen sig? Hur gör ni?
    /Frustrerad mamma

• Svar på tråden 6-årig kille med dålig självkänsla?
  • WhiteAngels

Jodå här har vi det samma fast min son är mellanbarn
    Han kräver mycket uppmärksamhet jämt och ständigt..

• MBert

Mitt råd är att ni båda tillsammans gör något som han tycker är roligt. Bara ni två så han får ensamtid med dig så att han känner att han har din fulla uppmärksamhet, för det låter som han behöver för att kunna stärkas.

Överös honom sedan med uppmärksamhet för allt han gör som är positivt, eller rättare sagt för allt som inte är negativt. Och tala ofta om att du älskar honom. Det stärker otroligt mycket.

• Birgitta L

Svar till Nevarg:

Det är typiskt för 6-åringar att tvivla på sig själva och på sin omgivning. Det hör till den normala utvecklingen. 6-årsåldern är för barnet en jobbig tid. Det är en sorts "krisålder" kan man säga. Barnet söker ständig bekräftelse och behöver mycket berör och ömhet. 6-åringar behöver få höra av vuxna att de duger som de är.

• MotherOfTwo

Åh jag vill tipsa om boken "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul. Den har hjälpt mig så mycket.
    Känner mycket väl igen din beskrivning av din son på min dotter som också är sex år. Beskrivningen av henne från dagispersonal som börjat det senaste året stämmer inte överens med min "syn" på henne precis som du säger att du inte upplever din son såsom dagispersonalen ser honom. Det har fått mig att börja tänka i andra banor. Kanske är det JAG som är fast i "gamla" tankebanor. Vi påverkar våra barn mer än vi tror är min uppfattning.
    Lycka till och jag tror det kommer gå jättebra för din son till hösten när han verkar ha lätt för att söka kontakt med andra barn.

Svar på tråden 6-årig kille med dålig självkänsla?