• Pop84

Fiskrecept till en som inte tycker om fisk - hjälp!

Jag behöver hjälp, jag har inte ätit fisk på 11år men har efter flera års övervägande kommit fram till att jag bör äta fisk och har nu under våren smakat fisk vid två tillfällen, problemet är att jag inte tycker om det :( Vad skulle ni rekommendera mej att börja med? Jag har mer problem med smaken än med konsistensen och skulle inte få för mej att börja med fiskpinnar eller liknande utan jag vill veta att det är "kött" och inte vilket slem som helst jag äter :P

Vad kan jag laga som är gott, inte smakar så mycket fisk men som ändå kan vara en inkörsport till fiskätande?

Vill inte att detta ska bli en diskussion om att äta/inte äta fisk, djurhantering och etik utan respektera mitt val tack :)

• Svar på tråden Fiskrecept till en som inte tycker om fisk - hjälp!
  • Plutteli

Vad för mat gillar du annars? Soppor? Stark mat? Asiatiskt osv.?
    Har massor med fiskrecept eftersom jag älskar fisk! Men skulle vara bra att veta lite vad du tycker om

• Joico

Fiskgratäng med potatismos är gott.. man kan ha flera olika såser, då kan du ju välja en sås som du gillar och på så vis dölja fisken tsm med potatismosen

• Pop84

Oj, svårt att säga, jag tycker om det mesta förutom att jag har väldigt svårt för rå lök, favoritköket är indiskt men asiatiskt blir det också ofta här hemma. Är väldigt mycket en "periodare" när det gäller mat, speciellt nu när jag är gravid, så gärna något det kan serveras pressad potatis till :P

• Mumin80

Fiskgratäng med citron, purjo och paprika. Använd någon valfri vit fisk, ta färsk så är smaken betydligt godare än fryst (har en sambo som inte är nämnvärt förtjust i fisk så jag vet). Lägg fisken i en form, strö över citronpeppar och ev. lite salt samt (om du vill maskera smaken lite mer) lagom med citronsaft. Strimla rejält med purjo och paprika (brukar använda röd, men det spelar väl ingen större roll vilken färg du väljer), och strö över fisken. Sedan häller du lagom mängd Kelda citronsås över hela härligheten, strör ost överst och kör i ugnen 15-20 minuter på 200 grader. Salta efter smak, citronsåsen kan ju vara ganska salt i sig (beror på ens preferenser). Servera med kokt potatis.

• Pop84

Tack för förslagen jag ska höra vad mannen är sugen på när han kommer hem men jag tror att ni kan ha rätt i att fiskgratäng är bra att börja med.

Vilken fisk smakar mildast och är det minst troligt att man hittar ben i då? (Ben i maten skulle säkert skjuta upp fiskätandet i flera månader :P)

• Tezz81

fiskfilé i ugnsäker form. Blanda cremefraich och tacosås. (medium) och bred över fisken. strö över tex mex ost, smula tortillachips och lägg över... mmmmm
    Tillaga i 225 grader i 20 min (tror jag det är)

åt det för ett tag sen och fisksmaken "försvinner" ganska mkt.....

• Mumin80

vita fiskar, skulle jag föreslå. Torsk och rödspetta kan funka, likaså vitling, sik och aborre. Jag brukar vara lite slösaktig och skära en "kil" längs med mitten på filén där benen brukar finnas kvar, kanske även putsa filéerna lite längst "fram" om du förstår hur jag menar. Då blir det garanterat inga ben kvar.

Annars kan ju hemmagjorda fiskbullar vara en grej. Då kör du ju fisken i en mixer, vilket förvandlar ev. småben som finns kvar till mos. Fiskbullarna kan du ju dessutom krydda efter smak, mycket dill m.m. och en rejäl citronsås till så smakar det inte mycket fisk.

• Plutteli

Ok, isåfall: Fisk "Stoup" med sting: 4-5 portioner,
    Ett block med alaska polock delad i tärningar (billig version av torsk som inte smakar så mkt fisk)
    5-6 potatisar tärnade (skalade om du vill)
    1 gul lök, hackad "fint"
    ca 1 dm purjolök, strimlad
    1-2 klyftor vitlök, pressad
    1 röd chili
    En förpackning matlagningsgrädde, 2.5 dl
    500 gr krossade tomater.
    Wokgrönsaker smak: "Thai"
    Röd currypasta, jag brukar ta en rågad tesked.
    Paprikapulver
    Lite soya
    2 tärningar buljong
    Tillagning: Fräs lök, purjolök och wokgrönsaker så att de blir lite mjuka i lite olja. Häll på ca 1 l vatten och de krossade tomaterna, smula ner buljongtärningarna och häll i potatisen. Låt småkoka till potatisen är mjuk, tillsätt fisken och grädden, koka upp och kontrollera att fisken är genomkokt (brukar ta ca 5 min). Krydda och Servera! (Vid lyxigare tillfällen gör jag denna soppa med lax, då tar jag en laxfile per person)

• Zanna1983
    Viltlax

Portioner: 4

ca 600 g laxfilé (hel eller portionsbitar)
    1 tsk salt
    5dl dl matlagningsgrädde
    4 msk konc vilt- och kantarellfond (eller viltfond)
    4 msk lingonsylt
    1 krm svartpeppar
    1 tsk timjan

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    1. Sätt ugnen på 225°C. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
    2. Blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.
    3. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter.
    4. Servera laxen med såsen, pressad potatis, kokta grönsaker, tex haricots verts, och gärna rårörda lingon.

Svar på tråden Fiskrecept till en som inte tycker om fisk - hjälp!