• Stella 78

    När kan man försöka igen efter metotrexat (cellgift)

    Har haft ett väldigt besvärligt X... Fick först mf, sen 2 veckor senare konstaterades ett X då mitt hcg var skyhögt. Opererades akut och fick behålla vä äggledare där X satt. Efter ytterligare 2 veckor får jag paniksmärtor och det konstateras att graviditetsvävnad sitter kvar och har börjat växa och massa blodkoagel. Få metotrexat-injektion och hoppas nu att detta ska bli bra. Är medveten om att det kommer ta tid innan vi kan försöka eftersom äggledaren är så skadad och behöver tid att läka.

    2 dagar senare åker jag in med ambulas efter att ha tappat medvetandet av 2 smärtattaker. Det blir akut operation och äggledaren opereras nu bort.
    Nu säger den 9:e läkaren jag har i detta ärende att jag kommer bli frisk snabbt och att det inte finns så mycket som ska läka eftersom äggledaren är borta. Jag behöver inte komma in och kolla hcg. Jag frågar om cellgifterna men hon säger att de försvinner snabbt från kroppen. Jag får inga restriktioner om samlag eller att försöka bli gravid igen. De vet att jag har en IVF tid inbokad 20 augusti, men att jag inte vill något hellre än att bli gravid spontant.

    Men sen när jag läser på olika ställen så verkar alla få olika bud när det gäller metotrexat. En del får svaret att de kan börja direkt igen med bebisverkstad, andra ska vänta minst 3 månader då det finns risk för missbildningar på äggen...

    Vad gäller!? Vad har ni fått för svar/restriktioner?

    Blir knäpp av att inte kunna få klara svar. Detta har varit nog jobbigt ändå!

  • Svar på tråden När kan man försöka igen efter metotrexat (cellgift)
  • Linnika

    När ja hade mitt X så fick jag cellgift eftersom dom inte kunde lokalisera vart X.et satt nånstans.
    Men sen var ja tvungen att kolla mitt hcg-värde en gång i veckan så de sjönk.

    Då sa läkarna att de enda jag behövde vänta på va att hcg-värdet skulle ner på noll, sen var de bara att köra igen.

    Men sen fick jag via en annan tjej här på FL reda på att man måste vänta ett visst antal månader efter man fått cellgiftsprutan innan man får fösöka igen. Eftersom de annars kunde bli fosterskador på nästa barn om man försöker för tidigt.

    Jag vart skitförbannad då eftersom ingen av dom läkarna jag haft hade sagt nått om det till oss. Så jag ringde på kvinnokliniken å frågade vad som gällde och MYCKE RIKTIGT man SKA tytdligen vänta 3 månader..

    Efter de så la jag å min kille ner alltihop..

    Ja funderar helt seriöst på att anmäla sjukhuset för att dom "missade" den lilla "detaljen" tänk om vi hade blivit gravid igen å fått ett barn som blivit skadat bara för att dom inte sa nått.

    Jag tycker du ska ta reda på EXAKT vad som gäller. Ring å kolla!!!


    ღ Pojkvännen ღ
  • Stella 78

    Vilket sjukhus var du på?

    Vad jag förstått så verkar SÖS vara lite av "experter" inom detta och att de säger att man inte behöver vänta eftersom halveringstiden är så kort på denna cellgift. Man får tydligen väldigt liten dos och det ska försvinna inom något dygn.

    Men som sagt var så verkar alla läkare säga olika... mest förbannad blir jag då jag fick det i onödan eftersom jag ju ändå fick göra en andra operation och inte kunde behålla min äggledare och att alla läkare sagt olika om mitt tillstånd under 1,5 månader som jag åkte in och ut på sjukhus.

  • kinapuff

    Jag har ätit metotrexate i tablettform i över ett år. till mig har de sagt att jag ska vänta 3 månader. enligt fass är det egentligen 6 månader på de tabletterna jag tagit. men jag kan tänka att det kan var olika om man som jag ätit regelbundet ett tag eller om man fått en engångsspruta. Men dom som vet bäst är ju sjukvården. även om det inte känns så alltid.

Svar på tråden När kan man försöka igen efter metotrexat (cellgift)