• Callina

Trä/Plankgolv i hela huset, fint??

Vi har fukt i golvet och måste riva upp alla golv på nedervåningen och ska lägga ventilerade undergolv. Över dessa måste vi så lägga nytt "över"golv. I dagsläget har vi fiskparkett som vi inte kommer att kunna återanvända igen.

Men nu funderar jag på att lägga trägolv, dvs plankgolv på hela denna yta som är 90 kvm. Sovrum, vardagsrum, kök & matrum.

Funderar på HardPinegolv som är hårdare och lite räfflat, dvs inte så ömtåligt.

Tror ni jag kommer ändra mig som inte lägger parkett någonstans?

• Svar på tråden Trä/Plankgolv i hela huset, fint??
  • leaah

Det beror ju på om du gillar parkett eller ej. Är du väldigt förtjust i ex fiskbensparkett så finns nog risken att du ångrar dig efter ett tag. Du kan ju lägga det i vardagsrummet och sen ha plankgolv i de andra rummen.
    Jag har själv väldigt svårt för parkett så jag skulle ha valt plankgolv i alla rum och sen antingen måla eller vitolja det.

• ploffsan

Jadå! Det är snyggare med massiva trägolvplankor än den fabricerade parkett som finns att köpa idag. Vilket inte alls känns likadant som fiskbensparkett. En tanke, om du jättegärna vill ha fiskbenet kvar kan inte ne hantverkare lägga tillbaka den? Nu är det ju rotavdrag vilket gör att arbetskostnaden faktiskt blir hälften.

• Ronja Rövardotter

Personligen skulle jag ha valt (vilket jag också gjort, hihi) att lägga plankgolv. Det är sååå snyggt. Jag gillar inte mönstade golv alls.

Svar på tråden Trä/Plankgolv i hela huset, fint??