• Alle

Stökig tonåring...

Dotterns rum ser ut som ett bombnedslag!

Obäddad säng, kläder överallt! Rena kläder blandat med smutsiga, mensfläckade trosor (ja, det är skitäckligt och jag har sagt till). Muggar och tallrikar, godispåsar och böcker - allt i en salig röra

Vi har försökt göra överenskommelser, hotat med indragen månadspeng, skällt och bönat och bett...men inget hjälper!

Hon fyller 14 om ett par månader och är visserligen lite bitsk på tonåringars vis men annars en rar och go tjej som inte gett oss några problem. Hänger mest i stallet och med kompisarna där.

Vad ska vi göra? Går det att få ordning på det? Hjälp!

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Svar på tråden Stökig tonåring...
  • April Mamma

Var konsekvent och gör det som ni "hotat" med...sätt upp "regler" för vad som skall uppfyllas om man skall få månadspeng osv...gör avdrag annars.

Vi fick städa våra rum 1 gång/vecka, samt bädda..

• Alle
    April Mamma skrev 2009-06-17 17:21:10 följande:
    Var konsekvent och gör det som ni "hotat" med...sätt upp "regler" för vad som skall uppfyllas om man skall få månadspeng osv...gör avdrag annars.Vi fick städa våra rum 1 gång/vecka, samt bädda..
    Vi har satt upp regler som vi gemensamt har bestämt och vi har genomfört konsekvenser - men då blir hon sur och liksom bara rycker på axlarna (fast jag vet att hon blir lessen)
    Vi vill att hon ska lägga sina kläder i tvätten löpande, ta hand om den rena tvätt vi lägger in i hennes rum, dammsuga ca 1 gång i veckan och hålla allmän ordning.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • April Mamma
    Alle skrev 2009-06-17 17:29:47 följande:
    Vi har satt upp regler som vi gemensamt har bestämt och vi har genomfört konsekvenser - men då blir hon sur och liksom bara rycker på axlarna (fast jag vet att hon blir lessen) Vi vill att hon ska lägga sina kläder i tvätten löpande, ta hand om den rena tvätt vi lägger in i hennes rum, dammsuga ca 1 gång i veckan och hålla allmän ordning.
    Ja, ni vill att sysslorna sköts..men dom gör ju inte det. Saker som ni tillsammans har kommit överens om.
    Strunta i att hon blir sur/ledsen...hon gör ju inte sin deal.
    Att lägga kläder i tvättkorg,vika in i garderob osv är ju inte så svårt...

Dra av en del av månadspengen....eller ge en "varning" först att OM hon inte fräschar till sitt rum så blir det avdrag......
  • Tiny360

Av egen erfarenhet vet jag att det inte alltid hjälper med att hota. Men samtidigt har jag oftast fått som jag vill, mest för husfridens skull antar jag. Hon är trots allt tonåring, och säger man åt henne att göra någonting så är det övervägande risk att hon gör precis tvärtom. Man fungerar så i den åldern.

Men det är inte du som bor i röran, eller hur? Jag antar att hon har eget rum, med dörr som man stänger. Då drabbar ju röran endast henne (om det inte börjar cirkulera bananflugor i hela huset, har själv råkat göra det misstaget). Förr eller senare så kommer hon inse att hennes kläder inte blir tvättade och att det luktar outhärdligt äckligt på rummet. Den dagen kommer hon också att städa. Låt henne lära sig av sina misstag, se hur illa det kan bli helt enkelt. Efter det kommer hon nästintill garanterat hålla ordning på rummet :)

Till tröst säger jag att det är en fas alla har och som man växer ifrån. Var precis likadan i den åldern, och i dagsläget bor jag i egen lägenhet som är fantastiskt ren och snygg. Och tänk, jag har faktiskt inte dragit på mig några konstiga sjukdomar på vägen ;) Men det här var sättet jag fick lära mig på, och jag kan helt klart säga att det fungerade!

• anna klara
    Alle skrev 2009-06-17 17:09:19 följande:
    Dotterns rum ser ut som ett bombnedslag!Obäddad säng, kläder överallt! Rena kläder blandat med smutsiga, mensfläckade trosor (ja, det är skitäckligt och jag har sagt till). Muggar och tallrikar, godispåsar och böcker - allt i en salig röra Vi har försökt göra överenskommelser, hotat med indragen månadspeng, skällt och bönat och bett...men inget hjälper!Hon fyller 14 om ett par månader och är visserligen lite bitsk på tonåringars vis men annars en rar och go tjej som inte gett oss några problem. Hänger mest i stallet och med kompisarna där. Vad ska vi göra? Går det att få ordning på det? Hjälp!
    Min dotter är 19 och det är samma sak...... Dom gör bara det dom tycker är roligt..
  • mandelblomma

jag resonerar eller försöker resonera så att det ändå är hennes rum och hon i princip år ha det som hon vill där...det är en period och det är inte farligt och kanske inte värt att tjata och bråka om egentligen.
    Vi har dock vissa regler; inga massa blöta badlakan på golvet, om det inte följs så får hon använda egna badlakan ( mindre sköna billiga), för jag har inte råd att få mina fina badlakan förstörda.
    Hon får heller inte ha kvar massa disk kvar på rummet som blir äckligt och papperskorgen måste tömmas då hon har en benägenhet att slänga bananskal och andra fruktrester där...

• Netha85

När jag var 14 fick jag börja tvätta min egen tvätt för jag betedde mig precis likadant. Dessutom när mamma tyckte det var som mest skitit och efter att hon hade varnat mig tog hon en stor sopsäck, gick in i mitt rum och slängde ner allt som låg på golvet, kläder, böcker osv. Dessa ställde hon sen ut på vinden i garaget (självklart visste jag inte om det utan jag trodde mamma hade slängt grejerna) och det satte fart på mig.

Man är i en ålder där man tycker man är stor nog att rå om sig själv, men man är ju egentligen itne det o de märker man när ingen tar hand om en mer än att ge en mat. Duger inte maten som ställs på bordet, så fick iaf jag laga min egen. De enda gångerna min mamma hjälpte mig med tvätten var när jag hade väldigt mycket med skolan, inför ngt stort prov ex. För då var det viktigare att jag koncentrera mig på skolan, men efter det provet så fick jag börja tvätta igen.

Svar på tråden Stökig tonåring...