• piggelinis

6 månader och ofta "rastlös" och missnöjd - vill inte alls leka själv

Hur är era 6 månaders? Sonen vill inte alls leka själv, och känns ofta "rastlös". Är nöjd med en leksak några sekunder, sen blir det gnäll. Man måste ständigt "underhålla honom", hitta på nya saker hela tiden även om han är med någon av oss föräldrar.

Har hänt enstaka dagar att han har kunnat roa sig själv lite mer, alltså varit nöjd med att iaktta mamma eller pappa, eller ha roligt med någon leksak. Jag vet att detta går mycket i perioder, men det känns som att det är mer undantag att han är själv och nöjd än tvärtom.

Tar liksom musten ur en vissa dagar...

• Svar på tråden 6 månader och ofta "rastlös" och missnöjd - vill inte alls leka själv
  • MalinEddie

Min son är sex månader och låter som din son. Han är inne i 26 veckors fasen med all säkerhet för jag känner inte igen honom och då brukar det handla om nån fas.{#lang_emotions_smile}Kanske är din son också inne i den fasen?

• aijo

Min kille på 6,5 månad är precis tvärtom.. han kan ägna halvtimmavis under gymmet och plocka o riva i sakerna som hänger och dinglar, likaså åka omkring i gåstolen . Tycker även om att sitta i vagnen långa stunder om man kastar till honom lite leksaker, perfekt när jag tex är ute o rensar i trädgården.
    Han har varit sån jämt så det har inte gått i några perioder för våran del.
    Tror det skiljer sig mkt från bebis till bebis.
    Har hört från mina föräldrar att jag oxå kunde leka länge länge för mig själv så kanske.

• Poloc

Kravet på mer "underhållning" eskalerade ungefär i 6-mån-åldern här också.
    Har ni någon öppen förskola eller liknande i närheten så kan det säkert vara välkommen stimulans.
    Vår unge blev också mycket nöjdare då hon fick fart på krypningen.

• piggelinis

Jo, har förstått att det är olika mellan olika bebisar. Jämför med kompisens dotter som är nästan jämngammal och hon kan oxå roa sig själv långa stunder utan problem.

Det är mycket möjligt att det är en fas han är inne i, det är bara det att den är så lååååång. Han har haft en ordentlig förkylning nyligen, och då är det ju inte så konstigt att han är gnällig. Sen hade han problem med magen en tid, och samma där, inte konstigt han blir gnällig då. Så vi har hela tiden trott att det liksom beror på något. Nu verkar han må helt bra i övrigt, men ändå är det gnäll, gnäll, gnäll... man blir lite trött ibland... :p

• WochE

Pricis som sonen.... Han är 6,5 månad. Han blir så tok arg om det inte händer saker här och nu. Han ska sitta och gunga i knät och han vill helst öva på att krypa. Han ligger på sin filt och trälar och trälar och så blir han så arg för att det inte går....

Sen har han de stunderna då han ska bäras och bäras, min rygg går sönder snart.

Han kan leka med sina leksaker en stund men sen är de inte kul. Då kan han ligga och sparka i golvet med hälarna och skrika rätt ut inte gråt skrik utan träna rösten. Sen ligger han och gnyr tills man lyfter upp honom, man känner sig helt matt och längtar efter att pappan ska komma hem med lite ny energi.

Han är mycket orolig på nätterna och somnar BARA med mig och min tutte han blir tokledsen om han inte får det, Förösker man lägga honom i sin säng vaknar han och blir helt hutlöst ledsen så han får sova hos oss , får lite mer sömn då fast jag får så ont i kroppen.

Så ska man hålla igång hela dagen , han är hur speedad som helst och pratar hela tiden,,,,

• 2Mama

Har oxå en 6-månaders som från att ha varit en väldigt nöjd bebis till för ca en månad sen (tror det började då) blivit en mycket mer krävande "liten herre" som vill bli underhållen. Kan gnällas mycket under dagarna och tråkigt nog gillar han inte åka vagn speciellt mycket heller (fastän vi bytt till sittdel). Gåstolen är ofta räddningen för det är nog den han gillar mest just nu när det kommer till saker att göra på egen hand (annars gillar han ju att man busar med honom etc). Har även dagar då det krånglas mycket med maten. Jag hoppas vi får tillbaka vår nöjda bebis och att detta bara är en fas (eller eventuellt tänder på väg) han går igenom!

• PiaDaniel

Min dotter är snart 8 månader och har varit precis som din son enda sedan hon föddes. Men nu när hon kan ta sig runt på golvet själv genom att åla och ställa sig upp mot saker så har hon blivit såå mycket nöjdare! *peppar peppar*

• agda06

Då ska jag vara lite "bitter" och tala om att så här var vår dotter också vid 6 månader och är så ÄN i dag... Hon är snart 3 år!

Hon har ALDRIG, ALDRIG velat vara själv eller försökt underhålla sig själv.

Hur jag än försöker (och TRO mig jag/vi har försökt...) så vill hon bara inte vara själv och leka med sitt. Hon vill vara med och ha någon att vara med/leka med.

Jag har dock accepterat att hon är som hon är nu, och inte försökt "ändra" på henne. Det går ju ändå inte!

• Norrskenet

Min 6 1/2 mån son är också likadan nu sen några dar tillbaka. Inget är bra förutom att vara i famnen o sova ute i vagnen. Vill inte äta vanlig mat heller trots att han gjort det sen drygt en månad tillbaka... Jag hoppas det är en fas o att det snart blir bättre!

• piggelinis

Alltid skönt att höra andras erfarenheter. Får väl hålla tummarna för att det är en fas (en väldigt lång sådan dock...) :/ så att det blir bättre efterhand...

Någon påstod att det blir bättre när han kan sitta, då blir det roligare att leka själv. Ha! Icke! :)

Ja ja, det kanske vänder i morgon, vem vet? :)

• shopahollic

Vår dotter var så tills hon var ca 10månader, jag slutade jämnföra med andra barn för det blev bara jobbigt att gå och oroa sig över något som egentligen inte var ett så stort problem - och det gick över till slut, nu är hon en säker liten tjej som kan sticka iväg ett tag ensam och leka och ändå veta att vi är kvar när hon kommer tillbaka.

• shopahollic

Kan ju tillägga att hon aldrig lekte ensam innan det, skulle bara bli buren på hela tiden och vägrade sitta på golvet. Så det var ju bara att acceptera, är ändå så kort tid av deras liv när man tänker efter,.
    Har du någon bra bärsele? Kan ju hjälpa rätt mycket om man får händerna fria.

• piggelinis
    shopahollic skrev 2009-06-20 23:06:47 följande:
    Kan ju tillägga att hon aldrig lekte ensam innan det, skulle bara bli buren på hela tiden och vägrade sitta på golvet. Så det var ju bara att acceptera, är ändå så kort tid av deras liv när man tänker efter,. Har du någon bra bärsele? Kan ju hjälpa rätt mycket om man får händerna fria.
    Ha ha! Han bor i selen just nu! :D Nä, inte riktigt kanske... men det är enda stället han är nöjd för tillfället, så den är guld värd!

Jobbigaste stunden är nog den där tiden när jag själv försöker ta mig tid att "umgås", d.v.s. att leka, busa, äta eller vad det nu är, och han blir missnöjd och gnäller efter en minut. Hittar på något nytt, men så gnäller han efter en minut. Då känner jag mig så misslyckad och "tråkig". :(
Svar på tråden 6 månader och ofta "rastlös" och missnöjd - vill inte alls leka själv