• grannkatten

Hur identifier jag mitt Telia huvudjack?

Hur identifier jag mitt Telia huvudjack?

Försökte följa instruktionen på telias hemsida, men det fungerar inte....

Kan någon?

• Svar på tråden Hur identifier jag mitt Telia huvudjack?
  • FriSam

Vad stod det på hemsidan då?

När jag tecknade bredband hos Telia så fick jag med en liten plastgrej hem, som man skulle stoppa i ett jack.
    Jag läste inte nog för vi har bara ett telejack

• grannkatten

Här är den ena instruktionen:

Installation:
    A. Ring Fröken Ur, 90510, från den telefon du tror sitter i huvudjacket
    (dvs närmast den ingående telekabeln) och låt luren ligga av.
    B. Lyssna i bostadens övriga telefoner efter Fröken Ur. Hör du inget,
    har du hittat huvudjacket. OBS! Fröken Ur anger bara tiden i 1 minut. Tar
    det längre tid, ring upp igen.
    C. Hör du Fröken Ur i någon av de andra telefonerna, lägg på luren
    på den första telefonen och upprepa proceduren från den telefon du hörde
    Fröken Ur i. Du har hittat huvudjacket när du hör Fröken Ur i bara en telefon.
    D. Om du hör Fröken Ur i flera telefoner, så är dina telefonuttag parallellkopplade.
    Det kan då vara svårt att avgöra vilket som är huvudjack. Kontakta
    gärna kundtjänst 08-56 25 55 00 så hjälper vi dig med detta.

Och här är den andra:
    För att hitta första telejacket använder du en lös instickspropp (koppla bort sladden från insticksproppen) för att ta reda på vilket telejack som bryter teleledningen.

1. Koppla ur all kringutrustning (t.ex. fax eller telefonsvarare). Börja sedan med att sätta den lösa insticksproppen i det du tror är första telejacket.
    2. Anslut sedan telefonen till alla andra telejack (ett efter ett) och kontrollera om du får en ton i luren. Prova dig fram med hjälp av uteslutnings-metoden. Första telejacket är det där insticksproppen gör att du inte får ton i något av de andra telejacken.

Kan inte få något av ovanstående att fungera som det står... Hör allt i alla lurarna...

Kan det vara så att två jack är parallellkopplade istället för seriekopplade?

• FriSam

Då kanske det är så att telefonuttagen är parallellkopplade.
    Du kanske ska prova att ringa kundtjänsten.
    Annars kan du ju beställa en sån där testpinne gratis:
    proof.telia.se/enkatpoll.asp

Hoppas du hittar förstajacket sen

• grannkatten

Jag har använt ett jack utan någon telefon kopplat till det, har nu hittat två jack som har alla 4 trådarna i de, 2 uppe och 2 nere och slutligen det sista jacket har bara 2 trådar..... Men ändå så kan jag höra i telefonen i båda jacken (de med 4 trådarna), nej jag får väl vänta tills imorgon....

Kan det vara så att en av de som har 4 trådar, 2 uppe och 2 nere, kan ha fått en ut kabel dör en in kabel skall vara d.v.s hälften av kablarna fungerar och det är därför jag skan höra?

Jag vill lösa detta idag...

Svar på tråden Hur identifier jag mitt Telia huvudjack?