• ugglan

Hjälp att försöka rädda vår glesa å ynkliga syrénbuske..

Vi har en ganska stor å yvig syrénbuske intill huset. Alltså stor i den mening att den har massor av grenar å är ett par meter hög å ungefär lika bred. Det är många smalare pinnar som förgrenar sig nerifrån å inte en större "stam" liksom.. Nu har den precis blommat över å den ser rätt ömklig ut,nästan naken.. Visst fick den en hel del blommor men de var ganska små. Sen har den väldigt få och väldigt små blad.
    Tror ni den håller på att dö? Vad kan man göra? Ska jag försöka beskära den å i så fall hur och när? Hur mycket kan/ska man ta bort? Dröjer det flera år innan den blommar igen då? Behöver den nån extra gödning/näring? När och vad?
    Funderade också på om det kan vara nån form av "mini-syrén" om det nu finns något sådant.. som helt enkelt förvuxit sig.
    Ska tillägga att de blad som finns sitter på de små yttersta grenarna å de tjockare i mitten å nedre delarna är helt nakna.

Åhh, jag som ÄLSKAR syréner å verkligen såg fram emot att ha en blommande buske utanför köksfönstret ända sen vi flyttade in i huset i höstas..

• Svar på tråden Hjälp att försöka rädda vår glesa å ynkliga syrénbuske..
  • Pionan

Jag tror det är svårt att ta kål på en syren. Vi håller just på att skära ner hela vår buske / träd på ca 1,50 höjd. Det har vi gjort flera gånger tidigare. Inte så snyggt när det är några pinnar som sticker upp, men den tar sig igen. an måste nog hålla efter dem en del.

• fru smurf

Beskär den varje år. kapa ungefär var fjärde gren till dryga decimetern.Genom att beskära så och inte kapa hela busken rakt av så får man en lite jämnare tillväxt och grönska både i topp och vid fot.

Var frikostig med gödsel. ko eller hästgödsel. Och om den står väldigt nära huset så får den förmodligen inte speciellt mycket regn på sig, kom isåfall ihåh att vattna den.

Lycka till!!

• södertälje

Jag klippte ner min fula vildvuxna syren helt och hållet,men jäklar vad den började växa och fort gick det.Den blev tät och fin med stora blanka blad.

• ugglan
    södertälje skrev 2009-07-10 13:00:31 följande:
    Jag klippte ner min fula vildvuxna syren helt och hållet,men jäklar vad den började växa och fort gick det.Den blev tät och fin med stora blanka blad.
    Aha, det är nog det jag måste göra. Är det helt fel tid på året att göra det nu eller kvittar det när man göra det? Hur ska man göra rent praktiskt? Välja en "lagom" höjd å bara kapa eller ska man klippa varje gren ovanför en sån "växtförgrening" eller hur man nu säger?
  • södertälje

jag klippte ner den helt vid marknivå,det finns en massa växtkraft i syrener och dom skjuter nya skott från roten,jag klippte den tidigt i våras.

• och

Rensa bort gräset i en lite större rundel kring syrenen med, för gräset tar en del näring ifrån den.

• ugglan
    södertälje skrev 2009-07-17 15:07:17 följande:
    jag klippte ner den helt vid marknivå,det finns en massa växtkraft i syrener och dom skjuter nya skott från roten,jag klippte den tidigt i våras.
    Ok, tack! Är det tidigt på våren man "ska" klippa ner den eller kan jag göra det redan nu tro?
    och skrev 2009-07-17 17:43:38 följande:
    Rensa bort gräset i en lite större rundel kring syrenen med, för gräset tar en del näring ifrån den.
    Tack!Japp då ska jag ta å göra det också då. Kanske att man skulle ta å ge den lite näring i form av lite häst-dynga eller så också på samma gång. Eller finns det nån nackdel med att gödsla så här på sensommaren? Har lagt märke till att det främst görs på våren annars..
  • Gosevännen
    ugglan skrev 2009-07-17 20:45:28 följande:
    Ok, tack! Är det tidigt på våren man "ska" klippa ner den eller kan jag göra det redan nu tro?
    Är ingen expert på syrener, men enligt vad jag lärt mig så ska man beskära träd och buskar antingen på våren eller så på hösten, inte mitt i sommaren när de blommar eller annars är mitt i "den gröna tiden", om du förstår vad jag menar.
  • södertälje

Jag klippte ner min i slutet på april,vi hade varmt och skönt då så då rök den för den såg så tråkig och skräpig ut.Syrener snor massor av näring andra växter,grannen har en häck nära syrenen och där den står finns det nästan ingen häck alls

• Rigmor Mortis
    ugglan skrev 2009-07-17 20:45:28 följande:
    Tack!Japp då ska jag ta å göra det också då. Kanske att man skulle ta å ge den lite näring i form av lite häst-dynga eller så också på samma gång. Eller finns det nån nackdel med att gödsla så här på sensommaren? Har lagt märke till att det främst görs på våren annars..
    Jag hade väntat till våren, ganska många växter får svårt att klara vintern om de får gödsel för sent på året
Svar på tråden Hjälp att försöka rädda vår glesa å ynkliga syrénbuske..