• MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar

Är så sugen på honung!!! Är det så farlig EN gång??

Ja som rubriken lyder. jag har världens craving på honung men vet att jag egentligen inte får äta det! Men kan det skada en gång? Eller åtminstone en gång då och då? Det finns ju de som röker där barnen inte tar skada liksom. Vad tror ni?

• Svar på tråden Är så sugen på honung!!! Är det så farlig EN gång??
  • svårt att vara unik

Har du inte blandat ihop det lite nu, spädbarn ska inte äta honung, men jag har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt för gravida??

• anonnona

hade ingen aning om att man inte ska äta honung, så jag hade gjort det om jag var sugen.

• La Lola

Du kan käka ett ton honung varje dag om du vill det......
    Det är endast spädbarn (under 1 år) som inte får äta honung.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Kajsa 72

Som gravid kan du äta hur mycker honung du vill.

• Mother of 5

Har heller aldr hört att det skulle vara neg för gravida att äta honung...

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Hade massa honung i mitt te när jag var gravid. Visste inte det var farligt. Vad kan hända?

• La Lola
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2009-06-17 22:48:55 följande:
    Hade massa honung i mitt te när jag var gravid. Visste inte det var farligt. Vad kan hända?
    Det är inte farligt för gravida!
  • Henrik33

Fast akta dig för honungsmelon!

• Lina 1987

Jag har också läst att de är spädbarn som inte ska äta honung. Men har aldrig sett att det skulle vara farligt för gravida.

• La Lola
    Henrik33 skrev 2009-06-17 22:49:51 följande:
    Fast akta dig för honungsmelon!
    {#lang_emotions_cool}

Skräm inte upp nån i onödan nu.
  • svårt att vara unik

Henrik -

Se min länk, det är som La Lola säger INTE farligt för gravida.

Hjälp! En sida svar på tre minuter:D Hahaha, ja jag måste läst fel då, för när jag var gravid första gången så fick jag en såndär rekommendationslista av bm och där stod honung med av samma anledning till varför man inte ger det till barn under ett år, bakteriefloran eller vad det nu var.

men om så många inte hört det så tror jag nog inte det ska vara någon fara.

• La Lola

Från länken eftersom det alltid är nån som skiter i att klicka på de....

"Kan man äta honung när man är gravid?

Det är ingen fara att äta honung när man är gravid.

Däremot kan små barn drabbas av spädbarnsbotulism som är en allvarlig sjukdom. Livsmedelsverket rekommenderar därför att barn upp till ett års ålder inte ska äta honung.

Spädbarnsbotulism orsakas av bakterien Clostridium botulinum. Sporer av denna bakterie kan finnas i honung.

Spädbarnsbotulism skiljer sig från vanlig botulism genom att gift inte bildas i maten utan först när bakteriesporerna gror och börjar tillväxa sig tarmen. Detta kan endast drabba spädbarn före ett års ålder eftersom barnets egen konkurrerande flora av bakterier i tarmen då ännu inte hunnit utvecklas."

• Henrik33

Mangold som är något vi äter dagligen minst 4 gånger skall man inte heller ge barnet.

Jobbigt då mangold är så underbart gott.

• La Lola
    MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar skrev 2009-06-17 22:50:59 följande:
    Hjälp! En sida svar på tre minuter:D Hahaha, ja jag måste läst fel då, för när jag var gravid första gången så fick jag en såndär rekommendationslista av bm och där stod honung med av samma anledning till varför man inte ger det till barn under ett år, bakteriefloran eller vad det nu var. men om så många inte hört det så tror jag nog inte det ska vara någon fara.
    Va?
    Har honung nån gång stått på "icke äta-listan"?
  • La Lola

Men Ts, ditt barn är ju bara 1½ år....hur gamla kostråd fick du egentligen av din BM?!

För honung har varit ok i minst 3-4 år!
    Säkert längre oxå.

La Lola skrev 2009-06-17 22:55:44 följande:

Men Ts, ditt barn är ju bara 1½ år....hur gamla kostråd fick du egentligen av din BM?! För honung har varit ok i minst 3-4 år! Säkert längre oxå.
    Hahaha, ingen aning faktiskt. Men ska jag vara ärlig så såg bilden på broschyren väldigt gammaldags ut:) Men jag minns att honung lång i farozonen på den listan, och jag har varit korkad nog att inte läsa vidare på det, utan gått och trott det hela 9 månader med sonen och nu 9 veckor med nästa barn:P
  • La Lola
    MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar skrev 2009-06-17 23:00:06 följande:
    La Lola skrev 2009-06-17 22:55:44 följande: Hahaha, ingen aning faktiskt. Men ska jag vara ärlig så såg bilden på broschyren väldigt gammaldags ut:) Men jag minns att honung lång i farozonen på den listan, och jag har varit korkad nog att inte läsa vidare på det, utan gått och trott det hela 9 månader med sonen och nu 9 veckor med nästa barn:P
    Här ska du de färskaste kostråden som finns (läs de).

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Svar på tråden Är så sugen på honung!!! Är det så farlig EN gång??