• ella63

Min tonåring hjälper inte till hemma

Hej allihopa!

Jag behöver råd och hjälp.

Jag lever ensam tillsammans med min 17- åriga dotter sedan 1 år tillbaka. Min 19-åriga son har nyss flyttat tillbaka hem efter 1 år på annan ort.

Min dotter har själv valt att bo hos mig och inte hos sin pappa, vilket jag är glad för. Hon betyder väldigt mycket för mig. Min son vill också bo med mig och jag vill verkligen det. Han är bra på att hjälpa till i hemmet, så där är det inga problem. Jag har alltid tyckt att man ska skämma bort sina barn och se till att de har det bra. Både ge mycket kärlek och omtanke.
    Jag älskar att pyssla om de nära och kära.

Nu till saken att jag nog varit allt för mycket curling-mamma! Jag har gett och gett och när jag behöver hjälp så får jag ingen alls. Jag börjar att känna mig sliten , jag behöver hjälp med hemmet. Men hur ska jag få dottern att förstå att nu är det slut på servicen från min sida. Jag behöver få något tillbaka .
    Jag känner att jag har gjort fel när jag gjort det mesta själv. Men jag vet inte hur jag ska vända skeppet åt rätt håll.
    Jag jobbar oftast hela dagarna och nu när det är sommarlov så sover hon mest hela dagarna och är ute halva nätterna. Det händer inget hemma när jag är på jobbet.
    Hon har ingen förståelse alls för att jag är trött när jag kommer hem och måste laga mat, tvätta och städa på kvällarna. Jag vill heller inte tjata, men gör det så klart i bland. Det vore underbart om hon någon gång kunde överraska mig med att ha gjort någon syssla i hemmet.

Jag behöver verkligen många kloka råd och tips från er alla.

Känns som om jag gjort alla fel!

// Ella

• Svar på tråden Min tonåring hjälper inte till hemma
  • Ärla Minou

Hej!

Inte har du gjort alla fel heller! Du låter som en underbar mamma!

Lite motfrågor...

Vad är grundskälet till att du vill att din dotter gör mer hemma?

Moraliska skäl- hon borde, barn ska göra det ..typ?
    Det går illa för henne senare i livet om hon inte visar nu att hon kan?
    Att du går på knäna eller iaf är trött och behöver hjälp dvs lite lag-anda?
    Annat?

Jag måste försöka återupprepa något som "Vampyria"(?förlåt om jag kommer ihåg fel nick nu...) skrev i en annan tråd. Man är barn/tonåring en kort period i livet men vuxen är man länge. Jag tycker det var väldigt tänkvärt och bra. Så moraliska aspekter är jag inte så brydd av själv iaf. Jag gjorde väldigt lite hemma för mina föräldrar gjorde så mycket och krävde aldrig. Visst jag dammsög ibland när de bad mig, hängde tvätt då och då, lagade mat när jag hade lust. Men inget uppstyrt. Och jag har ett rent och prydligt hem ändå. Och hjälper mina föräldrar massor nu när jag häslar på. Så din dotter är inte förstörd för resten av sitt liv tror jag. Blir hon en slarver har det säkert med andra saker att göra.

Är du trött och vill ha hjälp är det ju ett annat läge. Kan hon förstå vad du menar? Har du berättat hur du tänker och känner? Kan ni göra någon överenskommelse?

• eec82

känner tyvärr igen mig i din dotter lite. Mina föräldra skämmde inte bort mig men jag hade alltid då jag växte upp äldre syskon som hjälpte till hemma. JAg var den som "stökade ner" . Ville knappt fixa efter min matlagning till mig själv å då hade vi diskmaskin. Tyckte mina föräldrar alltid tjatade om en tallrik här å där. Förstår verkligen varför nu. Jag jobbade iof i hennes ålder, å fixade mat till mig själv om mamma å pappa inte var hemma el om maten inte passade mig. Däremot började mamma strunta i att tvätta min tvätt ett tag då hon tyckte jag skulle förstå hur lång tid allt tar hemma. Om jag lämnade ett glas så ick de stå. Vilket måste varit jobbigt för henne. (pedant som hon e). Så till slut började jag fixa mer å mer hemma.

Har du sagt till din dotter hur du känner dig? Utmattad utan att säga de som en pik att hon inte gör något? Kankse hon då kan förstå att hon faktiskt kan underlätta det för dig. Ibland ser man å förstår ibland låser man sig bara. Hoppas de löser sig.

• Miss Cee

1. Förklara för henne precis samma sak som du gjort här:
    Att du inte orkar, att du måste ha avlastning och att du gärna pysslar om dem du älskar men att det nu inte GÅR längre. Att för din hälsas skull så måste det märkas att du bor med två vuxna och inte med två barn.

2. Be henne välja vad hon kan åta sig att fixa. Skriv upp och sätt på kylskåpet.

3. Om hon inte själv fattar att hon bör ta sitt ansvar, eller säger vackra saker men sedan skiter i det hon lovat:
    a) upprepa punkt 1
    b) informera att hotellverksamheten från och med nu är slut. NU tar var och en sitt, eftersom "hjälpas åt" uppenbarligen är ett okänt begrepp i detta hem.
    c) tvätta endast din tvätt, laga mat endast åt dig själv, sätt lås på kylen, kasta prylar som ligger och skräpar i en svart sopsäck. MIndre att städa nästa gång... ;)

Hon lär fatta efter ett tag.

• hallon2

Men.. det är väl bara att ställa litet krav: Städa först, middag sen.
    Min 5-åriga dotter klarar det :)
    Det tar 15 minuter att fixa sitt rum. Och eftersom min dotter även tar hand om hallen så tar det 5 minuter till...

Du gör din dotter en björntjänst :(

• Marina Elena

herregud, hon är ju vuxen! ta att seriöst snack med henne o säg att från o med nu gör hon sin del av hushållet..hon bor ju ockå i hemmet!

• anna klara
    hallon2 skrev 2009-06-17 23:01:20 följande:
    Men.. det är väl bara att ställa litet krav: Städa först, middag sen.Min 5-åriga dotter klarar det :) Det tar 15 minuter att fixa sitt rum. Och eftersom min dotter även tar hand om hallen så tar det 5 minuter till...Du gör din dotter en björntjänst :(
    Saken är bara att 5 åringar tycker sånt är kul, det gör inte 17 åringar...
  • Ärla Minou

Njä... jag vet inte om femåringar gillar det heller. Beror nog väldigt mycket på omständigheterna. I bästa fall görs det med glädje och laganda. I värsta fall gör de det bara för att de är lättare att tvinga, skrämma, hota eller manipulera. 17-åringar brukar inte tolerera att behandlas så.

• hymafr

1. Stäng dörren till hennes rum - då är det bara hon och hennes kompisar som ser röran.

2. Sätt dig ner och prata med henne och fråga VAD hon kan tänka sig att hjälpa till med. Ni kanske har helt olika uppfattning om nivån på städningen och då kan det helt enkelt vara ett missförstånd.

3. Förklara att om hon hjälper till så blir det mer tid och ork över för er att hitta på något kul tillsammans. Tex hyra en film, ta en fika på stan, åka på semester/spa/Ålandskryssning etc (vad ekonomin tillåter).

4. Muta henne. Dvs inga pengar utan arbete. Diska = 5 kr, dammsuga 3 kr/rum, etc...

• Pirum

Jag tror nu inte att en 17-åring blir så motiverad av att dammsuga för 3 kr .

En bra början är väl att hon tvättar sina kläder själv och fixar middag till er båda en gång i veckan samt att hon får ett städområde att ansvara för.

Det är ganska lite begärt av en 17-åring, förutsatt att man först visar hur man gör om hon inte redan vet.

• hymafr

loly: Det var bara exempel med 3 kr/rum men mamman säger ju att hon har ont om pengar så då kanske hon inte kan betala mer. Om man dammsuger fyra rum en gång per dag så blir det ju en hel del pengar

Svar på tråden Min tonåring hjälper inte till hemma