• Väntarochlängtar

Köpa med jordgubbar till fest - hur många liter? Hjälp!

Har fått i uppgift att köpa med jordgubbar till Midsommarfesten.
    15 vuxna och 5 barn - hur många liter behöver man tror ni?
    Har en förmåga att alltid köpa för mycket

• Svar på tråden Köpa med jordgubbar till fest - hur många liter? Hjälp!
  • SweSprew

6-7 liter tror jag räcker alldeles utmärkt.
    Räkna med 3 personer / liter för vuxna så har du tagit i i överkant.

• MBert

Det beror ju på om det bara ska vara jordgubbar eller om jordgubbarna ska serveras till annat.
    Jag antar att jordgubbarna ska vara till efterrätt och att det kanske kommer att serveras med vispgrädde eller glass?
    I så fall kan du räkna 5 personer per liter och då räcker 4 liter.

7 liter räckte för oss till nästan 40 pers.

• Danska

jag kommer köpa med till 5 vuxna och 6 barn
    6 liter till dessert + jordgubbstårta

jag arbetar som kock och tror det blir lagom

• MBert
    Danska skrev 2009-06-18 18:39:14 följande:
    jag kommer köpa med till 5 vuxna och 6 barn6 liter till dessert + jordgubbstårtajag arbetar som kock och tror det blir lagom
    Du fick rätt mycket över va? För du menar väl inte att varje person åt ½ liter jordgubbar som dessert OCH tårta?
    Tanken är väl att man ska vara lite lagom mätt till desserten annars har ju inte måltiden varit uppskattad.
  • Havsluft

Haha, vi var fyra vuxna som delade på två liter jordgubbar till dessert och det blev inte en enda gubbe över! Men så var de riktigt goda och söta också, så vi okynnesåt nog lite.

• MBert
    Havsluft skrev 2009-06-21 20:12:06 följande:
    Haha, vi var fyra vuxna som delade på två liter jordgubbar till dessert och det blev inte en enda gubbe över! Men så var de riktigt goda och söta också, så vi okynnesåt nog lite.
    Klart att man KAN smälla i sig en halvliter var, men som efterrätt när man har ätit annan mat innan och tillsammans med något (ofta har man väl vispgrädde eller glass till) PLUS tårta så är en halvliter per person mycket.
  • Havsluft

För oss var det faktiskt alldeles lagom mycket, men så hade vi ingen tårta heller.

Svar på tråden Köpa med jordgubbar till fest - hur många liter? Hjälp!