• GrönaDruvan

Orkar inte med katten längre!!!!

Jag blir tokig på honom! Vad är det för fel på honom????
    Den andra katten är ju så lugn, trygg och gillar läget, men den är katten tar kål på oss.
    Han är aldrig nöjd! Är han inne så mjauar han, så fort en dörr är stängd mjauar han, släpper man in han i rummet han vill in i, så mjauar han på andra sidan dörren. Nu har vi börjat ha ute dom bara för detta, tänkte han behöver springa av sig, nä då... är inte yttedörren öppen hela tiden så mjauar han!!!!
    Det är lite jobbigt att ha dörren öppen hela tiden då vi bor i ett bostadsområde och bara har hallen på nedre plan, jag har inte koll på dörren. Men så fort man stänger så rusar han till dörren och ställer sig och mjauar så högt så det ekar i området.

Han mjauar, mjauar, mjauar!!!! Jag vill inte höra några kommentarer om att jag är en dålig djurmänniska och allt vad folk kan hitta på, för vi har nog försökt allt, men får inte denna katt uppmärksamhet och som han vill HELA TIDEN så mjauar han. Han kan ju inte vara frisk???

Detta har blivit ett stort problem för oss, och vi vet inte vad vi ska göra mer...

• Svar på tråden Orkar inte med katten längre!!!!
  • Kaye

Han är inte bara pratglad då? :P
    Min systers katt är likadan, hon är aldrig tyst.
    Går det inte bara att ignorera honom när han drar igång?

• skorpionen80

Kattlucka?

De flesta katter jamar när det finns stängda dörrar, det är bara att ha dem öppna.

• seadwarf
    GrönaDruvan skrev 2009-06-18 08:03:29 följande:
    Jag blir tokig på honom! Vad är det för fel på honom????Den andra katten är ju så lugn, trygg och gillar läget, men den är katten tar kål på oss.Han är aldrig nöjd! Är han inne så mjauar han, så fort en dörr är stängd mjauar han, släpper man in han i rummet han vill in i, så mjauar han på andra sidan dörren. Nu har vi börjat ha ute dom bara för detta, tänkte han behöver springa av sig, nä då... är inte yttedörren öppen hela tiden så mjauar han!!!!Det är lite jobbigt att ha dörren öppen hela tiden då vi bor i ett bostadsområde och bara har hallen på nedre plan, jag har inte koll på dörren. Men så fort man stänger så rusar han till dörren och ställer sig och mjauar så högt så det ekar i området.Han mjauar, mjauar, mjauar!!!! Jag vill inte höra några kommentarer om att jag är en dålig djurmänniska och allt vad folk kan hitta på, för vi har nog försökt allt, men får inte denna katt uppmärksamhet och som han vill HELA TIDEN så mjauar han. Han kan ju inte vara frisk???Detta har blivit ett stort problem för oss, och vi vet inte vad vi ska göra mer...
    Är han kastrerad?
  • GrönaDruvan

Nä, han är så uppmärksamhets krävande så det finns inte. Han bara sitter rätt upp och ner och mjauar, går runt och mjauar... Man märker att han är stressad liksom. Kattlucka funkar inte då vi bor i hyreslägenhet.

• GrönaDruvan

Svårt att ignorera honom, han mjauar tills vi reagerar, eller så hittar han på något så att han får uppmärksamheten.

• Nawi

Hej!

Har haft samma problem med min katt, han drev mig till vansinne med sitt konstanta jamande!

Vi bytte mat och då slutade han jama. Det verkade som att han alltid var hungrig så vi testade massa olika sorter och vips en dag slutade han jama. Han får nu Pussi torrfoder samt Kattunas tonfisk.

Vidare har katter ingen dold agenda så det är inte för att jäklas din katt jamar, även om man kan tro det ibland... Han vill ngt, det svåra är ju att luska ut vad det kan vara. Testa att byta käk och se om det funkar, lycka till!

• Lortdocka

Jag har en katthane (kastrerad) som är strax över året. Honom kan man också bli ganska tokig på... :D
    Han är också en "jamare", så fort det är något som han är missnöjd med (stängda dörrar är ett ständigt irritationsobjekt för honom) så mjauar han så man tror att han är sjuk! Högt och gällt och såååå ynkligt...

Och ibland springer han som en galning runt runt här i huset för att stanna i ett av de tre rum som jag så klart INTE är i, för att sedan ställa sig där inne och jama jama jama... Då får jag ropa på honom "Texas - jag är här inne!!!" så kommer han springandes och hoppar och stöter huvuvdet mot min utsträckta hand för att sedan vara nöjd och gå och lägga sig/gå ut igen. Vi har dock inte våra katter lösa ute, utan vi har en sorts "hundgård" (fast i vårt fall då en kattgård) utanför ett fönster där de får vara när de vill vara ute. Och de stormtrivs där! :) De sitter och ligger mest där ute och glor på alla stygga fåglar som flyger förbi. Även då kan den lille skrutten sitta där ute och jama på något som han inte tycker är ok. Typ en fågel fyra meter bort som han då inte får tag på... Haha... Det är oftast helt normalt att en katt mjauar och jamar. Vi pratar ju, så varför ska inte katterna få göra det? Våra katter är riktigt pratglada, fast den lille är extrem! :) Katten jamar ju för att visa för dig att det är något den vill... Så för dig gäller det att lära dig tyda vad kattens signaler... Det är vad jag tror iaf. Hoppas att det löser sig för dig! Lycka till!

• skorpionen80

Leker ni mycket med honom? Han verkar inte ha ont någonstans? Prova Feliway, det kan det vara värt. Det sänder ut lugnande hormoner, finns att köpa hos veterinären.

• CTMT

Håller med andra här -

- Kan vara att ni behöver byta mat (Royal Canin och Hills är kanon torrfoder, det kan katterna äta oändligt av tills de är mätta utan att öka i vikt).
    - Feliway är lugnande feromoner, har funkat jättebra hos många (om katten är stressad/oroad som er kanske är?).
    - Har katten ont så det är därför han vill ha sjukt mycket uppmärksamhet? Han kanske försöker berätta något? Ta honom till en veterinär och kolla upp det.
    - Lek och stimulans är viktigt. Lek 30 min om dagen så kan en katt vara supernöjd!
    - Och sist www.kattproblem.se hon är expert på kattbeteende, kanske hon kan hjälpa er om inget annat funkar?

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden Orkar inte med katten längre!!!!