• Culete

Hur kokar man gröt på annat än havre?

Jag har precis kokat min första gröt på annat än havre men det blev inte så bra.
    Det blev så slemmigt... Blandade råg- och veteflingor...
    Kokade även med linfrön, om det också kunde bidragit till slemmigheten...
    Om ni har recept eller tips på hur man gör det bäst, och minst slemmigt, dela gärna med er! =)

• Svar på tråden Hur kokar man gröt på annat än havre?
  • skorpionen80

Prova majsgröt, jättegott!!

• Kinya

Mannagrynsgröt är inte så slemmigt. Går dessutom utmärkt att göra det i mikron så slipper man brända grytor!

• Angel1978

ja linfrön gör det slemmigare. Det bildar ett slemliknande hölje när det kommer i kontakt med vätska..

• Tecken

Grahamsgröt är gott! Blir inte alls slemmigt. Dinkelgröt är också gott, tror det är så den heter - det är Saltå Kvarn som tillverkar den.

• BlommyNess12

mannagrynsgröt
    vill du ha recept?

2 matskedar mannagryn
    ½ kryddmått salt
    2 dl mjölk
    koka och rör om tills det stelnat lite och "luktar gröt"

• linjes

havregrynsgröt är slemmig

grahamsgröt
    mannagryn
    risgryn

• Culete

Tack alla! =)
    Jag tar alla recept och tips jag kan få. Kul med variation och gröt är min enda vardagsfrukost. Havregrynsgröt gillar jag men skall bli kul att testa lite nytt. =)

• Krabbolina

en gröt som jag inte rekommenderar är rågflingegröt, eller råggröt, smakar apa!

• Krabbolina

när jag gör havregröt så brukar jag blanda i lite russin eller aprikoser eller sviskon/katrinplommon. Istället för linfrön kan du använda physsliumfrön.

• Krabbolina

bara jag igen....

Jag brukar ha lite honung på gröten, mums! Ingen sylt eller mjölk här inte.

• MBert

Det var, som sagt, linfröna som gjorde det slemmigt. Linfröna binder vätska som lägger sig som ett slemmigt hölje runt om. Det är det som gör det så nyttigt för tarmen.

Smaken är som baken - delad
    Jag tycker om råggröt. Det beror kanske lite på hur man gör och vad man stoppar i?

Vill man inte ha gröt så slemmig så ska man värma vattnet (koka upp) först och sen slänga i grynen. Ju senare man lägger i grynen desto helare blir dem, och desto mindre "klistrigt" (som havregryn lätt kan bli om de läggs i kallt vatten och sen kokar länge).

Jag brukar också blanda i russin eller hackade aprikoser för att få det lite sötare. Eller servera med skivad banan och kanel.

Har du provat musligröt? Det blir ju en blandning av många sädesslag och ibland frukt och kokos. Görs på samma sätt men med mindre vätska. Beroende på vad det är för musli kan det bli rätt gott (men det kan också bli blä...).

Svar på tråden Hur kokar man gröt på annat än havre?