• Rebecca88

Om man är bjuden på svensexa/möhippa, betyder det att man är bjuden på bröllopet också??

Jag och min sambo har ett par kompisar som ska gifta sig i augusti. När man pratar med dem så låter de inte som att vi är bjudna. De ska ha ett litet bröllop och från brudgummens sida kommer bara mamma, man och bror. Från brudens sida kommer dock nästan hela släkten.
    Jag frågade om brudgummens kusin inte skulle komma då de umgås väldigt intenvist och då fick jag till svar "Nej, det är bara för våra allra närmaste!!" Och det känns ju konstigt att vi ska komma isåfall, för så ofta umgås vi inte...

Men nu har min sambo fått en inbjudan till svensexan och det är ju jättekul. Men kalla oss snåla eller dumma men vi tycker inte det är så skoj att gå på svensexa/möhippa om vi ändå inte får komma på bröllopet.

När borde man ha fått ett inbjudningskort om man är bjuden ¨på ett bröllop i mitten av augusti?
    Kan man RÄKNA med att vara bjuden om man blir bjuden på en svensexa?
    Hade ni gått på svensexan om ni inte vart bjudna på bröllopet? Det kostar ju ändå pengar och vi är verkligen inga miljonärer..

• Svar på tråden Om man är bjuden på svensexa/möhippa, betyder det att man är bjuden på bröllopet också??
  • Yollis

du måste ju få en inbjudan till bröllopet för att vara bjuden, så det behöver nog inte vara så säkert...konstigt nog.

♥ Tuva 2006 ♥ BF 14/11 - 09 ♥
  • Loup Garou

Mest troligt är det ju inte brudparet själva väl som ordnar med hippa och svensexa så de har inget med själva börllopsgästerna att göra! Så tyvärr behöver det inte betyda att ni är bjudna dit alls! Och ni borde fått inbjudan för längesen om det är i august!

Loppan Bf 24/7 2009
  • Yollis

tycker du ska prata med dom som bjudit in till svensexan, dom måste ju veta om ni är bjudna på bröllopet.

• xenaa

Jag håller med Lite lla att bara vara bjuden på svensexa/möhippa.
    Jag hade frågat dem faktiskt om ni var bjudna på själv bröllopet med.
    var ni inte de had ejag tackat nej till möhippa/svensexa faktiskt.

Man vill ju vara med på bröllopet oxå då ju.

• 071001

Jag hade nog räknat med att vara inbjuden, men bröllopsinbjudan brukar komma innan svensexe/möhippe-planerna. Märkligt. Vem håller i svensexan? Jag har förvisso varit på en möhippa där bröllopsfesten endast var för familjen och så hade de en brunch för kompisar senare. Vi visste alltså hur det låg till.

• Rebecca88

Den som håller i svensexan är brudens pappa som ringde till min sambo, han måste ju ha fått tag i min sambos nummer av bruden....

Känns bara tråkigt att gå på svensexa och möhippa om man inte är bjuden på bröllop, varför ska vi betala en massa pengar för sånt om de inte bjuder oss på bröllopet "för att det blri för dyrt..:"

• Loup Garou
    Rebecca88 skrev 2009-06-18 10:22:36 följande:
    Den som håller i svensexan är brudens pappa som ringde till min sambo, han måste ju ha fått tag i min sambos nummer av bruden.... Känns bara tråkigt att gå på svensexa och möhippa om man inte är bjuden på bröllop, varför ska vi betala en massa pengar för sånt om de inte bjuder oss på bröllopet "för att det blri för dyrt..:"
    Ja jag hade tyckt det var lite fräckt men som sagt det är inte brudparet som ordnar med dessa event och med tanke på att knappt någon från mannens sida äns var bjudna på bröllopet så går de ju utaför ramarna för att det ska kunna bli en svensexa (mest troligt).
    Loppan Bf 24/7 2009
  • MamaKajsa

men om de bara ska ha ett litet bröllop utan inbjudna vänner, är det väl inte så konstigt att vännerna vill ha en svensexa/möhippa? Är ju inget tvång att vara med bara för att man blivit tillfrågad. Hur hade det känts att inte blivit tillfrågad ska ni istället fråga er.
    Vi hade ett mkt litet bröllop med bara våra föräldrar närvarande, men mina tjejer hade ändå en hippa för mig.

• Tant Groda

Jag hade inte räknat med att vara bjuden på ett bröllop om jag fått en inbjudan till möhippa (svensexa) men inte till själva bröllopet.
    Dock kan man vara med på en möhippa (svensexa) även om man inte är bjuden på bröllopet, det är ju helt upp till vara och en om man vill vara med eller inte.
    Har de ett litet bröllop för att det blir för dyrt annars?

• Rebecca88

De är nog tillräckligt med karlar bjudna för att det ska bli en svensexa, de hade väl säkert blivit c:a 5 st utan min ssambo.

Känns lite pinsamt att behöva fråga rätt ut om vi är bjudna eller inte på bröllopet.. Eller?

• Bling1975

Fast om de bara ska ha ett litet bröllop med närmaste familjen så tycker inte jag att det är konstigt att vännerna anordnar en möhippa/svensexa ändå.

Vi gifte oss utomlands och hade inga gäster alls, våra vänner ordnade ändå både möhippa och svensexa. Senare på sommaren hade vi en trädgårdsfest för släkt och vänner.

Men är flera av de andra bjudna på bröllopet så tycker jag det känns lite konstigt, men jag hade nog gått ändå. Det är ju inte som ett tack för inbjudan egentligen.

• Tina A

Jag hade inte gått på en möhippa om jag inte va bjuden på bröllopet!
    Lite de som är meningen med en möhippa/svensexa att man ska lära känna gästerna innan bröllopet.
    spara ni dom pengarna & ha kul för själva istället.

• Yollis
    Rebecca88 skrev 2009-06-18 10:30:04 följande:
    De är nog tillräckligt med karlar bjudna för att det ska bli en svensexa, de hade väl säkert blivit c:a 5 st utan min ssambo. Känns lite pinsamt att behöva fråga rätt ut om vi är bjudna eller inte på bröllopet.. Eller?
    5 st? det känns ju hur fjuttigt som hellst, har aldrig varit på nån möhippa där vi varit färre än 12-14 st
  • grata

Mina vänner ordnade också en möhippa för mig fastän de inte var inbjudna till bröllopet... Vi hade en jätteliten vigsel med bara våra respektive föräldrar inbjudna, inte ens våra syskon var inbjudna. Men vi ska ha lite fest för vännerna nu i sommar.

• Rebecca88

Vet att två av deras andra kompisar är bjudna iallafall.. Ja, eller de har inte så många kompisar för de umgås mest med sina syskon...
    Hans sida kommer inte för att hans pappa inte går ihop med hans mamma och då väljer de att hålla bröllopsfesten hemlig för hans pappa.. :S

• Miss Lau

Våra vänner anordnade möhippa/svensexa även fast de visste att de inte skulle bli bjudna på bröllopet (vi bjöd endast våra föräldrar och syskon med respektive). Jag hade absolut inte räknade med något men blev väldigt glad över att de ville vara med och fira oss på det sättet och nästa sommar kommer vi ha en jättefest för alla våra vänner då vi firar 10 år som gifta.

Jag tycker att man ska gå på möhippa/svensexa för att man vill och känner med brudparet, inte för att man förväntar sig något tillbaka.

• Rebecca88

Det jobbiga är att de inte sagt om vi är bjudna eller inte. Hade de vart för bara familj så hade man ju förstått, men andra kompisar är ju bjudna och vi umgås nog mer med brudparet än de andra kompisarna..

Skitsamma, jag ska sluta gnälla :P

• Yollis
    Rebecca88 skrev 2009-06-18 10:47:55 följande:
    Det jobbiga är att de inte sagt om vi är bjudna eller inte. Hade de vart för bara familj så hade man ju förstått, men andra kompisar är ju bjudna och vi umgås nog mer med brudparet än de andra kompisarna..Skitsamma, jag ska sluta gnälla :P
    ja, för tänk om ni ÄR bjudna, fast inbjudan bara inte kommit än, jag vet många som skickar ut inbjudningar på tok för sent, och sen vet jag att posten slarvar en del oxå så det kommer bort...
  • Bling1975

Fråga den som anordnar svensexan. De måste ju veta om någon inbjudan har gått ut? Har ni inte fått någon men de andra har så är ni förmodligen inte bjudna. Att fråga brudparet är mest pinsamt.

Svar på tråden Om man är bjuden på svensexa/möhippa, betyder det att man är bjuden på bröllopet också??