• Svartamoln

hunden äter inte när bonusdottern är borta

Efter bonusdottern åkt till sin bio mamma äter inte hunden... Första dagen efter äter hon ingen frukost förens vid middags tid, så har det varit en tid men den här gången åt hon inte förens senare på kvällen och inte heller dagen efter o s v...

varför gör hunden så? Blir ju orolig för min pälsis.

• Svar på tråden hunden äter inte när bonusdottern är borta
  • Idun

Hon kanske blir lite deppig? Eller rättare sagt att hon känner av att flocken inte är samlad. Är det en tik förresten? Vår tik hade ett löpuppehåll på ca ett och ett halvt år när jag var gravid och sen när sonen var nyfödd. Vi tolkade det som att hon ansåg att alfatiken(matte) var dräktig och att hennes (hunden alltså) uppgift var att finnas där för den valpen. Så funkar det tydligen hos vargar.

Tror dock inte att du behöver vara orolig för hundens fysiska hälsa. De klarar sig ett bra tag utan mat.

• Svartamoln

Ja det är det jag tror, hon och tösen är mkt tajta och leker, kramas och gosar en hel massa tillsammans!!...
    Ja, tik. Hon är 1 år o 2 mån.

Ja djurens värd är fascinerande!

Okej, tack för ditt svar

• Samsmamma

pluttisar, de är bra fina!

Jag tror inte att det är någon fara, blir hon jättehungrig kommer hon att äta oavsett om flickan är där eller inte. Det är inte så att hon kommer att gå och svälta ihjäl. Kanske du kan testa att ha i något extra gott i maten?

• Moster Ninna

kom på ett konstigt tips.. om man kanske sätter maten på en handduk tösen har haft så doftar det ju henne å vovva kanske äter.. :)

• köttbullelydnad

En frisk och sund hund svälter inte sig själv till döds, så det är bara att vänta ut henne utan att truga

• hugskott

Hunddjur kan fysiskt gå utan mat i 3 dygn utan att det är konstigt. Har hört om en del som har urhundsraser, några vill inte ha mat så ofta som vi tycker..
    Min hane äter ofta inte sin kvällsmat förrän sambon kommit hem. Det är väl flockgemenskapen som spökar och din tik blir lite förvirrad när bonusen inte kommer hem. Vad är det för ras? Vallhundar brukar vara särskilt känsliga för detta.

• Svartamoln

hon är blandras- flat coated retriver, jämthund, stövare, spets.

Tack för era svar!! Jo, jag har tänkt att det måste bero på något med att flocken inte är samlad, att hon saknar sin kompis..Väldigt fint med djur, spec hundar på det sättet!!! :D

Svar på tråden hunden äter inte när bonusdottern är borta