• cajane

Fibromyalgi och arbete

Ni med fibromyalgi, är det någon som vet hur det är att arbeta med fibromyalgi? Är det generellt så att man arbetar heltid, halvtid och vad har samhället för syn på detta? Ska själv snart på en utredning och tror att jag kan ha fibromyalgi eller hypermobilitetssyndrom och undrar hur livet med arbeta ska te sig om man får en diagnos.

Svara gärna om du har erfarenhet/synpunkter kring detta!

• Svar på tråden Fibromyalgi och arbete
  • sunmaid78

tyvärr är du ju mer el mindre tvungen att jobba heltid fast det inte finns en chans att du orkar..Så har det då gått för de jag känner. Men det verkar vara väldigt olika från person till person och vilken läkare du får, person på FK osv osv..

• cajane

Okej, det låter ju inte så trevligt. Hur kan detta komma sig kan man ju undra. Då finns ju ingen anledning med att få en diagnos om man ändå ska arbeta helt trots att man aldrig kommer till att kunna orka detta. Och då tolkar jag också in, heller ingen hjälp att få som möjligtvis gör det lättare att arbeta.

Hm, låter som en hopplös kvinnosjukdomsfälla till diagnos att få om man ska hårddra det...För det är visst en kvinnosjukdom i allra högsta grad. Kanske bättre att inte få någon diagnos.

Blir mycket intresserad av att höra om det finns fler med erfarenheter...

• miranda75

jag arbetstränar på halvtid, har aldrig varit på tal om att gå upp till heltid. Har 50% sjukersättning(permanent) & arbetstränar nu för att se om jag klarar 50% arbete. Vilket funkar för mig....äntligen.

Har haft fibro i 10 år nu.

• juluu

Har haft diagnosen sen -05, men vart sjuk i många år innan det.
    Tyvärr är det så att det ska jobbas trots sjukdom.
    Klarar du inte det så har du självklart rätt att låta bli att jobba, eller jobba deltid, men det är ju sällan man har nån som försörjer en, så heltid är dom flesta tvungna till ändå.
    Man får se till att skaffa ett jobb som är så skonsamt som möjligt (jobbar själv numera som telefonist, och då sitter jag bara still på en stol och behöver inte springa runt, lyfta eller liknande).
    Hara endast vart sjukskriven heltid i 3 månader, och sen deltid ett tag. Som sagt, jobba måste man ändå, om man inte har nån sugardaddy.

Så jag jobbar heltid, men det är också det enda jag klarar. Mannen får sköta hemmet, och jag har inget socialt liv.

• Milkina cerka

Har haft ont i många år, men fick ingen diagnos förrän för snart ett år sedan.
    Jobbade som Juluu ovan, sittandes med telefoni, ett bra jobb som passade mig, vad det gäller ork.
    Fick en son för drygt 7år sedan o. under tiden flyttades vårt kontor rätt långt bort, för att senare läggas ner - har varit hemmafru sedan dess, men nu börjar den minsta FK så jag funderar på att se mig om efter något liknande jobb.
    Vet ju iaf vad jag tror mig klara av.

• Pimpinellan

Jag har fibbro och har inte jobbat alls sen-00. Har nu sjukpension på heltid för all framtid. Sååååå skönt att slippa tjafsa med F.k!

• musiknallen

Jag har permanent sjukersättning halvtid för fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom.
    Är 32 år och var sjukskriven halvtid länge fick sen aktivitetsersättning och när jag fyllde 30 fick jag tidsbegränsad sjukersättning.
    Jag orkar knappt jobba halvtid. Har många sjukdagar men slipper karensdagen för jag har särskilt högriskskydd och så jobbar jag hemifrån åt min bror som ekonomiassistemt åt hans företag vilket gör att jag kan sätta mina arbetstider själv.
    Så det fungerar ganska hyfsat.
    Men att jobba heltid skulle ALDRIG funka.

• södertälje

Fick fibro konstaterat i våras efter flera års utredning,jobbar som larmoperatör och det är inte särskilt påfrestande på kroppen,förutom sittandet,men vi har höj och sänkbart bord.Innan de jobbade jag som arbetshandledare på ett cafe inom DV och det var tungt,vi gjorde smörgåstårtor på beställning.Gick med ständig värk i armar,axlar,rygg och ben.I dagsläge jobbar jag heltid.

• teddybjörnen fredriksson

Jag har lidit av värk i kroppen under flera års tid nu men det har under de senaste 2 åren skenat iväg och blivit värre. Har fått hypermobilitetsdiagnos som inte lett till något annat än sjukgymnastik. Sjukgymnast och arbetsterapeut har pratat om fibro och jag har en läkartid i slutet av månaden för fortsatt utredning. Jag har alltså ingen diagnos och vet inte om det jag har är fibro. I mitt fall VILL jag verkligen arbeta, ända fram till pensionsåldern. Jag håller på att utbilda mig till mitt drömyrke och kan inte tänka mig att vara hemma. Jag hoppas att jag kan kompromissa andra delar av livet och underlätta i arbetssituationen så att jag kan fortsätta arbeta. Stimulansen, gemenskapen och det arbetet gör för självkänsla och självbild vill jag inte ge upp i första taget. Vad har ni andra för erfarenhet av anpassning på arbetsplatsen?

• Gaztongirl

Jag jobbar heltid, de på jobbet vet inte om att jag har dessa diagnoser fibro å ME. Så länge det fungerar vill jag inte att det ska vara nedskrivet mer än i mina läkarjournaler. När jag var på Gotfries frågade jag om det är vanligt att man jobbar heltid med dessa diagnoser. Nej, sa han men försäkringskassan är verkligen hårda idag så det är många som hamnat emellan systemen tyvärr. Låter ju tröstande tänkte jag om man verkligen inte kan jobba.

• teddybjörnen fredriksson

En av mina största farhågor är att inte orka jobba i förlängningen men är det inte så även med fibro att det är bra att vara så aktiv som man orkar? Ni som är helt sjukskrivna skulle ni vilja jobba om arbetsgivaren kom er till mötes mer?

Svar på tråden Fibromyalgi och arbete