• l ä n g t  a n d e

Dör syrenhäcken om man inte rensar bort ogräs?

Förra året platerade vi en ca 40 m syrenhäck som växer så att det knakar, det gör även ogräset. Min far hävdar att syrenhäcken kommer att dö om man inte rensar bort ogräset som finns insprängt i den. Min fråga är: har han verkligen rätt?

Någon som vet?

• Svar på tråden Dör syrenhäcken om man inte rensar bort ogräs?
  • annca

Syrenbuskar växer ju för fullt vid ödetorp och som gigantiska snår där hus förr stått, så dör lär den knappast göra.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mm m

Nej den kommer inte dö. Iaf så har inte våran gjort det. Vet faktiskt ingen som rensar syrenhäcken. Å de lever alla fortfarande. Dessutom så sybs ju inte ogräset när häcken blommar och är grön.

Frågar du mig så är det onödigt jobb, rensa en rabatt eller nå annat istället

• Menhir

Första åren efter plantering är det rent allmänt bra att rensa bort ogräset i häckar.

Sedan spelar det ingen roll när häckens rötter har etablerats. Ogräs är ju snabbväxande och stjäl därmed mycket näring.

Vår granne är trädgårdsmästare och det är klart, deras syrenhäck är mycket vackrare än vad vår är men så gödslar de och pysslar med den också, vår får bara växa.

• Sencha

Bah.
    Syren växer växer växer. Behöver ingen omvårdnad. Syrenerna tar över hos oss när vi inte hinner tukta dem

0401 & 0807
  • Ord blind

Det går knappt atyt ha ihjäl den om du klipper ner den så jag kan inte se varför den skulle dö av ogräs.

• HellviHumle

Kan syrener dö? Det har jag aldrig sett. Har flera gånger "kortat" syrener till 20 cm och ett par år senare ser de lika glada ut igen. Ogräs har jag aldrig kommit på idéen att ta bort.

Svar på tråden Dör syrenhäcken om man inte rensar bort ogräs?