• Anna M

hur vet man hur länge öppnade burkar håller?

Har verkligen ingen aning om hur länge saker håller sig när de är öppnade. Tänker på ex: sylt, ketshup, soya, dressingar osv, osv..
    Nån som kan hjälpa mig på traven?

• Svar på tråden hur vet man hur länge öppnade burkar håller?
  • Aplysia

Smaka, titta och lukta är väl det enklaste. Lita på att du känner igen smaker som inte är bra.

På burkar burkar jag börja med att kolla att det inte växer mögel, sedan luktar jag och till sist smakar jag.

• Legolina

använd näsa, ögon och smaken - det är det bästa.

Jag hällde ut nästan ett helt paket päronjuicekoncentrat för att det stod att den bara klarade sig i 2 veckor öppnad. Insåg att den var OK efteer att det var gjort. Nästa paket hade jag tills det tog slut - BETYDLIGT längre än 2 veckor.

Lika dant med alla livsmedel - kolla hur de är och smaka innan du slänger.

Ketchup och sylt börjar nog att mögla efter några månader.
    Soya kan stå sig väääldigt länge. Har haft min flaska i snart ett år tror jag.
    Dressingar är väl beroende på om det är mejeriprodukter i eller inte. - då är det kort tid.

• annca

Om man bara använt ren sked brukar sylt hålla sig upp mot året. Iaf köpesylt.
    Soya vete tusan om den blir dålig alls... ;)
    Ketchup förvarad i kylskåp klarar sig också otroligt länge. Min mor gör av med en flaska på två år typ, och den är inte dålig.
    Dressingar däremot klarar inte mer än typ ett halvår, om det är sådana "vita", majonäsbaserade. Vinägrettyp betydligt längre. Det är oftast massor av konserveringsmedel i alla sådaha här produkter.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anna M

tack snälla för era svar!
    Lohmanders beasås är så bra, för på den står det att en öppnad burk håller två veckor. Alla borde ha så!

Men nu fick jag iaf lite hjälp av er :)

• Körsbärsblom

Brukar det inte vara så att om det inte står ex "öppnad burk håller ca 2 veckor" så håller det sig tills bäst-före datumet?

• annca
    Körsbärsblom skrev 2009-06-18 15:18:29 följande:
    Brukar det inte vara så att om det inte står ex "öppnad burk håller ca 2 veckor" så håller det sig tills bäst-före datumet?
    Mjae... Det brukar oftast stå att bäst-före gäller oöppnad burk.
    Fast bäst-före är ju ändå bara en rekomendation. Oöppnat håller sig ofta *väldigt* länge efter bäst före. Medan vissa öppnade saker inte håller sig ända dit fram ens.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Aplysia

Anna M skrev 2009-06-18 13:49:15 följande:

tack snälla för era svar! Lohmanders beasås är så bra, för på den står det att en öppnad burk håller två veckor. Alla borde ha så! Men nu fick jag iaf lite hjälp av er :)
    Samtidigt finns det nog många undantag. Många slänger nog för mycket mat för att det står att det går ut. Många varor håller längre än så... Men det är ju skönt att få ett riktmärke
  • iamme

Jag är paranoid när det gäller mina burkar i skåpet.. så jag blev jätteglad när jag hittade denna sida:

stilltasty.com/

visserligen på engelska, men det kanske går bra ändå.
    :D

• Anna M

tack alla för era svar. jag vet ju inte ens om en öppnad burk bostongurka håller två veckor eller ett halvår.. hahaha
    Aeryn, tack för länken!

Trevlig midsommar på er!

Svar på tråden hur vet man hur länge öppnade burkar håller?