• hymafr

Spädbarn - magont

Hej!

Jag har en brorsdotter på snart 3 veckor som verkar lida av magknip mest hela tiden.
    Det är ju i och för sig rätt vanligt, men det som oroar mig är att hon hittills aldrig bajsat fast bajs, utan bara rinnande, ibland sprutande. (Många gånger per dygn)

Kan det vara någon form av allergi? Mamman helammar och äter allt möjligt, rätt mycket kolhydratrik mat.

Flickan går upp i vikt, dock bara 120 g senaste veckan. (På 8 dagar) Veckan innan hade hon gått upp 150 g på 3 dagar - viktkurvan har alltså planat ut rätt rejält - men kan ju bero på hur mycket hon ätit timmarna innan vägning.

Någon som har några tips eller råd? (På BVC säger de att allt är normalt, men de är förstagångsföräldrar och man får liksom dra ur dem information hela tiden och jag är rädd att de tror att det ska vara så här - vilket jag inte tror - och att de därför inte sagt hela "sanningen" på BVC, bara att hon bajsar mycket)

• Svar på tråden Spädbarn - magont
  • Matanza

konsistensen på bajset är inte fast i den åldern!!!

barnet kanske reagerar på något som mamman ätit, gasbildande mat kanske? lök, mjölk och stark mat kan dom reagera på! Kanske borde testa och välja bort dessa saker!!

*Nova 071001* *Lex 090529*
  • hymafr

Det är alltså bajs som är som "tjockt" kiss - inte någon form av bajskonsistens som min dotter hade som spädbarn. Kan också tillägga att bajset ibland liksom bubblar.

Tack för tipset om mat. Är inne lite på samma sak själv men hon lever på en diet av pizza, kebab och annan snabbmat så det måste nog till en BVC-sköterska för att hon ska testa tex mjölkfritt. (Hon lyssnar inte heller på sin mamma eller mormor - utan enbart på BVC- eller BB-sköterskor)

Om barnet har mjölk - eller glutenallergi - vad gör man då? Kan hon fortsätta amma eller finns det ersättning?

• FiaiMalmö

Jag tycker det låter som att du lägger dig i lite väl mycket och inte litar på din svägerska. I denna ålder håller BVC noga koll på barnen så låt dem och barnets föräldrar sköta detta. Risken med att du håller på att frågar och oroar dig för mycket är att du gör dem till osäkra föräldrar. Det bästa omgivningen kan göra är att stötta föräldrarna utan att lägga sig i. Och jag tycker inte det låter som att det är något fel på barnet.

• hymafr

FiaiMalmö: Mind your own business!!!

Jag bad inte om något annat än råd - har du inget bättre för dig än att kritisera så kan du göra det någon annanstans.

För övrigt så vet du inget alls om min relation till föräldrarna, vad jag säger till dem, eller hur säker eller osäker den nyblivna mamman (som f.ö inte har någon som helst erfarenhet av barn i någon ålder)

Dessutom är jag rädd att BVC inte är några tankeläsare. Om föräldrarna tror att ständiga sprutdiarréer är normal avföring hos en liten bebis så frågar de ju självklart inte efter råd.
    Hoppas att du inte har några barn i din närhet (kanske du har egna som du säkert tar väl hand om), eftersom du hellre låter andra göra misstag än uppmärksammar dem på att de ska hålla koll på barnet och dess eventuella avvikande hälsa.

Jag tar gärna emot tips och råd från er som inte dömer, utan förstår att anledningen till att jag frågar här på forumet är att jag vill veta om andra har varit med om detta och vad ni i så fall gjort åt det (eller inte gjort åt det).
    Inte alla nyblivna föräldrar sätter sig ner och letar rätt på en sajt som heter Familjeliv - speciellt om man aldrig någonsin varit det minsta intresserad av barn och alltså absolut inte varit härinne tex under graviditeten.
    Jag brukar vara inne i andra trådar här och där får man mycket råd och tips - och väldigt sällan möts man av kommentarer som din Fia. Men du kanske själv har någon som du tycker lägger dig i och då utgår du ifrån att alla andra gör det också?

Ursäkta alla ni andra som läser detta - men kommentarer som Fias gör mig så upprörd.

• Matanza

Mina barns bajs har och är gult och grynigt och löst och jag det sprutar ut ibland, men vad jag har lärt mig så är det så när man ammar.

Vikten vågar jag inte uttala mig om....

Min snart 3 veckor verkar oxå ha magknip men jag tror att det just nu innan magen börjar fungera på allvar! Men jag undviker det som jag skrev om ovan bara för att vara på den säkra sidan....

*Nova 071001* *Lex 090529*
  • FiaiMalmö

hymafr: Kanske var jag hård och kanske har jag fel i det jag skrev. Men jag fick verkligen den känslan. Har den fortfarande, men lovar att låta dig vara ifred nu.

• parasiten

min lilla tre veckors flicka har haft magknipp på eftermiddagen kvällen, har börjat ge minifomdroppar vilket hjälper de med att bryta ner gaser i magen.
    nu rapar o fiser hon mer. Bajset är mycket vattnigt o riktigt senapsgult så inge fast här. o det förstår jag är ett gott tecken.
    finns även senpers magdroppar som är goda bakterier som kan vara bra att ge små barn.

• johanna christoffer

min dotter har oxå löst bajs och ibland har det sprutat ut från henne oxå vissa gånger. jag ammar och det är helt normalt!!

• snabla

om hon är missnöjd o går upp dåligt i vikt kan det vara reflux kräks hon mkt eller har sura uppstötningar? kolla upp mer info o kräv att få träffa en läkare om det ej blir bättre vår dotter fick Zantac o blev som ett nytt barn för hon hade reflux, ganska lika symtom som kolik...

• hymafr

Tack för alla informativa svar. De har provat Minifom-droppar och det hjälpte hyfsat bra mot magvärken i två dagar, men sen åt mamman en massa lök och så sov inte flickan på ett dygn - bara skrek. Tyder på att hon är känslig för vad mamman äter (en del barn tål ju hur mycket som helst, även lök)
    De ska till BVC igen om ett par dagar och jag tror att de nu förstått (har bara pratat med min bror - ser det som hans uppgift att prata med sin sambo) att de behöver använda BVC:s kunskaper och ställa frågor - men han har själv uttryckt en oro för att flickan inte går upp så mycket i vikt (120 g på en vecka, men var precis nyammad vid invägningen) Men viktigast att de kommer tillrätta med magvärken just nu så att både barn och föräldrar får sova.

FiaiMalmö: Kanske jag var lite hård i mitt svar till dig också. Men jag har verkligen inte lagt mig i en massa hos den nyblivna familjen. Visst finns det massor med råd och tips jag skulle vilja ge - men de behåller jag för mig själv tills de ber om råd.
    Jag springer inte heller ner dörrarna hos dem, trots att vi bor nästan grannar.
    Har nog inte träffat flickan mer än två gånger vid "riktiga" besök - i övrigt har jag sett henne ett par minuter när jag tex lämnat saker som föräldrarna bett mig köpa/fixa, eller när de gått förbi hemma hos mig eller hos våra föräldrar (när jag råkat vara där av en tillfällighet). Men vi är en väldigt nära och tight familj och min bror har varit som en fadersgestalt för min dotter i alla år - så självklart har man lite extra känslor för detta nya lilla barn som vi kommer att ha en nära kontakt med och därför vill man ju att hon ska må så bra som möjligt.

• Pussgurkan81
    snabla skrev 2009-06-20 20:32:49 följande:
    om hon är missnöjd o går upp dåligt i vikt kan det vara reflux kräks hon mkt eller har sura uppstötningar? kolla upp mer info o kräv att få träffa en läkare om det ej blir bättre vår dotter fick Zantac o blev som ett nytt barn för hon hade reflux, ganska lika symtom som kolik...
    Vad är reflux för något?
Svar på tråden Spädbarn - magont