Teckenspråkiga Föräldrar
Det är en teckenspråkiga föräldrar som andvänder teckenspråk.. till barnen som är sent i tal och språkutvecklingen
Här kan man byta , råd och tips och hjälp och få vänner som är likadana och kunna ha bra diskussion.
Det är en teckenspråkiga föräldrar som andvänder teckenspråk.. till barnen som är sent i tal och språkutvecklingen
Här kan man byta , råd och tips och hjälp och få vänner som är likadana och kunna ha bra diskussion.
Hej nu hittade jag tråden. Sök funkade inte. Va roligt att du startade en tråd där man kan prata lite om teckenspråk.
Hihi kanske jag kan få reda på hur man tecknar "annars" här
Jag är hörande och teckenspråkig. Jag har inga egna barn än, men har jobbat på en dövskola som elevassistent. Nu går jag på Lärarhögskolan och mitt mål är att få jobb på samma skola i framtiden, men som lärare den här gången.
Lite info om teckenspråk:
www.sdrf.se/sdr/valkommen/teckensprak/index.html
Hej! Jag undervisar tecken i familjer som har barn som är sena i språkutvecklingen etc. Det är bara att fråga ifall ni undrar nåt så kanske jag kan ge råd. :)
planB : Hur tecknar man "annars tar jag dig" i Lilla snigel? Jag kan resten men inte det sista och det är frustrerande. Jag tittade på www.sdrf.se/sdr/valkommen/teckensprak/index.h...
som Betty Boop la in men vet inte vilket tecken för annars jag ska använda.
Finns en bra bok som jag har.. kanske finns även på bibloteket på Din/Ditt hemkommun.. den heter
"sångbok med teckenstöd" av Rosalie Egard
kan beställas från Rph&Sär
ISBN:91-7838-175-4
FINNS BLAND ANNAT:
LILLA SNIGEL AKTA DIG
LILLE KATT
BLÅSIPPAN UTE I BACKARNA STÅR
OCH BLAND ANNAT 27 SÅNGER TILL
MED OLIKA TEMAN
best.nr 8288-3
Zitis81: Jag undervisar i Finland...så tecknen är olika. I Sverige finns det mycket bättre med alla teckenböcker å sånt.
Vilken spännande tråd Min stora syster är döv och hennes lille pojke (3 år) både talar och tecknar. Väldigt roligt att se att han lär sig så snabbt vem han kan ropa på och vem han måste knacka på axeln.
Tack tack då ska jag gå till bibban och kolla. Jag tycker det är så roligt med tecken. Och barn är ju som sagt suveräna på att lära sig. Om man kan så är det väll bättre att de lär sig två språk parallellt nu när de är som små svampar
Jag använder tecken dagligen fast i form av TSS (tecken som stöd till tal) eftersom min son har grav språkstörning.
Tecken har gjort vår kille till en mycket mer harmonisk, eftersom han nu kan göra sig förstådd.
Det finns många bra saker som man kan låna på biblioteket om man inte vill köpa själv:
Teckenhatten: "Dataspel". Man tittar på en bild och därefter klickar man på en ruta. I rutan ser man en person göra tecknet samtidigt som den säger ordet. Kanonbra!
Kom igång med teckensång! Video, DVD ,CD och bok med härliga sånger. Inte så många välkända men väldigt mysiga.
Om man själv vill ha dem går de att beställa via specialpedagogiska institutets hemsida.
Jippi Nu har jag lånat böcker på bibban så nu ska här tecknas
Tack för alla tips
Vi går på TSS kurs eftersom vi har en son som är 3 år med sen språkutveckling. Jag byter gärna tankar med andra föräldrar!
Hej på er alla !
Har en väldigt bra tips till ER som vill eller är nyfiken på teckenspråk, klicka då på här:
www4.ur.se/teckensprak/
Lovar er att det är en väldigt väldigt BRA sida !! man lär sig då allt från hand alfabete till tecken ! finns info om baby teckenspråk oxå !
Kram från en som är döv men har två små hörande barn
Åh vilken bra sida jag har inte tid att sitta så mycket just nu men jag kommer nog sitta där rätt mycket. Tack J son