• morriis

"Fattas" två framtänder!

Dottern har de 2 framtänderna i överkäken, de 4a främre i underkäken. Nu har hon varit lite "konstig" två veckor tillbaka och vi har gått och väntat på nya tänder. Men ingenting har kommit. Nu såg jag när on skrattade att hon fått kindtänder, 1 igenom, 1 med "spets" framme och 2 som syns under tandköttet.

Men det är ingenting som tyder på att det är tänder på väg bredvid framtänderna i överkäken. Är det vanligt att det "hoppar" så när och var tänderna kommer? Är det inte vanligast att få framtänderna först och sen kindtänderna?

!!****Helt Fucking Unbelievable Alltså****!!
  • Svar på tråden "Fattas" två framtänder!
  • hammoleket79

Det där kan vara lite olika. Trodde att det fattades en tand på min son, för han fick bara en tand bredvid framtänderna i underkäken. Sedan började hörntänderna i överkäken dyka upp, och efter det kom den sista tanden bredvid tänderna i underkäken (typ en månad efter den förra). De brukar räkna tänderna hos tandläkaren när barnet är tre, då ska alla ha kommit.

• Busbellan

Den vanligaste är nog att få 4 uppe, 4 nere först och sen kindtänderna och sist hörntänderna eller kindtänderna längst in, men det är ju olika.
    Min dotter har sen hon var 9-10 mån haft 2 tänder uppe, 4 nere och 4 kindtänder.
    Hon är nu snart 2 år och alla tänder är på väg utom andra paret i överkäken.

Skulle visserligen inte vara jätteförvånad om hon saknade några tänder, jag gör nämligen det.
    Jag hade alla mjölktänder, men saknar 2 permanenta tänder och sånt är ärftligt

Mamma till Nora, August och Ella
  • krypsyl

Någonstans har jag läst om i vilken ordning tänderna oftast kommer, men jag kommer ju så klart inte på vart just nu. Min yngsta dotter fick inte tänderna i "rätt" ordning i alla fall, så det är nog inte så ovanligt.

• Yollis

Min 3åring saknar 2 tänder helt i underkäken, tydligen rätt vanligt och "ofarligt"

♥ Tuva 2006 ♥ BF 14/11 - 09 ♥
Svar på tråden "Fattas" två framtänder!