• MrM

Vad är en svensk värd?

Enligt BBC-programmet "Price of life" hade tydligen NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence) i Storbritannien ett kostnadstak på motsvarande ca 400 000 SEK per person och extra levnadsår när man beslutade vilka typer av behandlingar man skulle erbjuda.

Här hemma får vi allt som oftast läsa i pressen om hur enskilda personer drabbas av olika typer av besparingar men ingen pratar någonsin högt om hur mycket pengar ett liv är värt för samhället. För den enskilde personen och anhöriga är givetvis livet ovärderligt men för samhället måste man ju ställa det i relation till hur man annars skulle kunna använda pengarna.

Det är självklart känsligt att sätta en prislapp på liv men samtidigt är det oundvikligt eftersom vi har begränsade resurser. Jag skulle gärna vilja se den svenska motsvarigheten till denna prislapp. Vad får det kosta att gräva fram ett barn som trillat ner i en brunn? Att rädda tio gruvarbetare som blivit instängda efter ett ras? Att rädda en svårt sjuk 50-åring? 40-åring? 30-åring? Spelar det någon roll vem det är vi pratar om eller är alla lika mycket värda?

Hur görs beräkningen? Utifrån vilka resurser vi kan avvara eller utifrån den beräknade kostnaden att "ersätta" det tilltänkta offret?

Vad tycker ni att ett liv är värt? Personligen har jag inte någon siffra i huvudet men jag kan ju se ganska många offentliga utgifter som inte handlar om att rädda liv och som vi som samhälle uppenbarligen värderar högre än att ge ännu en medborgare en högre sannolikhet till ett längre liv. Vad sägs om maxtaxa på dagis, kulturstöd, presstöd eller glesbygdsstöd? Listan kan givetvis göras väldigt lång och alla statens finanser kan inte fokuseras på att rädda liv men vissa poster skulle jag kunna tänka mig att offra.

Mvh

• Svar på tråden Vad är en svensk värd?
  • Isnogood

Bra fråga...har faktiskt aldrig funderat i pengasummor om hur mycket en människas liv är värt....
    Måste fundera...

• Isnogood

Näpp, har inte kommit på något svar ännu {#lang_emotions_undecided}

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • saltabanditen

Fundera lite över hur sjukvården fungerar idag.

Tex vaccineras det inte mot TBC därför att samhällets kostnader i form av TBC-döende patienter understiger kostnaden av en allmän vaccinering.

Titta på hur cancervården fungerar, vilka som är prioriterade, inte är det 80-åringen. Vem som får bäst behandling när det handlar om tex hjärtsjukdomar, hjälpmedel vid synskador osv osv.

Trots allt är det inte alltför ofta barn trillar ner i brunnar eller svenska gruvor rasar in. I ett större samanhang som det du sikuterar är det närmast att betrakta som kaffepengar.

Sätt dig in i sjukvårdspolitik och -statistik och du kommer att finna din prislapp.

Lycka till. :)

Svar på tråden Vad är en svensk värd?