• Marina Elena

tjänstledighet

Vilken rätt har man till tjänstledighet, är det vanligt att man blir nekad?

• Svar på tråden tjänstledighet
  • Tintomara

Jag skulle säga att det är helt beroende av anledningen till att du vill ha tjänstledighet. Om din arbetsplats har kollektivavtal så kan det vara bra att läsa vad som gäller där.

• Marina Elena

jag jobbar inom landstinget. Anlednignen till tjänstledighet är att jag kanske måste resa utomlands under en längre tid för att hjälpa en släkting..har inte semester att ta ut för hela vistelsen tyvär.

• Tintomara

Är du medlem i facket? I så fall kan du ju fråga dem om vad som gäller.

• Marina Elena
    Tintomara skrev 2009-06-18 21:05:19 följande:
    Är du medlem i facket? I så fall kan du ju fråga dem om vad som gäller.
    ja, det är jag. ska höra med dem. tack.
  • Billabong
    Marina Elena skrev 2009-06-18 21:03:08 följande:
    jag jobbar inom landstinget. Anlednignen till tjänstledighet är att jag kanske måste resa utomlands under en längre tid för att hjälpa en släkting..har inte semester att ta ut för hela vistelsen tyvär.
    Du har ingen laglig rätt för en sådan tjänstledighet. Så det är upp till din arbetsgivare att bestämma om du får ledigt eller inte.
  • Marina Elena
    Billabong skrev 2009-06-19 02:07:35 följande:
    Du har ingen laglig rätt för en sådan tjänstledighet. Så det är upp till din arbetsgivare att bestämma om du får ledigt eller inte.
    ja, det är väl så. Men kostar det dem nåt att man är borta? Flera i min familj brukar vara utomlands flera månader varje år o de får tjänstledigt från sina jobb
  • Billabong
    Marina Elena skrev 2009-06-19 02:17:03 följande:
    ja, det är väl så. Men kostar det dem nåt att man är borta? Flera i min familj brukar vara utomlands flera månader varje år o de får tjänstledigt från sina jobb
    Njae. Inte i direkta kostnader för du tjänar inte in några semesterdagar eller så med en sådan tjänstledighet.
    MEN. Det kostar arbetsgivaren i rekrytering av ersättare, upplärning för vikarie och/eller förlorade intäkter i form av kompetens och liknande...
  • Marina Elena
    Billabong skrev 2009-06-19 02:25:53 följande:
    Njae. Inte i direkta kostnader för du tjänar inte in några semesterdagar eller så med en sådan tjänstledighet.MEN. Det kostar arbetsgivaren i rekrytering av ersättare, upplärning för vikarie och/eller förlorade intäkter i form av kompetens och liknande...
    ja, folk som vill vikariera saknas då inte iaf, tvärtom
  • alexma

Reglerna säger väl i princip att det är arbetsgivaren som bestämmer. Sedan är det väl nästan alltid så att man ska ansöka längre ledighet minst två månader i förväg. Ring och hör med ditt lönekontor, vetja!

Svar på tråden tjänstledighet