• Coca cola light

Ni som väntar andra barnet, hur ofta går ni till bm?

Jag har precis varit på mitt besök i vecka 25+1 och ska nu inte dit förrän 31+0. Tycker att det är ganska långt mellan besöken nu men det kanske beror på semstertider. Har givetvis fått telefonnummer till en annan bm i samma kommun ifall jag har några frågor nu under sommaren. Är det vanligt att man går så sällan när man väntar barn nr 2?

• Svar på tråden Ni som väntar andra barnet, hur ofta går ni till bm?
  • cizzon

Jag har gått oftare än med första barnet tycker jag. På min sida har jag upp alla besök skrivit ifall du vill titta!

• Maria Machin

Hej. har varit där precis lika mycket som med första och nu blir det besök efter två veckor i mellan..

• lisadragon

Jag har än sålänge varit oftare med nummer två, men är ju bara i v.17 (16+0).
     Jag kommer kräva ganska täta besök då jag mådde dåligt under förra graviditeten. Vill att blodtryck kollas ofta och att dom kollar järnvärde, samt att jag får hjälp med ev. foglossning och sammandragningar! Har redan haft sammandragningar så känner mig lagom hoppfull att jag kommer slippa dom.. Fogarna gör ont men inte på långa vägar så ont som dom gjorde med nummer 1..

Mellan v.18-22 så kommer jag inte ha några besök då hon har semester, så då blir det ett gap, men ska dit strax innan och direkt efter hennes semester :).

Hoppas du får fler besök!
     Lycka till med graviditeten!!

• LizLiz76

Jag har varit där på inskrivning och sen första besöket nu i v 25. Ska dit igen om 1 månad. Jag gillar inte bm o jag orkar inte lyssna på fler 'graviditet är ingen sjukdom' så jag tycker ju mer sällan jag behöver gå desto bättre..

Jag tror det var liknande antal besök även vid min första graviditet.

• Förälskad

Jag går inte lika ofta eftersom jag inte vill. Förut var det spännande och nu tycker jag bara det är jobbigt. Det var iof inte så länge sedan jag födde min dotter så jag har väl inte hunnit sakna BM-besöket.

• Anki85

här hos oss när man väntar andra barnet så går manpå hälsosamtal v 6, inskrivning v 12, RUL v 17-19, bm besök v 25, sen runt v 30, efter v 33-34går man varannan vecka.

• Psyke

Med första barnet var vi där ganska ofta men med andra barnet har vi besökt barnmorskan bara 2 gånger hittills (är i vecka 25). De verkar tro att man klarar sig bättre med andra barnet. Jag tycker inte heller att vi har något behov av att gå till MVC speciellt ofta. Så länge man har ett nummer att ringa till och ev boka extra besök vid behov känns det bra.

• mammasus

Vi verkar ha lika många besök som under första graviditeten. Då jag jämfört med vänner som väntar sitt första barn, verkar de ha haft ett besök i v16 o lyssnat på hjärtljud. Det har inte vi fått tid för- utan nästa besök är i vecka 21. Men jag antar att det kan bero på att det är sommar nu. Hade varit roligt att få lyssna på hjärtljuden, dock!

• MabyeBaby

Här är det nog också lika många besök som vid första graviditeten - är nog ingen skillnad. Inskrivning runt v.10-12 (oftast kör dom kost/alkoholinfo + inskrivning ihop här) sen rutin-ul runt v. 17-19 och sen tillbaka till bm någon gång runt v.20 (skulle jag tro). Hoppas få komma dit innan hon går på semester så jag hinner få mitt moderskapsintyg & kan fixa med arbetsgivaren & fk inför havandeskapspenning - kan bli lite tight om tid annars efter semestern då det bara är ca: 1-1½ månad innan jag förhoppningsvis ska gå hem igen...

Svar på tråden Ni som väntar andra barnet, hur ofta går ni till bm?