• Mammas gossar

Hjälp, hon käkade upp musen....

Vår valp käkade upp musen innan jag hann ta henne. Våt katt lägger döda möss över hela trädgården =( Blir så förbannad på maken för att dem var där innan, och hon fick nys på den, utan att ta bort den. Vad göra nu? Kräks hon om hon blir dålig utav den eller?

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Svar på tråden Hjälp, hon käkade upp musen....
  • Mammas gossar
    lennartsdotter skrev 2009-06-19 11:19:57 följande:
    Hundar är rovdjur. Sannolikt behöver du inte göra någonting. Valpen har fått sig ett skrovmål.
    Ok, jag lär ju märka på henne om hon uppför sig konstigt....
  • hmcc

Min pappistik fångar och äter möss, hon är jätteduktig och eftersom hon är ett rovdjur så gör det inget om hon håller området rent på möss

• Tant Herta

Varför e du orolig? det ingår i deras naturliga föda, jag hade en hund som fångade sorkar och åt upp.

Om din valp inte e van kanske hon blir lite lös i magen, var det en näbbmus spyr hon nog upp den, de är giftiga!

• skorpionen80

Kolla om hon har mask, det kan de få om de äter möss och fåglar och andra smådjur. Sjuk lär hon inte bli såvida musen inte just fått i sig en rejäl dos råttgift, men den risken är väl ganska liten....

• logg81

Håller med skorpionen...

Håll utkik efter mask och behandla om du ser sånna. Inte annars...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Mammas gossar

Än har vi inte märkt nått. var väl mer orolig, då en del påpekar att dem ska äta uppblött för att dem kan sätta i halsen, hur blir det då med en mus, men det gick ju bra.

Jag antar att det v ar en näbbmus. för katten brukar inte lämna kvar vanliga möss utan att själv äta upp dem, men hon har inte spytt.

• LyckligtSlut

Nog absolut ingen fara om den var färsk, så att säga. Ruttnade möss misstänker jag att djur kan ta skada av, trots att jag inte ens sett bevis på det då min katt åt upp ruttna möss. Hundar vet jag inte. Men färska möss är säkert lugnt!

• skorpionen80

Mammas gossar skrev 2009-06-19 22:40:05 följande:

Än har vi inte märkt nått. var väl mer orolig, då en del påpekar att dem ska äta uppblött för att dem kan sätta i halsen, hur blir det då med en mus, men det gick ju bra. Jag antar att det v ar en näbbmus. för katten brukar inte lämna kvar vanliga möss utan att själv äta upp dem, men hon har inte spytt.
    Nej, en katt klarar av torrfoder och annan mat utan att det blöts upp. Och katter är ju rovdjur från början, eftersom de ursprungligen kommer från ökenliknande landskap så hade de lite svårt att blöta upp sina byten ;)
  • Mammas gossar
    LyckligtSlut skrev 2009-06-19 22:42:37 följande:
    Nog absolut ingen fara om den var färsk, så att säga. Ruttnade möss misstänker jag att djur kan ta skada av, trots att jag inte ens sett bevis på det då min katt åt upp ruttna möss. Hundar vet jag inte. Men färska möss är säkert lugnt!
    Inte vet jag hur länge den har legat där... Men det lär ju märkas...känne runder sängen att hon ligger o fiser nu, så nått e väl knas i magen på henne kan tänkas.
    skorpionen80 skrev 2009-06-19 22:43:01 följande:
    Mammas gossar skrev 2009-06-19 22:40:05 följande: Nej, en katt klarar av torrfoder och annan mat utan att det blöts upp. Och katter är ju rovdjur från början, eftersom de ursprungligen kommer från ökenliknande landskap så hade de lite svårt att blöta upp sina byten ;)
    Katter vet jag klarar det, men jag pratar om hunden nu.
  • MissUnderstood80

Katter äter möss o blir oftast inte dsåliga av de, tror inte hundar blir de heller, så du behöver nog inte oroa dig!!!

Svar på tråden Hjälp, hon käkade upp musen....