• Lill trojan

Får lätt in två fingrar i livmodertappen.. Vad betyder de.

Hejsan för en vecka sedan kände jag efter där nere min bm har sagt att de är okej att göra de bara man tvättar händerna innan. Men då för en vecka sedan så slank ett finger in i tappen jätte lätt. Nu kände jag efter igen har haft förverkar vissa nätter senaste veckan och nu får jag in minst två fingrar som man kan röra åt sidorna lite. Så skulle tro att jag nästan han sätta in 3 fingrar. Livmodertappen är kvar men är väldigt mjuk och slemmig. betyder de här att någonting kanske börjar närma sig att de kanske kommer lite tidigare. Är i vecka 37. (36+3)

• Svar på tråden Får lätt in två fingrar i livmodertappen.. Vad betyder de.
  • Blommiga tjejen

Alltså hur känner man tappen på sig själv?
    Jag har bf 30 juni och vill kolla efter...

• Lill trojan

jag sitter på toa stolen och sticker in två fingrar sen som knystar jag lite så kommer man lättare åt då känne rjag min hur bra som helst=)

• Älskar Nova

hmm jag har bf den 27e juli o ja fattar inte heller riktigt hur man känner...

• KickiÖ

Jag tror inte jag skulle nå in hela vägen, jag fattar inte hur ni lyckas. Sist jag var hos läkarn kändes det som om hon hade in hela armen för att känna på livmodertapppen.

• Trynträ

Men är det verkligen bra att hålla på att fingra därinne? Varför göra det liksom när man bara blir orolig? Jag tycker du ska låta din tapp vara i fred. Du lär ju märka när förlossningen är på g ändå.

• Bissen

Har den förflyttat sig "framåt" så är det inga problem att känna o det gör den när förlossningen är närstående.. Annars måste man ha vääääldigt långa fingrar

Du kan vara "öppen" flera cm i flera veckor utan att det betyder någonting men det låter som att din kropp trots allt förbeder sig ordenligt

• Lill trojan

ja den har absolut flyttat sig frammåt för är väldigt lätt att känna den. Vet någon hur många veckor man kan gå öppen ca 3 cm. Eller hur länge efter man öppnat sig brukar de sätta igång?

• Taras mamma

Vid min första graviditet var jag på kontroll i v. 40 och då var jag öppen ca 2 cm. Men förlossningen blev inte av förrän lite drygt 2 veckor senare.

• konkelbär
    Trynträ skrev 2009-06-19 18:12:53 följande:
    Men är det verkligen bra att hålla på att fingra därinne? Varför göra det liksom när man bara blir orolig? Jag tycker du ska låta din tapp vara i fred. Du lär ju märka när förlossningen är på g ändå.
    Klassiker Alltid denna kommentar i trådar som denna..

Det går alldeles utmärkt att känna efter där själv. Tvätta händerna före och efter bara.
  • sandraa21

Jag har vart öppne 1½ cm nu i ca 3 veckor.
    Ingen aning om dom sätter igång eller inte efter ett tag..

Lill trojan skrev 2009-06-19 18:27:36 följande:

ja den har absolut flyttat sig frammåt för är väldigt lätt att känna den. Vet någon hur många veckor man kan gå öppen ca 3 cm. Eller hur länge efter man öppnat sig brukar de sätta igång?
  • Trynträ
    konkelbär skrev 2009-06-19 21:09:16 följande:
    Klassiker Alltid denna kommentar i trådar som denna..Det går alldeles utmärkt att känna efter där själv. Tvätta händerna före och efter bara.
    Jo men i detta fall verkar det ju som TS blir orolig av att känna så då måste det väl vara bättre att låta bli. En förlossning lär ju knappast gå att undgå i alla fall.
  • debban

jag önskar verkligen att jag lyckades komma in där med mina fingrar så man kan känna efter men det är helt omöjligt att komma åt, jag får bara in fingrarna en bit för magen är ivägen.

har bett sambon känna efter men han vägrar,haha.

inte ens bm ville kolla mig på senaste kontrolllen, var dock hos en annan för min ordinaríe är på semester.
    men hon skyllde iallafall då på att om man inte har 3minuters regelbundna verkar så är det typ omöjligt att känna, undra vem som gav henne sin licens.

• Mamma x 3

Ne nu blev ja nyfiken, på med ett par plasthandskar och in på toa... Spännande

• MammaHela

När jag väntade sista barnet var jag öppen 2-3 cm den sista månaden innan hon föddes ca 3 veckor innan BF.

nån som kan laga ett krossat hjärta?
  • Mamma x 3

Nådde inte - hade en stor tjock mage ivägen hihi

• elink

asså jag försökte verkligen pilla å känna då jag gick 16 dagar över tiden men jag nådde inte! på överburenhetskontrollen sa dock läkaren att det var onödigt för honom att kolla hur öppen jag var då det kunde sätta igång förlossningen i förtid.... öh? förtid? bf+16 dagar?

• Lill trojan

Jag känner livmodertappen och när man sticker in fingrarna i den någon cm så känns de som den tar slut och möter med fingrarna ett hårt huvud tror jag. Känns precis som de .=) Får nog in 4 fingrar tror jag.

Svar på tråden Får lätt in två fingrar i livmodertappen.. Vad betyder de.