• Pallas

Får jag köra traktor på mitt B-kort?

Jag har hittat ett jobb jag absolut ska söka, men det står "B-körkort och traktorbehörighet är ett krav". Nu har jag ägnat 20 minuter åt att försöka få reda på om jag har traktorbehörighet, men kommer inte fram till något svar. Jag har även truckförarbevis för motviktstruck

• Svar på tråden Får jag köra traktor på mitt B-kort?
  • Pallas

anne h: åh, tack vad roligt! Verkligen ett drömjobb för mig i dagsläget! Jag knåpar ihop en ansökan på stuberten!

• anne h

Va kul att hitta ett jobb man VILL ha!
    berätta gärna vilket jobb det är sen (tänker inte söka, så det är säkert att berätta för mig iaf.. )

För snart 2 år sedan såg jag en annons, visade den för gubben och sa att DET måste han ju söka, lät som ett toppenjobb.. dagen efter kom jag på vad jag gjort och sökte jobbet själv. -jag fick det jobbet, det bästa jag kan tänka mig, fortfarande 1½ år efter jag började där.
    -hittade ett annat jobb till gubben för några månader sedan, samma AG och ett perfekt jobb för honom (tror inte han skulle passat för detta jag fick, o samma åt andra hållet; jag skulle aldrig gilla det jobb han fick )

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Pallas

Ja jättekul! Det är ett jobb som hustomte på en bilfirma i Uppsala. Det skulle passa mig perfekt!

• anne h
    Pallas skrev 2009-06-19 19:16:21 följande:
    Ja jättekul! Det är ett jobb som hustomte på en bilfirma i Uppsala. Det skulle passa mig perfekt!

Va kul.

men alltså.. flyttade ínte ni låååångt bort för några år sedan? asså västerut över det stora vattnet..?

• Pallas

Det stämmer, men vi är tillbaka sedan 2½ år. Maken jobbar på SLU, med Artdatabanken och jag jobbar här i Falun. Nu ska vi flytta ned till Uppsala/Sthlmsområdet är det tänkt.

• anne h
    Pallas skrev 2009-06-19 19:28:50 följande:
    Det stämmer, men vi är tillbaka sedan 2½ år. Maken jobbar på SLU, med Artdatabanken och jag jobbar här i Falun. Nu ska vi flytta ned till Uppsala/Sthlmsområdet är det tänkt.
    asså.. Falun? *skrattar* det är ju nästgårds, ju!

Du ser så ouppdaterad man (jag) är!
  • Danne74

Att få köra traktor är inte samma sak som att KUNNA köra traktor.

Traktorbehörighet kan man lösa hos LRF, Skogsägarna och en del andra snarlika förbund.

Det är en utbildning till att köra traktor, inget juridiskt dokument som berättigar till att få lov att köra den (typ körkort).

Man får lära sig att manövrera traktorer med dess speciella egenskaper som enhjulsbromsar/bromsvändningar, att manövrera hitch, trepunktlyft, kraftuttag etc.

Det är inte bara som en bil med stora hjul bara utan de kräver en speciell kunskap eftersom många saker runt traktorer är udda mot bilkörning.

• Pallas
    Danne74 skrev 2009-06-20 11:28:03 följande:
    Att få köra traktor är inte samma sak som att KUNNA köra traktor. Traktorbehörighet kan man lösa hos LRF, Skogsägarna och en del andra snarlika förbund. Det är en utbildning till att köra traktor, inget juridiskt dokument som berättigar till att få lov att köra den (typ körkort). Man får lära sig att manövrera traktorer med dess speciella egenskaper som enhjulsbromsar/bromsvändningar, att manövrera hitch, trepunktlyft, kraftuttag etc. Det är inte bara som en bil med stora hjul bara utan de kräver en speciell kunskap eftersom många saker runt traktorer är udda mot bilkörning.
    Jag kan köra traktor, så det är inget problem. Frågan var om jag fick, rent juridiskt.
  • anne h
    Danne74 skrev 2009-06-20 11:28:03 följande:
    Att få köra traktor är inte samma sak som att KUNNA köra traktor.Traktorbehörighet kan man lösa hos LRF, Skogsägarna och en del andra snarlika förbund.Det är en utbildning till att köra traktor, inget juridiskt dokument som berättigar till att få lov att köra den (typ körkort).Man får lära sig att manövrera traktorer med dess speciella egenskaper som enhjulsbromsar/bromsvändningar, att manövrera hitch, trepunktlyft, kraftuttag etc.Det är inte bara som en bil med stora hjul bara utan de kräver en speciell kunskap eftersom många saker runt traktorer är udda mot bilkörning.
    min 18-åriga dotter kör traktor dagligen, men har inget körkort för det. -inget annat körkort heller, förresten.
  • Danne74

Det är precis som truckkort.

Många kör utan och det fungerar ju i många fall helt utmärkt ändå, bara man kan manövrera fordonet så...

Det är ju lite samma grej med EU-moppe också, där finns antingen en speciell utbildning där man faktiskt får lära sig (lite) om mopeder eller så finns bilkörkortet som gör att man för köra EU-moppe utan att ha någon som helst utbildning för det.

Svar på tråden Får jag köra traktor på mitt B-kort?