• annroll

fiskbensparkett, snygg övergång...

Skall renovera köket.. riva en vägg. Golvet i de rummet har fiskbensparkett och i köket är de inte de.
    Hur kan man få övergången snygg, utan att ta väck fiskbensparketten?

Funderar på betsa mörkare och ha mörkt golv i kök. Jag vill eg ha klinker, bara för att framhäva kaklet... men då blir inte övergången snygg. Mörkt vs fiskbensp.

Tips?

• Svar på tråden fiskbensparkett, snygg övergång...
  • ThomasX

Lägg en träbit på tvären mellan golven, sen kan du väl mycket väl ha klinkers om du vill. Träbiten blir som vilken annan tröskel som helst, med den enda skillnaden att den ligger slätt i nivå med de andra golven.

Hejhej

• annroll

Jo, så hade jag med tänkt de, men då kan man inte ha tex ett bord som överlappar "tröskeln" va?
    Hade helst velat haft den möjligheten...

• Cia o krabaten

Vi hade klinkers i köket och fiskbens utanför, men bara en vanlig dörröppning och en tröskel på där. Ingen stor öppning för att sätta bord i som du verkar ha.

• ThomasX

Svårt att säga utan att veta hur det ser ut med planlösning och så. Skarven kanske ska gå någon annanstans än där väggen råkar vara. Väggen ska ju bort, så den ska ju inte definiera något framtida. Beg. stavparkett brukar gå att få tag på, så ni kan lägga lite till om ni vill.

Hejhej

• annroll
    Pallas skrev 2009-06-19 21:27:05 följande:
    Lägg fiskbensparkett i köket?
    Jo, om vi hade haft obegränsat med pengar.. ;)
    De är ju väldigt dyrt.
  • annroll
    ThomasX skrev 2009-06-19 23:19:45 följande:
    Svårt att säga utan att veta hur det ser ut med planlösning och så. Skarven kanske ska gå någon annanstans än där väggen råkar vara. Väggen ska ju bort, så den ska ju inte definiera något framtida. Beg. stavparkett brukar gå att få tag på, så ni kan lägga lite till om ni vill. Hejhej
    Tack för tipset!
    De kanske skulle funka, för då kan jag bestämma bara var jag ska ha bordet. Ska googla.

Tar gärna emot fler tips!
  • ThomasX

Beg. fiskbensparkett hittar du hos "butiker" som handlar med beg. byggvaror, i Göteborg t.ex. Återbruket eller Hammars, finns ett ställe norröver, kommer inte ihåg om det var norr om alingsås eller uppåt 45an till, men tror det hette hustillhus eller liknande.

Lycka till!

Svar på tråden fiskbensparkett, snygg övergång...