• Tingling

Svängbara eller fasta hjul?

Hej!

Är på vippen att beställa en vagn med fyra rejäla lufthjul, eftersom jag bor i hus och troligen mest kommer använda den i omgivningarna, med en hel del promenadstråk i skogen. Och då kan det ju vara svårt att ta sig fram med små svängbara hjul, framförallt om det ligger snö. Men nu säger de i butiken att det går bra ändå med de svängbara, bara man låser dem. Är det så?

Visst, jag kommer åka in till stan en del, och krångla på bussar, men det känns som vardagsturerna ändå blir här. Och visst, det är bara snö en kortare tid på året. Men hur ska man tänka? Vad har ni för erfarenheter???

Tacksam för alla tips!!!

/T

• Svar på tråden Svängbara eller fasta hjul?
  • Birgitta L

Svar till Tingling:

Det stämmer att man kan låsa de svängbara hjulen. Men en vagn med små hjul fungerar definitivt inte i skogen, varken i snö eller på barmark, utan är till för promenader i stan. Det varken fungerar eller är bra för barnet att så hårt som det blir skumpa över "stock och sten."

• Bess

Men det finns ju även vagnar med svängbara STORA hjul. Har du inte kollat på någon sådan?

• Tingling

Tack för tips! Finns det alltså svängbara stora hjul? Vilka märken har sådana?

/T

• Domessa

Sen finns det ju vagnar med svängbara små hjul som lätt kan bytas ut till stora fasta "gå i skogen" hjul.

Vart kommer du använda vagnen mest och vad för funktioner är du ute efter?

• Ekorrfamiljen

Oh, jag har kört vagn med svängbart framhjul (trehjuling) i 2 år nu och kan inte tänka mig att köpa en modern vagn med fasta framhjul igen!! Jag gör ett undantag för våra retrovagnar, men ska man till sta'n och gå i butiker är det otroligt smidigt med svängbar- (t/a) framhjul.

The confused squirrel strikes again...
  • Bess

Trehulingarna har ju t.ex svängbart stort hjul fram. T.ex Babytravel.

• Tuc Tuc

Hej!

Om du mest ska gå i skogen, och på underlag som är lite ojämna, tycker jag absolut att du skall ha en vagn med 4 stora hjul. Vi har en brio sing, med "hyfsat stora för att vara små" svängbara framhjul, som går att låsa. Funkar i snö och på jämna grusvägar, men jämfört med lillasysterna brio happy, så är det ändå skillnad. Hennes är helt klar bättre på grusvägar etc. Sen är vå bättre i stan, men hon klarar att åka buss och gå i affärer också...

• Tingling

Hm, det är svårt att veta var jag använder vagnen mest, första barnet... bor i villaområde där alla vägar och många gångvägar är asfalterade, men sen finns det en skog med olika spår, (alltså inte ren "terrängkörning") som jag kan tänka mig att jag promenerar i en del. Men visst, sen åker jag förstås in till stan en del, åker buss och så, så det är ju bra om den är smidig också.

Vilka märken har utbytbara hjul (från små svängbara till stora) och vilka har helt enkelt stora svängbara hjul ?

• abraxe

Vi var i samma dilema som du när vi började titta på barnvagn, bor i bostadsrätt i staden med asvalt runt om men sedan staden nära och affärer mm men vi tycker även om att vara i naturen! Tre hjulingar sa vi helt nej till då vi läst att dom är mer instabila gämnfört med 4 hjuliga i skog och natur, desutom får man tänka efter lite mer när man skall upp för trotoare mm (man måste vända runt för kör man upp baklänges, kör man upp med främre hjulet och sedan lyfter är vagenn helt instabil) Det vi hittade var stora hjul som är svängbara.
    Det finns åtminstånde två märken med modeler som har stora hjul som är styrbara, Mutzy och Hauck.
    Mutzys heter Urban Rider och även 4Rider har "halvstora" hjul fram som går att snurra 360 grader.
    Kolla på www.mutzy.nl
    Delar av mutzys sortiment går inte att köpa i Sverige men går bra att beställa från tex tyskland.
    Hauck har jag inte så bra koll på men har för mig att dom har minst två modeler som är styrbara, traxx och chicago eller nått sånt.

• Nocia

Vi har en vanlig vagn med fasta hjul. Den har varit jättebra på promenader och vintertid. När sonen var 5-6 månader köpte vi en liten sittvagn (men med fullt liggläge). Den har små svängbara hjul som man kan låsa vid behov. Den har varit kanon på stan och dyl + att den tar lite plats i bilen (och kostar under tusenlappen)
    .

• Martina 76

Jag gillar verkligen vagnar med fasta, stora hjul. Vi har en Emmaljund Duo Combi och trots att sonen är 3 så föredrar jag den framför sulkyn med svängbara hjul. Svängbara hjul är så besvärligt både i stan och i skogen. Gillar det inte!

• trisha

Svängbara hjul absolut. Fattar inte hur man kan välja att köpa fasta hjul, det är hemskt. Var tvungen att köpa en billig sulky med fasta hjul från att jag haft en med svängbara hjul fram, och fy vad jag hatar fasta hjul.

• saris2008

Jag säger 4 fasta hjul om du vet med dig att du ska gå mycket på icke asfalterade vägar och om ni har snö på vintern. Min granne som har en teutonia fun klarar inte av min promenad slinga där det är typ en bred stig med lite rötter och stenar, trots att hon låste däcken fick hon kämpa sig igenom promenaden. Dessutom var det problem för henne när det kom snö ute, här på västkusten blir det mycket slask och snön packas liksom inte vilket gör att hennes vagn slirar mycket och blir allmänt svårkörd.

Vi har en brio happy som vi är jättenöjda med, går över stock och sten, inga problem på bussar, jag har åkt mycket kollektivt i över 1 år. I stan är det heller inga problem faktiskt, visst i vissa affärer kan det bli lite trångt, men med tanke på att jag varit i stan och shoppat typ 8 ggr eller nåt under 14 mån så överlever jag det. Då prioterar jag en vagn som går bra på ojämnmark istället.

• lisadragon

Svängbara!
     Har en emmaljunga duo som funkade kanon innan jag köpte sittvagnen med svängbara framhjul.. Nu kan jag bli osams med emmaljungan för att jag måste trycka ner vagnen för att svänga..
     Så syskonvagnen blir med svängbara framhjul (om vi ska ha en syskonvagn, inte beslutat än men måste nog, blir 16 månader mellan :S).

Men emmaljungan har jag kört I skogen, alltså I skogen, stock, sten, smågranar, träd, SNÖ.. Det var förbannat jobbigt med massa snö men envi som en röd åsna är jag så visst gick det att ta sig fram, svettades floder och fick ett rejält träningspass.
     Tack vare att det var lufthjul och bra fjädring (årsmodell -05) så skumpade han runt så skönt att han somnade på ett kick ;)

Svar på tråden Svängbara eller fasta hjul?