• Yizza

Helt plötsligt JÄTTE Svullen i v.40!?!?!?

Är i v.40 (39+5) bf imorrn alltså... Igår på förmiddagen när jag höll på att göra mig i ordning för att åka på midsommarfirande upptäcker jag att jag är Helt sanslöst svullen i fötterna... Mina fötter är alltså så svullna att man inte ser fotknölarna och dem är nästan dubbelt så stora som normalt.
    Jag har samlat på mig lite vätska hela grav. Men inte i närheten av detta...

Någon som varit med om detta att helt plötsligt svulla upp såhär... Är liite bättre nu när efter att jag legat och sovit, men jag är fortfarande sjukt svullen

Vart ska det där huset?
  • Svar på tråden Helt plötsligt JÄTTE Svullen i v.40!?!?!?
  • Mayasmamma

blev så svullen efter förlossningen , tror det var för att jag stog upp i fem timmar oh typ vaggade fram och tbx, har du rört dig mykt eller liknande?

• Tess the mess

Om det varit väldigt varmt kan det ju vara därför, men det är ju ingen extrem sommarvärme just nu.
    Jag tycker att du ska ringa till förlossningen och be att få lämna ett urinprov. Kraftig svullnad KAN bero på havandeskapsförgifning och det är viktigt att få reda på det. Det är dumt att vänta till efter helgen då BM-mottagningarna öppnar igen.

• Yizza

Hade inte stått upp länge eller så... Jag hade inte varit uppe i mer än kanske 3 timmar när jag märkte det och då hade jag diskat och plockat lite som man alltid gör och sen suttit ner nästan hela tiden resten av tiden.

Har också hört det om havandeskaps förgiftning och pratade med fl och dom sa att jag ska avvakta och får jag ont i huvudet, magen eller flimmer för ögonen så ska jag ringa igen...

Bara så himla sjukt att det kommer som en blixt från en klar himmel... Någon annan som vet?

Vart ska det där huset?
  • TereseA

jobbigt att vara så svullen..du får sätta dig med foten o högläge..

Akiim är mitt liv 071004
  • åttiofemma

Mina fötter har också plötsligt svullnad ÄNNU mer helt plötsligt. Är nu i v.42. Ser helt sjukt ut. Har varit på förlossningen men trycket är bra så tydligen är det bara att stå ut.

• Yizza
    åttiofemma skrev 2009-06-20 17:01:52 följande:
    Mina fötter har också plötsligt svullnad ÄNNU mer helt plötsligt. Är nu i v.42. Ser helt sjukt ut. Har varit på förlossningen men trycket är bra så tydligen är det bara att stå ut.
    Ja det ser verkligen sjukt ut... Man har inte ens fotknölar längre... Kan det vara så att man svullnar inför fl eller?
    Vart ska det där huset?
  • Tirilk

Jag har svullnat upp sen igår! Värsta hobbitfötterna... Hoppas oxå att det är ett teckan på att förlossningen ska dra igång! Troligtvis inte...

• Yizza
    Tirilk skrev 2009-06-20 18:48:17 följande:
    Jag har svullnat upp sen igår! Värsta hobbitfötterna... Hoppas oxå att det är ett teckan på att förlossningen ska dra igång! Troligtvis inte...
    Haha ja jag sa till sambon igår att jag ser ju ut som Frodo :-P När har du bf?
    Vart ska det där huset?
  • Tirilk

11/7 sägs det vara BF. Men barnmorskan tror tidigare... Fråga mig inte varför!
    Själv?

Yizza skrev 2009-06-20 20:32:05 följande:
    Haha ja jag sa till sambon igår att jag ser ju ut som Frodo :-P När har du bf?
  • Tirilk

Vad trög jag är! Du ska ju ha igår. Hur går det?!

Tirilk skrev 2009-06-21 00:11:10 följande:
    11/7 sägs det vara BF. Men barnmorskan tror tidigare... Fråga mig inte varför! Själv?
  • Kya

Mmm, jag gillar ju inte att skrämma upp, men om man sväller mkt och fort så ska man kolla blodtrycket och äggvitan i blodet, så man inte har en havandeskapsförgiftning på G. du har inte ont i huvudet, TS?

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Yizza
    Tirilk skrev 2009-06-21 00:12:07 följande:
    Vad trög jag är! Du ska ju ha igår. Hur går det?!
    Näe idag är det beräknat... Lite molvärk och så men jag vågar inte hoppas än...
    Vad roligt att bm tror tidigare... Någon speciell anledning?
    Kya skrev 2009-06-21 00:12:54 följande:
    Mmm, jag gillar ju inte att skrämma upp, men om man sväller mkt och fort så ska man kolla blodtrycket och äggvitan i blodet, så man inte har en havandeskapsförgiftning på G. du har inte ont i huvudet, TS?
    Nope ingen huvudvärk, ingen magvärk eller ögonflimmer och efter en lång promenad igår så var jag mkt mkt bättre... Är fortfarande lite svullen men inte alls så mkt längre

Tack för alla svar!
    Vart ska det där huset?
  • Tirilk

Tror det är för att jag har haft lite småvärkar ett tag... Och att magen sjönk så tidigt. Men jag vet inte riktigt. Jag är nöjd om den kommer innan augusti! Fast det är klart att man går och känner efter extra mycket.

Ert första med?

Yizza skrev 2009-06-21 10:53:15 följande:
    Näe idag är det beräknat... Lite molvärk och så men jag vågar inte hoppas än... Vad roligt att bm tror tidigare... Någon speciell anledning?
  • Kya

skönt att du inte visar några andra tecken på havandeskapsförgiftning. då är det nog bara att gilla läget och hoppas på att bäsen hittar ut väldigt snart.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • åttiofemma
    Yizza skrev 2009-06-20 18:30:08 följande:
    Ja det ser verkligen sjukt ut... Man har inte ens fotknölar längre... Kan det vara så att man svullnar inför fl eller?
    Inte en aning faktiskt! Inatt började vattnet sippra för mig iaf! Men jag är 42+0 på måndag. Har planerad igångsättning imån i vilket fall så att säga så förhoppningsvis snosar jag bebis imån!!
  • Mom2006

Jag samlade enormt mycket vätska i slutet. Jag gick upp 5 kg under den 8 månaderna och sen de sista veckorna gick jag upp 12 kg och tre dagar efter förlossningen hade jag gått ner 12 kg.

• Yizza

Ja nu får vi se vad som händer, har riktigt onda värkar nu.. Men de är inte tillräckligt regelbunda Har haft värkar hela dagen ju...

Hoppas att vätskan var ett tecken hahah

Vart ska det där huset?
  • Tirilk

Spännande! Inget nytt? Här händer ingenting förutom att varje natt har inslag av värksmärta i varierande styrka. Antar att det är förvärkar.

Tycker f.ö. det är kul att allt är förvärkar om de avtar. Om man är för aktiv och får ont ska man vila så de går över. Om de kommer när man ligger ska man upp och röra på sig...

Tur att det finns glass att mata den lilla i magen med!

• Nawi

Ja skoja inte vad svullen jag blev hipp som happ för kanppt två veckor sedan. Har BF idag och är så svullen om fötterna att jag kanppt kan gå sxtundtals. Händerna likadant... I morse var fötterna svullna trots att jag legat i högläge hela natten, spela ingen roll!! Ingen bäbis på väg heller verkar det som

Svar på tråden Helt plötsligt JÄTTE Svullen i v.40!?!?!?