Kan min syster öppna ett konto åt mitt kommande barn i dennes namn?
Ja som frågan ovan lyder, går det? Kan hon öppna ett konto i mitt barns namn som barnet inte får använda förräns 18 års ålder?
Ja som frågan ovan lyder, går det? Kan hon öppna ett konto i mitt barns namn som barnet inte får använda förräns 18 års ålder?
Ja det går, vi har ett sådant konto till våran son som ingen av oss kan röra endast grabben när han blir 18.
Det var hans fastrar som skapade ett sådant konto
Jag har ett sparkonto till min dotter som hon får öppna när hon är 18.
Jag kan däremot ta ut pengar därifrån 4 ggr per år. (Handelsbanken)
Ja det går tydligen bra att utomstående öppnar konton åt andras barn.
Däremot kan man som förälder inte öppna ett konto åt sitt eget barn om inte BÅDA vårdnadshavarnas underskrifter finns, så jag fick inte sätt in sonens födelsedagspengar på ett konto till honom förrän min make kom hem från utlandsjobb 2 månader senare ... I alla fall på Swedbank.
Kan tillägga att jag är helt ensamstående & pappan finns inte med i bilden!
Tack för svaren. Då vet jag.
Måste inte barnet vara fött och ha ett personnummer innan man kan öppna ett bankkonto åt det?
Jesster: menade givetvis när barnet var fött. Kanske inte framgick så bra nej.
Föräldrar/vårdnadshavare har ALLTID tillgång till sina barns konton oavsett vem som öppnat dem och oavsett om de är spärrade för barnet till 18 års ålder.
Man kan det nu på HSB då bosparar du samtidigt till ditt barn och ditt barn har stora chanser att köpa eller få en hyresrätt när dom blir vuxna perfekt present:)
www.hsb.se
Jag försökte skapa ett konto åt ett annan persons barn som föräldrarna ej kunde röra men det gick inte. Vårdnadshavarna har alltid rätt att förvalta barnens pengar.
njaaa, så enkelt är det väl inte, har för mig att man måste vårdnadshavarens tillstånd för att få öppna ett konto...?
Mina föräldrar kunde inte starta ett sparkonto till vår son. men men kanske bara är swedbank som är helt konstiga
Både min mor och barnens farbror har själva startat konton. Och vi har på swedbank.
NU vet jag inte vilken bank det är men det startades upp ett konto utan min tillåtelse i min sons namn. Har ingen tillgång till detta konto, vet inte alls vad för typ av konto det är heller.
Min son får tillgång till kontot när han fyller 18.
Anonym (Gick ej) skrev 2009-06-21 19:47:51 följande: