• Anonym (Mika)

Kan min syster öppna ett konto åt mitt kommande barn i dennes namn?

Ja som frågan ovan lyder, går det? Kan hon öppna ett konto i mitt barns namn som barnet inte får använda förräns 18 års ålder?

• Svar på tråden Kan min syster öppna ett konto åt mitt kommande barn i dennes namn?
  • Anonym

Ja det går, vi har ett sådant konto till våran son som ingen av oss kan röra endast grabben när han blir 18.
    Det var hans fastrar som skapade ett sådant konto

• Pruttiluskan

Jag har ett sparkonto till min dotter som hon får öppna när hon är 18.
    Jag kan däremot ta ut pengar därifrån 4 ggr per år. (Handelsbanken)

• Miffomorsan

Ja det går tydligen bra att utomstående öppnar konton åt andras barn.
    Däremot kan man som förälder inte öppna ett konto åt sitt eget barn om inte BÅDA vårdnadshavarnas underskrifter finns, så jag fick inte sätt in sonens födelsedagspengar på ett konto till honom förrän min make kom hem från utlandsjobb 2 månader senare ... I alla fall på Swedbank.

• Pruttiluskan

Kan tillägga att jag är helt ensamstående & pappan finns inte med i bilden!

• logg81
    Miffomorsan skrev 2009-06-20 10:40:38 följande:
    Ja det går tydligen bra att utomstående öppnar konton åt andras barn. Däremot kan man som förälder inte öppna ett konto åt sitt eget barn om inte BÅDA vårdnadshavarnas underskrifter finns, så jag fick inte sätt in sonens födelsedagspengar på ett konto till honom förrän min make kom hem från utlandsjobb 2 månader senare ... I alla fall på Swedbank.
    Då gjorde de jättefel på Swedbank... För att öppna konton kan man göra utan båda vårdnadshavarna. Att ta ut pengar från ett omyndigt barns konto kan bli svårare om man är två om vårdnaden.

Jag hade själv världens diskution om det med en bankkvinna där när jag skulle öppna ett konto åt min tös. Jag är ensam vårdnadshavaer och behövde ha bevis på att jag var det...

Några veckor senare träffade jag min svägerska som jobbar där och hon berättade att de kan ta fram sådana uppgifter via datorn. När jag avslutade min tös konto så visade hon hur man gjorde och det var t.o.m så jag, som inte alls är utbildad på deras system fattade hur lätt det var.

Det är bara ett extra knapptryck så syns det...

Som sagt... öppna ska man kunna göra men att ta ut eller avsluta ett konto kan bli svårare om inte båda vårdnadshavarna är där eller om man inte har fullmakter...
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Anonym (Mika)

Tack för svaren. Då vet jag.

• Jesster

Måste inte barnet vara fött och ha ett personnummer innan man kan öppna ett bankkonto åt det?

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym (Mika)

Jesster: menade givetvis när barnet var fött. Kanske inte framgick så bra nej.

• Anonym
    Jesster skrev 2009-06-20 11:48:42 följande:
    Måste inte barnet vara fött och ha ett personnummer innan man kan öppna ett bankkonto åt det?
    jo det stämmer. man måste ha ett personnummer för att kunna öppna ett bankkonto.
  • Anonym

Föräldrar/vårdnadshavare har ALLTID tillgång till sina barns konton oavsett vem som öppnat dem och oavsett om de är spärrade för barnet till 18 års ålder.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-20 16:40:26 följande:
    Föräldrar/vårdnadshavare har ALLTID tillgång till sina barns konton oavsett vem som öppnat dem och oavsett om de är spärrade för barnet till 18 års ålder.
    NEJ det har de inte. Är det spärrat till barnet är 18 och de inte är vårdnadshavaren som/föräldrar som öppnat har de inte tillgång till det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-21 00:26:31 följande:
    NEJ det har de inte. Är det spärrat till barnet är 18 och de inte är vårdnadshavaren som/föräldrar som öppnat har de inte tillgång till det.
    Inga banker jag känner till tillåter den sortens konton.
  • Primigenia

Man kan det nu på HSB då bosparar du samtidigt till ditt barn och ditt barn har stora chanser att köpa eller få en hyresrätt när dom blir vuxna perfekt present:)

www.hsb.se

• Anonym (Gick ej)

Jag försökte skapa ett konto åt ett annan persons barn som föräldrarna ej kunde röra men det gick inte. Vårdnadshavarna har alltid rätt att förvalta barnens pengar.

• Anonym

njaaa, så enkelt är det väl inte, har för mig att man måste vårdnadshavarens tillstånd för att få öppna ett konto...?

• Fru Sveden

Mina föräldrar kunde inte starta ett sparkonto till vår son. men men kanske bara är swedbank som är helt konstiga

• Anonym

NU vet jag inte vilken bank det är men det startades upp ett konto utan min tillåtelse i min sons namn. Har ingen tillgång till detta konto, vet inte alls vad för typ av konto det är heller.
    Min son får tillgång till kontot när han fyller 18.

• Anonym

Anonym (Gick ej) skrev 2009-06-21 19:47:51 följande:

Jag försökte skapa ett konto åt ett annan persons barn som föräldrarna ej kunde röra men det gick inte. Vårdnadshavarna har alltid rätt att förvalta barnens pengar.
    EXAKT! Man kan inte hindra vårdnadshavare att handskas med barnens pengar längre!
    Undantag när summan är så stor att de istället har överförmyndare.
Svar på tråden Kan min syster öppna ett konto åt mitt kommande barn i dennes namn?