• Anonym

Ang hund som blivit vanvårdad-misshandlad

Jag tänkte fråga lite. Det är så att vi kanske ska få en hund. Hon är ca 6 år .Hon har bott hos ett par i ca 1 år, som missbrukar både alkohol & droger, bråkar ofta & "misshandlat" hunden. Hunden är väldigt skygg, men också väldigt snäll. De märks att hon farit illa. Nu tänkte jag kolla om hur de är att få hunden "normal" igen & få känna sig trygg ? Vi har haft henne ett par dagar nu, de har funkat bra, men hon är rädd för tex när vi skakar vällingflaskan & hon står brevid.. Tar gärna emot tips & råd!

• Svar på tråden Ang hund som blivit vanvårdad-misshandlad
  • mamma2kids

skulle då inte ta en sånn hund om jag hade barn!!etersom att hunden är otrygg och rädd.

• Anonym (absolut)

Klart som tusan att det går OM du verkligen är beredd på att jobba, jobba, jobba med hunden och samtidigt ha MASSA tålamod, lugn och kunskap.

Tog själv över en 5 årig omplaceringshane på 85kg för ca 6 månader sen som i princip bott i en hundgård hela sitt liv och få stå ut med både det ena och det andra.

Har kostat mig en jävla massa blod, svett och tårar men sakta men säkert blir det hund av honom också! Vi har kommit en bra bit men har en bra bit kvar också.

• Anonym

Anonym (absolut) skrev 2009-06-20 16:54:00 följande:

Klart som tusan att det går OM du verkligen är beredd på att jobba, jobba, jobba med hunden och samtidigt ha MASSA tålamod, lugn och kunskap. Tog själv över en 5 årig omplaceringshane på 85kg för ca 6 månader sen som i princip bott i en hundgård hela sitt liv och få stå ut med både det ena och det andra. Har kostat mig en jävla massa blod, svett och tårar men sakta men säkert blir det hund av honom också! Vi har kommit en bra bit men har en bra bit kvar också.
    okej, hon är jättelugn osv, de man behöver jobba med är att hon ska känna sig trygg, mycket kärlek behövs..Flr hon skyggar undan vid hastiga rörelser osv..
  • Anonym

nonchalera när hon flyr och lev normalt så fattar hon snart att det inte är farligt.
    lycka till, ni har snart en underbar jycke,

• Lovebug

Skulle nog ge hunden tid. Det tar tid att komma över sin rädsla och förhoppningsvis märker hon snart att ni behandlar henne betydligt bättre än hennes tidigare ägare.

Gör även lite övningar med henne som kan stärka hennes självförtroende. Om du söker ämnet så hittar du flera goda tips om hur du bär dig åt för att bättra på hennes självförtroende.

• Puls

En eloge till er för att ni ger den här hunden en chans till ett bra liv.
    Ge henne bara massa tid, låt henne vara med och så massor av kärlek, så kommer hon växa.
    Det ni ska vara lite vaksamma mot är om hon börjar visa aggressivitet mot sånt som hon förknippar med sitt tidigare liv, när hon blir lite säkrare och varm om fötterna.

• Anonym

Tack för era råd . Det är synd om henne, men de märks att hon har de lugnt jämfört med annars, hon är avslappnad osv. Men vi kommer inte få tillbaka henne förrän juli pga vissa skäl, problem med dom som hade hunden innan oss , så hunden ska till sina riktiga ägare & vara där (i en annan stad>) tills de lugnar sig här.

• Anonym

Min bästa vän har en hund som kommer från ett misshandlat hem.
    Hunden var rädd,skällig och arg,men med mycket arbete blev hunden underbar.
    Jag älskar den hunden.

Hon skäller inte massa,blir aldrig arg,hunden älskar småbarn och ser efter barnen,man kan omöjligt tro att hunden blivit misshandlad.

Super bra att ni gör detta.Läs på om detta,på familjeliv,eller folk som jobbar med djur,ge massor av kärlek.

• Pillan2012
    Anonym skrev 2009-06-21 12:17:05 följande:
    Tack för era råd . Det är synd om henne, men de märks att hon har de lugnt jämfört med annars, hon är avslappnad osv. Men vi kommer inte få tillbaka henne förrän juli pga vissa skäl, problem med dom som hade hunden innan oss , så hunden ska till sina riktiga ägare & vara där (i en annan stad>) tills de lugnar sig här.
    Menar du att hon ska tillbaka till den familj som misshandlat o vanvårdat henne???
    Längtar redan efter Dig!
  • Anonym
    Pillan2012 skrev 2009-06-23 22:25:00 följande:
    Menar du att hon ska tillbaka till den familj som misshandlat o vanvårdat henne???
    nej, absolut inte ! Hon är hos dom som äger hunden, innan var hon hos några som skulle "få" henne, men eftersom dom misskötte henne så fick hon inte vara kvar. Hon är alltså hos dom riktiga ägarna ett tag, eftersom att vi bor i samma stad som dom som "tog" hunden ifrån bor här,vilket skulle resultera i att om jag mötte dom ute så vet man iten vad dom skulle göra (sjuka människor) så vi ska ta henne när vi flyttar till en annan stad, för att slippa problem med dom som misshandlat hunden. Blev rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar.
  • Anonym (oxå hund)

Hej!
    Jättebra att ni vill ge hunden ett bättre liv!
    Mina råd är:
    Ömka henne inte när hon är rädd, träna jättemycket (med endast positiv förstärkning naturligsvis) så hon vet vad ni förväntar er av henne och att hon inte behöver vara orolig för vad som kommer att hända, samt att ta kontakt med en hundinstruktör som kan hjälpa er att läsa henne så ni kan ge henne det hon behöver men va noga med att välja en instruktör som använder sig av positiva/"mjuka" metoder.
    Plus ge henne massor av kärlek och godis!!!
    Lycka till! /Maria

• MadeInFalun

En gammal tråd såg jag, men va fan!
    Har själv haft en hund, en tik, som tidigare bott hos missbrukare.
    Dock är hon avlivad nu då hon vart gammal och fick hemsk tandlossning.
    Hos den tidigare ägaren hade hon fått hänga med på fester och blivit matad med ren sprit, därav tandlossningen hon fick mot slutet.
    Troligtvis hade dom slagit henne oxå fick jag veta.
    Annars en urgullig hund som nästan var lite för menlöst snäll vissa gånger.
    Dom enda problem min hund hade var att hon var lite skällig om hon hörde ljud i trapphuset, om det kom någon och hälsade på och om hon blev lämnad ensam hemma.
    Men det är väl klart hon vart så när hon bott med dom människor hon bott hos!
    Men hon blev iaf bättre med tiden, med sitt skällande och så, så visst kan man göra bra djur av dom, trots att dom levt med missbrukare, dock är det nog ganska vanligt att dom kommer fortsätta vara lite reserverade mot främlingar, men det kan man nog leva med =)
    Lycka till med hunden!

Svar på tråden Ang hund som blivit vanvårdad-misshandlad