• Night Angel

Hur förvarar ni Honung?

det finns ingen väg till lyckan.den finns i ditt inre!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur förvarar ni Honung?
  • Night Angel

Frågan är  egentligen ..hur ska den förvaras? h¨ller honung sämre i skafferi? jag har alltid förvarat i kylskåp men blir ju som sagt stenhård där..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • KlasStures mamma

På någon burk jag har köpt så står det att man kan förvara den i vilket som beroende på hårdheten. Så hård honung i rumstemp/skafferi och mjuk honung i kylskåp

• LuMa

Hur skall honung förvaras?

Honung förvaras bäst i mörker vid en jämn och låg temperatur.
    Skall den lagras upp till ett år så går det bra i kylskåp.
    Den honung som används varje dag kan gärna vara rumstempererad, vilket gör att smak och aromämnen kommer till sin fulla rätt.
    Undvik temperaturer över 25°C, då honungskristallerna sakta löses upp och efter en tid blir honungen tunnflytande eller börjar "separera", se vidare om gammal honung.

www.landskapshonung.se/om_honung.html

• Angels Fall First

Jag har den alltid i rumstemperatur. Men den används dagligen så den tar slut fort, gör av med typ en stor burk i månaden Använder den att tvätta händer, ansikte och resten av kroppen med. Och dricker lite honungsvatten då och då.

Har bytt telefonnummer (till den svenska mobilen) om någon känner sig bortglömd och inte fick det.
  • vic4

Har honungen i mitt skafferi..

• Tecken

Jag använder enbart akaciahonung, har den alltid i skafferiet.

• CeeJay

Annat: På köksbänken Jag lyfter ju på locket minst 1-2 gånger per dag så jag orkar inte ställa undan den..

• Night Angel

oj använder ni honung så ofta som varje dag..jag använder väl honung bara högst 2 ggr i månadern..vad gör ni med honungen?

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Quiet thoughts

Annat.

Honung är äckligt

finns det nån som är god ens och inte så där äckligt söt och seg och limmig?

Vem som helst kan hantera ordning och reda, bara ett geni behärskar kaos
  • Frila2
    INDIAFAMILY skrev 2009-06-21 18:51:25 följande:
    oj använder ni honung så ofta som varje dag..jag använder väl honung bara högst 2 ggr i månadern..vad gör ni med honungen?
    Funderar på samma sak. Jag har flytande honung i dressing till sallader (olivolja, balsamvinäger, honung och vatten) men inget annat direkt.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Ariel o Melodys Mom

När jag var liten fick jag av min farmor smörgåsar med honung och ost. Det var riktigt gott minns jag. Hembakat bröd och honung från lokal biodlare.

• LuMa

Idag har jag förvarat honungen uthälld bakom diskmaskinen.
    Det är dock inget att rekommendera, liiite jobbigt att komma åt den när man ska ha.

• Frila2
    LuMa skrev 2009-06-21 21:41:23 följande:
    Idag har jag förvarat honungen uthälld bakom diskmaskinen.Det är dock inget att rekommendera, liiite jobbigt att komma åt den när man ska ha.
    Åh, nej! Hade det varit bakom spisen som är lätt att dra ut eller någonting men diskmaskin som det brukar vara sådant bök att få fram.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Ariel o Melodys Mom
    LuMa skrev 2009-06-21 21:41:23 följande:
    Idag har jag förvarat honungen uthälld bakom diskmaskinen.Det är dock inget att rekommendera, liiite jobbigt att komma åt den när man ska ha.
    Stackare! Kunde ha varit nåt mindre kletigt.
  • LuMa

Frila och Mom:
    Ja, det var ingen rolig överraskning imorse när jag kom upp och skulle ta ställa fram honungen till teet.
    Det tog tills för en liten timme sen innan sambon orkade torka upp det.
    Båda blev oändligt trötta när vi såg det och orkade inte röra eländet.

• Aquilegia

Förvara den på hyllan i köket ovanför köksbänken, anvädes minst tre ggr om dagen så vill ha den nära

• MBert
    Honung kan användas att ersätta socker med eftersom honung är nyttigare än socker. Så beroende på var och hur mycket man sötar så:
    Man kan ha den i kaffe eller the, till frukostfilen, smoothien, i bull/bröddegen, att marinera kött i tillsammans med kryddor (eller pensla på när man grillar), i salladsdressingen.
    Ja i stort sett överallt som smaksättare.
  • CeeJay
    Jag har honung i te
Svar på tråden Hur förvarar ni Honung?