hur får jag min rottis att varva ner?
hej!
Nu är vi inne på vår andra rottis kille som inte kan slappna av när det är folk här och det är SÅÅ jobbigt. Vår första kille var helt hopplös, han var med från gästerna kom till de gick och han är i centrum precis hela tiden. samma sak om man är eller var bortbjuden till folk, han bara stod och flåsade och helst skulle sitta i allas knä. och hunden vi har nu är ännu värre, han är en 9 månaders valp så det känns som om man skulle kunna forma honom till att lugna ned sig, men vi vet ju inte hur vi ska bära oss åt. ( den första hunden dog innan vi skaffade den andra så beteendet har aldrig smittat av sig)
Valpen står alltså och flåsar från det att de kommer tills de går, vi försöker säga åt honom att lägga sig men icke, 3 sek sen är han uppe igen och springer runt. det måste ju vara grymt jobbigt för honom oxå att inte kunna sova en stund och slappna av, och släppa oss ur sikte. Båda hundarna var/är väldigt människo glada så det handlar inte om det heller,att de vaktar på något vis.
är det vi som gör något fel eftersom båda hundarna har varit likadana? eller har vi haft otur med två oroliga killar? eller är rottisar nervösa i lag?
drömmen är ju att han kan komma från och hälsa på folk som kommer och hälsar på men sen låta bli dem och gå till sitt ben eller gå undan och vila. just nu är det en omöjlighet. både jag, husse och valpen blir ju trötta...
någon som har erfarenhet eller har något tips att ge?