• diddl

hur får jag min rottis att varva ner?

hej!
    Nu är vi inne på vår andra rottis kille som inte kan slappna av när det är folk här och det är SÅÅ jobbigt. Vår första kille var helt hopplös, han var med från gästerna kom till de gick och han är i centrum precis hela tiden. samma sak om man är eller var bortbjuden till folk, han bara stod och flåsade och helst skulle sitta i allas knä. och hunden vi har nu är ännu värre, han är en 9 månaders valp så det känns som om man skulle kunna forma honom till att lugna ned sig, men vi vet ju inte hur vi ska bära oss åt. ( den första hunden dog innan vi skaffade den andra så beteendet har aldrig smittat av sig)
    Valpen står alltså och flåsar från det att de kommer tills de går, vi försöker säga åt honom att lägga sig men icke, 3 sek sen är han uppe igen och springer runt. det måste ju vara grymt jobbigt för honom oxå att inte kunna sova en stund och slappna av, och släppa oss ur sikte. Båda hundarna var/är väldigt människo glada så det handlar inte om det heller,att de vaktar på något vis.
    är det vi som gör något fel eftersom båda hundarna har varit likadana? eller har vi haft otur med två oroliga killar? eller är rottisar nervösa i lag?
    drömmen är ju att han kan komma från och hälsa på folk som kommer och hälsar på men sen låta bli dem och gå till sitt ben eller gå undan och vila. just nu är det en omöjlighet. både jag, husse och valpen blir ju trötta...
    någon som har erfarenhet eller har något tips att ge?

• Svar på tråden hur får jag min rottis att varva ner?
  • illoi1

be folk att inte brysig om hunden fören han lungnat ner sig han ska inte berömmas när han e sån . och om folk kastar sig ner och hälsar på hunden när de kommer jagar hunden upp sig och blir lite peppad av det . men om folk ignorerar hunden tills den själv lungnat sig och då går fram till hunden och lungt klappar den. hoppar den upp och stetressar upp sig så vänd och gå ifrån den . prata inte med den när den är i den sinnes stämningen. de ska inte "berömmas". klappa och prta inte med hunden när hunden ber om det utan bara när ni bestämmer att göra det . ni e ledare och bestämmer ALLA aktiviteter tom kel och mys. tex hunden kommer fram och vill att ni ska klappa den ni ignorerar den hunden vänder och gå då kan du säga att den kan komma och mysa lite . lika dant när hunden vill leka

• Erka

Håller med om vad illoi1 skriver - att hälsa på hunden i den sinnesstämningen är att "berömma" den.

Våran rottistjej är 15 månader och precis likadan och vi har sagt till kompisar och familj att ignorera henne helt och hållet när de kommer, hon får hälsa när jag eller min man ger tillåtelse. Våran tjej vill gärna också vara med, helst i knät på folk - men efter en stund brukar hon varva ner... Sen anser jag att det är viktigt att de får vara med när det är mycket folk, för till slut är det inte lika spännande. Jag har en kompis som har haft hund i alla år så hon är hundvan, men har blivit allergisk för ett par år sen så hon vill inte gärna ha hunden i knät. Hon totalignorerar hunden från det att hon öppnar dörren hos oss tills dess att hon åker - och tiken fjäskar väl liite i början men sen bryr hon sig inte alls om kompisen. Sen har vi vänner som ignorerar i början, men inte hela tiden och de hoppar hon till slut upp i knät hos. Så nu har vi en strikt "hälsa-inte-på-hunden-överhuvudtaget"-drive, för hon BEHÖVER inte göra det - det är vårt främmande, inte hennes.

Sen är ju eran hund inte så gammal än, man får räkna med att de är lite "valpiga" och så iaf upp till två års ålder. :)  Våran är inne i en extremt härlig trotsperiod just nu, men det är en tröst att veta att det går över. ;)  Bara att ride the storm och vara konsekvent så löser sig det mesta.

(Det här är våran andra rottis, hade en hanhund tidigare som var lugn som en filbunke... )

~~~ Det blir vad du gör det till ~~~
  • Saralainen

Vår rottis får vara med men hon är lyckligtvis ganska lugn av sig.
    Säger vi åt henne att gå och lägga sig så gör hon det.
    I ditt fall hade jag nog använt mig av galler. Sånna gröna galler. Det har räddat mig många gånger i vår rottis uppfostran.
    Om ni säger gå och lägg dig eller vad ni nu använder för kommando så ska det gälla tills ni säger att det är ok att gå upp igen.
    Självklart kommer er lilla valpis testa gränserna! Om och om igen.
    Och för att slippa binda hunden som kanske inte är det roligaste när man har folk haha så hade jag använt mig av grindarna. Nu vet jag inte hur ni bor men ni har kanske så ni kan skärma av med grindar in mot där ni sitter?
    Eller på något sätt lösa det. Så att han inte lär sig att få göra som han vill.
    Sen tror jag rottisar över lag är väldigt sociala av sig och vill vara med hela tiden. Och det ska dom få vara. Men det ska vara på DINA villkor. Du måste få igenom det du säger. Annars kommer du få problem på andra områden oxå.
    Lycka till!!

Svar på tråden hur får jag min rottis att varva ner?