• vänat

Ikea kokknivar/knivar?

1.Någon som köpte kokkniv eller andra knivara på ikea?
    2.Hur är kvaliten på ikeas knivar?
    3. Är dom vassa bra?
    4. Går dom bra att slipa om när de blir slöa?
    5: Helt enkelt är de pris värda och en bra investering?

• Svar på tråden Ikea kokknivar/knivar?
  • enlitenlampa

Mamma har, dem små är bra men dem stora, lägg pengarna på bättre med en gång!
    Brukar laga mat hemma och nej, hatar ikea knivarna!

• vänat
    enlitenlampa skrev 2009-06-20 21:20:18 följande:
    Mamma har, dem små är bra men dem stora, lägg pengarna på bättre med en gång!Brukar laga mat hemma och nej, hatar ikea knivarna!
    OK!! Någorn ann asom har efreenheter och vil dela med sig ?
  • Dynamic

Vi har fått några ikea knivar iland i present och vi äger liksom själva global-knivar. IKEA knivarna är skit i jämförelse, men det är ju lite prisskillnad.

• vänat
    Dynamic skrev 2009-06-20 21:54:29 följande:
    Vi har fått några ikea knivar iland i present och vi äger liksom själva global-knivar. IKEA knivarna är skit i jämförelse, men det är ju lite prisskillnad.
    Ok de verkar als inte vara något at satats på då vad jag ska förstå av de svar jag fått.

tacka alla fal för era svar.
  • roha

Jag är nöjd med våra IKEAknivar, har dom som heter Bambu tror jag.
    Dom e jättebra, har haft dom i ca 6 månader nu, dom snvänds flitigt o än har jag inte slipat dom. Väl värt dom 279:- eller nåt som dom kostade.

• Dynamic
    roha skrev 2009-06-21 16:52:36 följande:
    Jag är nöjd med våra IKEAknivar, har dom som heter Bambu tror jag.Dom e jättebra, har haft dom i ca 6 månader nu, dom snvänds flitigt o än har jag inte slipat dom. Väl värt dom 279:- eller nåt som dom kostade.
    beror kanske på vad man har för krav. Inget ont så om dom! Men jag tycker att det är väl värt att investera i bättre om man är minsta petig.
  • vargzaga

Har använt Ikeas knivar, men tycker dom är värdelös. Har även Global knivar och dom är sådär. Helt överlägsen tycker jag att OBH nordicas knivar är.

• Dynamic
    vargzaga skrev 2009-06-21 16:58:06 följande:
    Har använt Ikeas knivar, men tycker dom är värdelös. Har även Global knivar och dom är sådär. Helt överlägsen tycker jag att OBH nordicas knivar är.
    Oj! Berätta, vilka har du, bra tips mottages ju gärna sen gillar jag iofs globals design
  • vänat

Undrar vart hittar man OBH nordicas knivar? och vad kostar de ungfär?

• Ord blind

Själv föredrar jag knivar som är skarpa, har aldrig förstått vitsen med en vass kniv om man inte gör dekorationer... ;)

Min man vill ha Dreizack och jag gillar Global då dom inte är lika tunga för handleden. Global var i tillägg modernt när jag stod i kök (typ 15 år sedan), har inte köpt ny sedan dess.

Ikeas knivar står jag tyvärr inte ut med då de är slöa och man mosar löken snarare än hackar den.

DN lät göra ett test,
    www.dn.se/ekonomi/rostfri-kniv-inte-alltid-vassast-1.418286

Vill minnas att Café även har låtit en slaktare (!!) testa kockknivar (fråga mig inte varför man använde sig av en slaktare när man skulle prova kockknivar, det har väl med en slaktares matcho stil att göra...)

Lite tester...

www.expressen.se/1.248905

www.expressen.se/1.248905

www.radron.se/templates/ProduktTest____917.aspx

• Ord blind

Det blev krull med mina länkar, men det är bara att google test kockknivar så får man fler träffar.

• roha
    Dynamic skrev 2009-06-21 16:56:31 följande:
    beror kanske på vad man har för krav. Inget ont så om dom! Men jag tycker att det är väl värt att investera i bättre om man är minsta petig.
    Jo så kan man ju oxå se det, men osm reumatiker så finns det inte många alternativ för oss. Globalknivarna är visserligen inte tunga, men inte alls sköna att använda då det ofta händer att handen "låser sig", alltså är jag nöjd med ikeas knivar, men smaken är som så berömt sagt, delad som baken.
  • Dynamic
    roha skrev 2009-06-21 18:05:21 följande:
    Jo så kan man ju oxå se det, men osm reumatiker så finns det inte många alternativ för oss. Globalknivarna är visserligen inte tunga, men inte alls sköna att använda då det ofta händer att handen "låser sig", alltså är jag nöjd med ikeas knivar, men smaken är som så berömt sagt, delad som baken.
    men som reumatiker får man ju knivar som är anpassade för sjukdommen.
  • roha
    Dynamic skrev 2009-06-21 18:17:48 följande:
    men som reumatiker får man ju knivar som är anpassade för sjukdommen.
    inte alltid....jag vet.....
  • Dynamic
    roha skrev 2009-06-21 18:19:07 följande:
    inte alltid....jag vet.....
    Knäppt, de jag känner med ledproblem har alltid fått ett kit utan omsvep.
  • Pallas

Vi har en japansk grönsaksniv från IKEA och det är nästan den enda kniv vi använder, trots att jag har två state of the art kockknivar. Lätt, extremt vass och ligger bra i handen. Kan det bli bättre?

• roha
    Dynamic skrev 2009-06-21 18:20:28 följande:
    Knäppt, de jag känner med ledproblem har alltid fått ett kit utan omsvep.
    Ja det beror kanske på var man bor, labprover osv.... jag vet bara att jag inte får nåt för jag är inte "tillräckligt" sjuk enligt mina prover....
Svar på tråden Ikea kokknivar/knivar?