• Little Bumblebee

"överlevnadskitt" för nya föräldrar

Hej!
    Har ett par vänner som snart ska få sitt första barn. fick för länge sedan tips om att ge nyblivna mammor/pappor ett litet "överlevnadskit" för första tiden, innehållandes bla öronproppar o magdroppar. Tyckte att detta var en väldigt rolig idé men nu när jag kan använda det själv minns jag typiskt nog inte allt hon föreslog och skulle nu behöva lite tips!! Vad kan man lägga i paketet som kan vara bra första veckan/tiden som man kanske inte alltid tänker på själv som förstagångsförälder. Ska helst vara saker till mamman eller pappan eller som hjälper bebis på något sätt, gärna lite roliga och fyndiga förslag! (helst inte allt för dyra heller) Vad hade ni själva velat ha som förstagångsmamma/pappa??

• Svar på tråden "överlevnadskitt" för nya föräldrar
  • Ellabus

Amningsnappar (finns på Apoteket, liten silikon"napp" att sätta på ömma bröst), vetekudde (eller vad det nu kallas, en sådan där värmekudde som är super vid onda överfulla bröst i alla fall), minihanddukar att torka upp mjölk och annat med, amningskupor (för läckande bröst), liten nappflaska, uppsamlingskupor, t ex.

Ser nu att det inte är några jätteroliga saker jag har rabblat upp, men det var bland annat vad vi använde i början (och som sambon fick rusa iväg för att köpa för att vi inte hade tänkt på det innan...).

• Lillatroll

Det första jag tänker på är mat Bägge gångerna har vi varit så uppslukade av bebisen så man har liksom inte hunnit med att laga mat. Och sen gärna sånt man inte fick inte äta under graviditeten...det är uppskattat

• Southern Belle

Klädnypa att sätta på näsan vid blöjbyte.
    T-shirt med hål för såriga bröstvårtor.
    Snorsug.
    Kondomer.

• eilien

färdiga matlådor, inte så lätt att slå in i paket men otroligt bra att få =)
    en skön tröja att sitta o amma i
    bröstvårtskräm från apoteket
    amningsinlägg
    kanske inte så roliga saker men bra att ha =)

• Lillatroll

Jag kom på en sak: den här tyckte jag var rolig att sitta och läsa under min sons lååååånga amningsstunder: "Så överlever du ditt första år som mamma" av Vicki Iovine. Den är ganska amerikans men smårolig och lagom lättsam för att min trötta hjärna skulle klara den. Adlibris har den för 40 kr tror jag.

• Little Bumblebee

tack för tipsen!! behöver ju inte vara roliga saker bara (klädnypan var ett bra tips =) ) utan det är både praktiskt och roligt jag är ute efter. matpaket är jättebra tips, det tycker jag inte man kan få förmycket av som ny förälder. fler som vill tipsa?

• 7Illyl1

jag skulle vilja föreslå värktabletter, t ex panodil.
    man får lätt huvudvärk av sömnbristen och mamman kommer antagligen att vara rätt öm efter förlossningen.
    vi gjorde av med massor av panodil och diclofenac första tiden

• Jeanette1986

några blöjor kanske? jag tyckte det gick åt hemskt mycket blöjor i början, min son bajsade varje gång han åt. gjorde lätt av med 10-15 blöjor/dygn...
    godis (jag blev iaf hemskt godissugen av att amma)
    kanske nån billig bok till pappan om livet som förälder

• Lundby87

Jag fick detta av bla av min pappa.

Salva mot röd stjärt
    Salva att lägga på nariga bröst
    Öronproppar (Till mig eller killen)
    Baby olja
    Värktabletter

• parasiten

Frimärken har jag märkt är något man sprang o köpte varannan dag första två veckorna då man ska skicka i väg en massa papper till alla möjliga ställen.

• Anne69

Vilka trevliga vænner ni ær!

Jag tycker ni ska satsa på mat/fikabrød i førsta hand. (Fast jag gillar førslaget om frimærken.....det går det åt i enorma mængder) Laga mat/baka o frys in eller køp presentkort på deras nærmsta lokala restaurang/pizzeria så kan de sjælva vælja nær o hur de nyttjar det.

Annars ær bra saker i førsta hjælpen saker från Apoteket. Tex Inotyol-salva, Miniderm-salva, tvættlappar, næsdroppar (avsvællande resp. koksaltløsning), plåster osv.

• Dr Mupp

En Filmbokx med nån rolig lättsam serie. Det blir många långa stunder framför Tv:n och då kan en trevlig serie göra det mer uthärdligt.

• Laire
    Dr Mupp skrev 2009-06-22 09:24:20 följande:
    En Filmbokx med nån rolig lättsam serie. Det blir många långa stunder framför Tv:n och då kan en trevlig serie göra det mer uthärdligt.
    Det skriver jag under på! Vi plöjde West Wings sju säsonger under sonens första sex månader. Det var superbra att ha en serie snarare än film då det var kortare avsnitt. Nu är inte WW så lättsamt (dock mycket bra!) men Seinfeldt, Fraiser etc är ju riktigt roligt! Eller Sex & the city-boxen om mamman ska titta mycket själv (om man inte har en sådan karl som min som gillar SATC )
  • lillasmilla

IKEAhanddukar! 10st 29kr har varit helt oumbärliga! Har själv tre paket, och det är lagom tycker jag, som har en "kräkis". Badbomb, en bra tidning helst INTE vi föräldrar (eller annan tidning om barn) gärna lite "tantsnusk" att läsa i badet. En 24pack med lambi toapapper. =) yoggi och frusen frukt, så de enkelt kan fixa en smootie (det levde jag på första tiden) finns massor man kan komma på.... En annan sak är medelas lanolin salva, funkar fantastiskt på såriga bröst och röda rumpor! Liten men DRYG! Allt liknande apoteket har att erbjuda är blekt i jämförelse! Lycka till!

• red rose 06

filmer perfekt att kolla på om man sitter o ammar eller lillen har somat på mammas eller pappas mage, lättsamma roliga serier!

en bra bok till mamma

en lyxig duchkräm

snygg amingtopp

öronproppar för den som ska sova, under olika "pass"

blöjor!

en skön cd, med lite avslappnings musik

ta lite härliga saker till mamma o pappa, man behöver det!

känns som alla bara kommer med saker till bebisen, om man blir bortglömd!

• Spexig

Mat, mat, mat!!! Helt färdiga matlådor som bara behöver värmas!!!

En tom fin bok att skriva om bebisen i.

Tidningar (jag orkade inte läsa böcker, men Världens historia, Illustrerad vetenskap och Cosmo gik hur bra som helst!)

• T och S

ljudböcker att lyssna på!! kanske man inte orkar sitta med en bok men vill ta det lugnt med barnet ifamnen

Svar på tråden "överlevnadskitt" för nya föräldrar