• bäbis

Strömmen går när diskmaskinen är igång??

Strömmen bryts nu när diskmaskin sätts igång är det då fel på maskinen eller strömmen

Vi har haft problem med det elektriska i lägenheten och bråkar med hyresvärden om problemet angående att strömmen går lite då o då

• Svar på tråden Strömmen går när diskmaskinen är igång??
  • sherlock

Antagligen är det något fel på diskmaskinen eftersom strämmen eller "proppen" går som en säkerhetsåtgärd när det går för mycket ström för att förhindra överbelastning. Annars blir det eld och brasa

Vår varmvatten beredare höll på så ett tag tills vi fick ordning på den och nu har vi strömm för jämman.

• lillajag82

får låg am i proppen

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Little Bumblebee

kan också vara så att det är för mycket kopplat till samma "propp" som ni använder samtidigt, att det blir överbelastning pga av det. skulle kolla upp det med en elektriker, de kan se vad felet beror på! om det är så kan man behöva utöka proppskåpet så blir felt avhjälpt

• Lattjo

Jag skulle gissa att det är fel på maskinen om strömmen går varje gång ni sätter igång maskinen. Har det funkat förut är jag rätt säker att det beror på just maskinen. Det är oftast fel på någon maskin när det händer och folk ringer till mig (jag är fastighetsskötare), då gäller det att hitta rätt maskin för ofta minns inte folk vad dom gjorde när strömmen gick (hur man nu kan glömma det, men men :))

• ThomasX

Att säkringen går beror på att det dras för mycket ström. Det kan bero på att en eller flera strömförbrukare som är inkopplade helt enkelt drar mer ström än säkringen är anpassad för, eller att t.ex. diskmaskinen är trasig.

Har diskmaskinen fungerat bra innan och felet uppstått plötsligt utan att ni bytt diskmaskine eller propp/säkring eller kopplat in fler strömförbrukare, typ vattenkokare, lampor, dammsugare etc. som används samtidigt som diskmaskinen? I så fall kanske diskmaskinen gått sönder. Annars är ett vanligt fel är att man kopplar in för många saker samtidigt.

Be en elektriker, eller någon ni känner som är duktig på el att komma och titta, kolla vad som är kopplat på säkringen, hur mycket ström saker och ting drar. Vet man vad man gör är det ganska snabbt och enkelt utrett var orsaken ligger.

Hejhej

• bäbis

Vi hade en period där så fort vi slog på nåt i köket så gick säkringen massa gånger o sen funkade det
    Ibland försvinner strömmen helt i vissa uttag osv

Vi har inget nytt ikopplat och vi byter inte säkringar utan bara trycker på en knapp

• ThomasX
    bäbis skrev 2009-06-20 23:35:47 följande:
    Vi hade en period där så fort vi slog på nåt i köket så gick säkringen massa gånger o sen funkade det Ibland försvinner strömmen helt i vissa uttag osv Vi har inget nytt ikopplat och vi byter inte säkringar utan bara trycker på en knapp
    Det låter som något sitter löst någonstans, om det är så kan det vara mycket allvarligt, särskilt om ni inte har jordfelsbrytare.

Ring efter en elektriker, för er egen skull, felkopplad el kan vara livsfarligt. Min syster och hennes man hade en massa eluttag i sin nya lägenhet där jorden inte alls var inkopplad, en god vän till mig hade ett antal som hade sammankoppplad jord, men som inte var jordat. Konstiga saker kan hända då och i värsta fall kan saker man kan ta på bli strömförande.

Skulle det sen visa sig att det är elen, och inte era maskiner, det faktiskt är fel på så kräv hyresvärden på kostnaden. Be elektrikern om ett intyg på vad han gjort/vad som var fel.
Svar på tråden Strömmen går när diskmaskinen är igång??